بررسی اخلاق خبر رسانی از منظر آیات و روایات
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
خبر رسانی یکی از رگهای مهم و حیاتی جامعه و تامین کننده نیاز انسان به اطلاعات است. در عصری زندگی میکنیم که حجم برقآسای اطلاعات و اخبار در کنار توزیع ناعادلانه آن با نام نظم نوین جهانی اطلاعات و اخبار، جریانی هدفمند و کنترل شدهای را برای کل جهان رقم می زند. در این میان فقر شدیدی ارزش مدارانه و اخلاقی در جریان خبر رسانی عصر جدید کاملا محسوس است تا جایی که اصول و قوانین مدون ارتباطی که خواستگاه و ریشه ای غربی دارد با همان دسته بندی بر خواسته ای از ایدئولوژی غربی و نسبی گرایی اخلاقی، به همه کشورها صادر می شود؛ اما وظیفه جامعه دینی جذب علم و دفع معایب آن است؛ با بازنمایی علم ارتباطات بر طبق فرهنگ دینی و بومی، می توان علم جدید را مبنایی صحیح و جهانی پیرایش و کاربردی نمود. مبنای جهانی را باید از یک دیدگاه فراتر گرفت و آن مبنای مطابق با فطرت اسلام است. منشور اعتقادات و اصول ارزشی دین اسلام را در کلام وحی و مفسران حقیقی اش می توان یافت. دیدگاه قرآن کریم و روایات ائمه معصومین (ع) درباره اخبار خبر رسانی و ارائه اصول و معیارهای اساسی برای بالنده شدن این عرصه است. محقق با شیوه تحلیلی و با طرح این سوال که از منظر قرآن و معصومین (ع) اخلاق خبر رسانی چگونه است و چه ویژگی هایی دارد؟ با بررسی تفاسیر و کتب حدیثی به بررسی دیدگاه قرآن و روایات در رابطه با اخلاق خبر رسانی پرداخته است. در این رساله ابتدا به کلیات پرداخته شده و سپس "واژگان کلیدی" چون اخلاق و خبر و اهمیت و ارزش ها و نظریه ها و مکاتب پیرامون هر یک به طور مبسوط شرح داده شده. در این قسمت بیان گردید که مقصود از اخلاق در این رساله، همان سجایا و صورت باطنی انسان است که در فعل اختیاری انسان ظهور می کند و دارای مراحل و مراتبی است، اخلاق اعم از اخلاق حسنه و رذیله است اما آنچه مد نظر این رساله است "اخلاق حسنه" می باشد. مفهوم خبر رسانی نیز شامل کوشش هایی برای کسب جمع آوری تدوین و انتشار به موقع اطلاعات می شودو بنابراین خبر رسانی بیشتر ناظر به "نحوه ارائه خبر" است. در ادامه جایگاه اخلاق در خبر رسانی گفته شد، رابطه این دو مفهوم در بعد علمی و رفتار به دو صورت "اخلاق خبری" و "خبر اخلاقی" در خبررسانی می انجامد. سپس اصول و ارزشهای اخلاق خبر رسانی از دیدگاه آ یات و روایات در محور بررسی شده: ۱- اخلاق مربوط به مخبر ۲- اخلاق شیوه خبر رسانی ۳- اخلاق محتوای خبر، پژوهشگر در ادامه ملاک های قرآن و روایی را برای خبر رسانی در ذیل هر محور بیان می دارد. مهمترین نتایج حاصل از این پژوهش آن شد که چنانچه رسانه در خبر رسانی به اصول و قواعد اخلاقی به دست آمده از قرآن و روایات پاینده باشد، اولا: خبر آن پایایی و پویایی فرازمانی و فرامکانی برخوردار می شود به گونه ای که خبر به تنهایی می تواند رسانه خودش باشدو ثانیا: اعتماد مخاطب که بزرگترین سرمایه رسانه است به این ترتیب به حداکثر می رسد. تامین شدن این غایات در گرو آن است که مجموعه اصول اخلاقی در خبر رسانی قرآ نی و روایی به طور هماهنگ و سیستماتیک در ارائه خبر مورد توجه و کاربرد قرار گیرد تا بتواند خبررسانی را به خبررسانی برخاسته از دین تبدیل کند.
خبر رسانی یکی از رگهای مهم و حیاتی جامعه و تامین کننده نیاز انسان به اطلاعات است. در عصری زندگی میکنیم که حجم برقآسای اطلاعات و اخبار در کنار توزیع ناعادلانه آن با نام نظم نوین جهانی اطلاعات و اخبار، جریانی هدفمند و کنترل شدهای را برای کل جهان رقم می زند. در این میان فقر شدیدی ارزش مدارانه و اخلاقی در جریان خبر رسانی عصر جدید کاملا محسوس است تا جایی که اصول و قوانین مدون ارتباطی که خواستگاه و ریشه ای غربی دارد با همان دسته بندی بر خواسته ای از ایدئولوژی غربی و نسبی گرایی اخلاقی، به همه کشورها صادر می شود؛ اما وظیفه جامعه دینی جذب علم و دفع معایب آن است؛ با بازنمایی علم ارتباطات بر طبق فرهنگ دینی و بومی، می توان علم جدید را مبنایی صحیح و جهانی پیرایش و کاربردی نمود. مبنای جهانی را باید از یک دیدگاه فراتر گرفت و آن مبنای مطابق با فطرت اسلام است. منشور اعتقادات و اصول ارزشی دین اسلام را در کلام وحی و مفسران حقیقی اش می توان یافت. دیدگاه قرآن کریم و روایات ائمه معصومین (ع) درباره اخبار خبر رسانی و ارائه اصول و معیارهای اساسی برای بالنده شدن این عرصه است. محقق با شیوه تحلیلی و با طرح این سوال که از منظر قرآن و معصومین (ع) اخلاق خبر رسانی چگونه است و چه ویژگی هایی دارد؟ با بررسی تفاسیر و کتب حدیثی به بررسی دیدگاه قرآن و روایات در رابطه با اخلاق خبر رسانی پرداخته است. در این رساله ابتدا به کلیات پرداخته شده و سپس "واژگان کلیدی" چون اخلاق و خبر و اهمیت و ارزش ها و نظریه ها و مکاتب پیرامون هر یک به طور مبسوط شرح داده شده. در این قسمت بیان گردید که مقصود از اخلاق در این رساله، همان سجایا و صورت باطنی انسان است که در فعل اختیاری انسان ظهور می کند و دارای مراحل و مراتبی است، اخلاق اعم از اخلاق حسنه و رذیله است اما آنچه مد نظر این رساله است "اخلاق حسنه" می باشد. مفهوم خبر رسانی نیز شامل کوشش هایی برای کسب جمع آوری تدوین و انتشار به موقع اطلاعات می شودو بنابراین خبر رسانی بیشتر ناظر به "نحوه ارائه خبر" است. در ادامه جایگاه اخلاق در خبر رسانی گفته شد، رابطه این دو مفهوم در بعد علمی و رفتار به دو صورت "اخلاق خبری" و "خبر اخلاقی" در خبررسانی می انجامد. سپس اصول و ارزشهای اخلاق خبر رسانی از دیدگاه آ یات و روایات در محور بررسی شده: ۱- اخلاق مربوط به مخبر ۲- اخلاق شیوه خبر رسانی ۳- اخلاق محتوای خبر، پژوهشگر در ادامه ملاک های قرآن و روایی را برای خبر رسانی در ذیل هر محور بیان می دارد. مهمترین نتایج حاصل از این پژوهش آن شد که چنانچه رسانه در خبر رسانی به اصول و قواعد اخلاقی به دست آمده از قرآن و روایات پاینده باشد، اولا: خبر آن پایایی و پویایی فرازمانی و فرامکانی برخوردار می شود به گونه ای که خبر به تنهایی می تواند رسانه خودش باشدو ثانیا: اعتماد مخاطب که بزرگترین سرمایه رسانه است به این ترتیب به حداکثر می رسد. تامین شدن این غایات در گرو آن است که مجموعه اصول اخلاقی در خبر رسانی قرآ نی و روایی به طور هماهنگ و سیستماتیک در ارائه خبر مورد توجه و کاربرد قرار گیرد تا بتواند خبررسانی را به خبررسانی برخاسته از دین تبدیل کند.
بررسی اخلاق خبر رسانی از منظر آیات و روایات
3/20/2012 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
ایمانِ موهبتی از منظر آیات و روایات
نویسندگان:
سیدمحمود موسوی
،
رسول احمدی
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1392 زمستان 1392 شماره3
کرامت سالمندان از منظر آیات و روایات
نویسنده:
محمد امین صادقی ارزگانی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 9 ویژه نامه خانواده
علم امام از منظر آیات و روایات
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
تحکیم روابط همسران از منظر آیات و روایات
نویسنده:
مرضیه قنبری
،
مقاله نشریه: تبلیغ و خانواده » سال 1402 شماره 2
بررسی قدسی بودن هنر سماع و رقص از منظر آیات و روایات
نویسندگان:
ابوالقاسم حسینی ژرفا
،
محمدجواد سعیدی زاده
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 96 - مسلسل 31
علم امام به جزئیات از منظر آیات و روایات
نویسنده:
جعفر علی نقی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1398 شماره دوازدهم-پاییز 98
هویت فردی و از خود بیگانگی از منظر آیات و روایات
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
آثار اخروی عفو و گذشت از منظر آیات و روایات
نویسندگان:
نفیسه قنبری
،
صغری گرجی چالسباری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 16