نقد و بررسی فاعل بالعنایه از منظر روایات امام علی1
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1392 شماره 14 و 15- تابستان و پاییز 92
چکیده:
چکیده: مسأله فاعلیت واجب تعالی یکی از مسائل مهم فلسفی است که هر مکتب فلسفی و حتّی کلامی درباره آن دیدگاهی مختص به خود دارد. مشّائین و در رأس آنها ابنسینا، واجب الوجود را فاعل بالعنایه و علم قبل از ایجاد را علم عنایی میدانند و معتقدند که این علم، حصولی و به شکل صور مرتسمه و لازمه ذات واجب است که منشأ آفرینش اشیاء میباشد. این نظریه علاوه بر اینکه از ناحیه فیلسوفان مورد ایرادهایی قرار گرفته و آنان معتقدند که مشّاء با عرض خواندن صور مرتسمه، ذات واجب را از کمال علمی خالی میکند که این محال است، همچنین ازسویروایات امام علی1 نیز مورد نقدهای جدّی قرار میگیرد به گونهای که با آنها، ناصحیح بودن دیدگاه فاعل بالعنایه درباره واجب تعالی قابل اثبات است. بیشتر سخنان حضرت در اینباره، فاعلیت واجب را با نحوه علم او پیوند زده و با تبیین آنها، تصوّرات ناصحیح و شبهات پیرامون فاعلیت و علم واجب را برطرف میسازند. نقد بر دیدگاه مشّاء نیز از سه دسته از این روایات استنباط میشود که در مجموع، این نظریه را شایسته مقام و مرتبه واجب نمیدانند: دسته اوّل روایاتی است که بر خلاف مشّاء، علم حصولی را از واجب تعالی نفی میکنند. دسته دوّم سخنانی است که با نفی احتیاج واجب به غیر، هر گونه الگو و مثال برای آفرینش موجودات را منتفی میدانند، که از آنها میتوان نفی الگو و مثال بودن صور مرتسمه برای آفرینش را استنباط نمود. دسته سوّم نیز روایاتی است که میگویند هیچ واسطهای بین واجب و معلومات او وجود ندارد، که با آنها میتوان دیدگاه فاعل بالعنایه را که واسطه بودن صور مرتسمه بین واجب و موجودات را ترسیم میکند، نقد نمود. نقدهای مذکور، به روش استظهار واستنباط از روایات حضرت به دست آمدهاند و در مرحله تجزیه و تحلیل و مقایسه دیدگاه فاعل بالعنایه با آنها نیز، به شیوه تحلیلی- عقلی عمل شده است.
چکیده: مسأله فاعلیت واجب تعالی یکی از مسائل مهم فلسفی است که هر مکتب فلسفی و حتّی کلامی درباره آن دیدگاهی مختص به خود دارد. مشّائین و در رأس آنها ابنسینا، واجب الوجود را فاعل بالعنایه و علم قبل از ایجاد را علم عنایی میدانند و معتقدند که این علم، حصولی و به شکل صور مرتسمه و لازمه ذات واجب است که منشأ آفرینش اشیاء میباشد. این نظریه علاوه بر اینکه از ناحیه فیلسوفان مورد ایرادهایی قرار گرفته و آنان معتقدند که مشّاء با عرض خواندن صور مرتسمه، ذات واجب را از کمال علمی خالی میکند که این محال است، همچنین ازسویروایات امام علی1 نیز مورد نقدهای جدّی قرار میگیرد به گونهای که با آنها، ناصحیح بودن دیدگاه فاعل بالعنایه درباره واجب تعالی قابل اثبات است. بیشتر سخنان حضرت در اینباره، فاعلیت واجب را با نحوه علم او پیوند زده و با تبیین آنها، تصوّرات ناصحیح و شبهات پیرامون فاعلیت و علم واجب را برطرف میسازند. نقد بر دیدگاه مشّاء نیز از سه دسته از این روایات استنباط میشود که در مجموع، این نظریه را شایسته مقام و مرتبه واجب نمیدانند: دسته اوّل روایاتی است که بر خلاف مشّاء، علم حصولی را از واجب تعالی نفی میکنند. دسته دوّم سخنانی است که با نفی احتیاج واجب به غیر، هر گونه الگو و مثال برای آفرینش موجودات را منتفی میدانند، که از آنها میتوان نفی الگو و مثال بودن صور مرتسمه برای آفرینش را استنباط نمود. دسته سوّم نیز روایاتی است که میگویند هیچ واسطهای بین واجب و معلومات او وجود ندارد، که با آنها میتوان دیدگاه فاعل بالعنایه را که واسطه بودن صور مرتسمه بین واجب و موجودات را ترسیم میکند، نقد نمود. نقدهای مذکور، به روش استظهار واستنباط از روایات حضرت به دست آمدهاند و در مرحله تجزیه و تحلیل و مقایسه دیدگاه فاعل بالعنایه با آنها نیز، به شیوه تحلیلی- عقلی عمل شده است.
نقد و بررسی فاعل بالعنایه از منظر روایات امام علی1
3/21/2013 12:00:00 AM
علم امام از منظر آیات و روایات
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
کارکردهای امام در جامعه از منظر روایات امام رضا7
نویسنده:
محمد امامی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 48- زمستان 1400
علم امام به جزئیات از منظر آیات و روایات
نویسنده:
جعفر علی نقی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1398 شماره دوازدهم-پاییز 98
بررسی اخلاق خبر رسانی از منظر آیات و روایات
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقد و بررسی تفسیر میرداماد از روایات خلقت نوری
نویسندگان:
سیده زهرا موسوی بایگی
،
سید محمد موسوی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1400 شماره 12
بررسی و نقد براهین وجودی از منظر گراهام اُپی
نویسندگان:
فریده محمد زمانی
،
فرح رامین
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 97
نقد و بررسی ماهیـت گرانش از منظر فلسفه و فیزیک
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 زمستان 95 - مسلسل 30