الزام در تکالیف اخلاقی
نویسنده:
سید محمد حسین مبلّغ
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 13-14
کلیدواژه:
الزام اخلاقى
،
حقوق
،
اراده و اختیار
،
شهودگرایان
،
حسن و قبح
،
عقل
،
وجدان
،
عواطف
،
تکلیف
،
الزام غیر اخلاقى
،
فلسفه اخلاق
،
هویتشناسى
چکیده:
دیدگاههاى گوناگون و دیدگاهقرآن دربارهالزامهاى اخلاقىتحلیلوداورى شده است. نویسنده، پس از طرح چند سؤال در مورد الزام اخلاقى، تأکید بر وجود الزام در اخلاق، اشاره به نماد الزام در قرآن و تعریفهاى مختلف این عنوان، تفاوت الزام اخلاقى و سایر الزامها را از منظر قرآن در تفاوت هدف - هدف الزام اخلاقى کمال انسان است ولى هدف در الزامهاى دیگر از نسخ مطلوبهاى مادى است - و نقش اراده و اختیار - نبود گزینش و اختیار در حوزه الزامهاى اخلاقى سبب انتفاى مجازات است ولى در حوزه الزامهاى غیر اخلاقى همراه با مجازات - دانسته است. الزام اخلاقى که برخاسته از تشریع و اعتبار است نه تنها با اراده و انتخاب شانتنافى ندارد که براساس میزان آگاهى انسان از پیشنیازها، اهداف و... باعث توسعه بیشتر دایره اختیار و اراده مىشود. شهودگرایان جز توجه به وظیفه بودن عمل، معیار و دلیلى براى الزام اخلاقى سراغ ندارند، طرفداران حسن و قبح ذاتى، الزام را صورت مجازى حسن عقل مىدانند، قرآن بر این است که هویت انسان، از اعمال او نقش مىگیرد، تعالى شخصیت بازتاب اعمال شمرده مىشود. آثار و نتایج افعال که تکامل شخصیتى را به ارمغان مىآورد، معیار الزام موجود در عمل است. برخى عملى شدن الزامهاى اخلاقى را ناشى از فشار اجتماعى و اراده فرد ممتاز جامعه مىدانند ولى قرآن عقل، وجدان و وحى را در تعامل با هم مؤثر مىشناسد. براى واداشتن جامعه به رعایت اخلاق، فلاسفه راهحلهایى دارند از قبیل تحریک عواطف، آموزش، پرورش حسن زیبایى. در این میان قرآن با قبول برخى از دادههاى بشرى با طرح آخرت باورى، نظارت الهى و تحریک عواطف بر تکلیف مدارى تأکید دارد.
دیدگاههاى گوناگون و دیدگاهقرآن دربارهالزامهاى اخلاقىتحلیلوداورى شده است. نویسنده، پس از طرح چند سؤال در مورد الزام اخلاقى، تأکید بر وجود الزام در اخلاق، اشاره به نماد الزام در قرآن و تعریفهاى مختلف این عنوان، تفاوت الزام اخلاقى و سایر الزامها را از منظر قرآن در تفاوت هدف - هدف الزام اخلاقى کمال انسان است ولى هدف در الزامهاى دیگر از نسخ مطلوبهاى مادى است - و نقش اراده و اختیار - نبود گزینش و اختیار در حوزه الزامهاى اخلاقى سبب انتفاى مجازات است ولى در حوزه الزامهاى غیر اخلاقى همراه با مجازات - دانسته است. الزام اخلاقى که برخاسته از تشریع و اعتبار است نه تنها با اراده و انتخاب شانتنافى ندارد که براساس میزان آگاهى انسان از پیشنیازها، اهداف و... باعث توسعه بیشتر دایره اختیار و اراده مىشود. شهودگرایان جز توجه به وظیفه بودن عمل، معیار و دلیلى براى الزام اخلاقى سراغ ندارند، طرفداران حسن و قبح ذاتى، الزام را صورت مجازى حسن عقل مىدانند، قرآن بر این است که هویت انسان، از اعمال او نقش مىگیرد، تعالى شخصیت بازتاب اعمال شمرده مىشود. آثار و نتایج افعال که تکامل شخصیتى را به ارمغان مىآورد، معیار الزام موجود در عمل است. برخى عملى شدن الزامهاى اخلاقى را ناشى از فشار اجتماعى و اراده فرد ممتاز جامعه مىدانند ولى قرآن عقل، وجدان و وحى را در تعامل با هم مؤثر مىشناسد. براى واداشتن جامعه به رعایت اخلاق، فلاسفه راهحلهایى دارند از قبیل تحریک عواطف، آموزش، پرورش حسن زیبایى. در این میان قرآن با قبول برخى از دادههاى بشرى با طرح آخرت باورى، نظارت الهى و تحریک عواطف بر تکلیف مدارى تأکید دارد.
الزام در تکالیف اخلاقی
3/21/1998 12:00:00 AM
جلوه مفاهیم الزام اخلاقی در اسلوب های قرآنی
نویسنده:
حسن سراج زاده*
،
مقاله نشریه: پژوهش نامه قرآن و حدیث » سال 1398 پاییز و زمستان 1398 شماره 25
بررسی دیدگاه استاد لاریجانی در معناشناسی و هستیشناسیِ الزام اخلاقی
نویسنده:
حسین احمدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 زمستان 95 - مسلسل 30
حکمت تکالیف و حقوق در تعالیم اسلامى
نویسنده:
آملى عبدالله جوادى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 291
الزام سیاسی در فلسفه سیاسی اسلام
نویسنده:
محمد میثمی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1396 شماره 32- زمستان 1396
بررسی الزام حکومتی حجاب
نویسنده:
احمد رهدار
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1392 (پياپي 167)، بهار 1392 شماره1
حدود اختیارات و تکالیف امین قضایی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده حقوق - 1391 - [کارشناسی ارشد]
خوبی، الزام اخلاقی و امر الهی (بررسی تطبیقی آرای آدامز و متفکران شیعه)
نویسندگان:
محمود مروارید
،
احمدرضا همتی مقدم
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1389