نقش هستیشناسی شهودی، ساختمندی و تمثیل در تخیل خلاق علمی
نویسندگان:
عمار اسحاق
،
احمد عبادی(نویسنده مسئول)
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 93
کلیدواژه:
Intuitive ontology
،
هستیشناسی شهودی
،
الأنطولوجیا الحدسیّة
،
analogy
،
التمثیل
،
تمثیل
،
creativity
،
الإبداع
،
خلاقیت
،
scientific imagination
،
تخیل علمی
،
الخیال العلمی
،
تخیل ساختمند
،
structured imagination
،
الخیال المنتظم
چکیده:
این مقاله تحلیلی بر تخیل خلاق علمی بهعنوان مهمترین عامل پیشرفت علم بر مبنای الگوهای نظری و نتایج تجربی علوم شناختی ارائه میدهد. بیشتر استنتاجهای استقرایی انسان با مناسبات هستیشناسی شهودی عجین است؛ یعنی از راه استدلال بهدست نیامدهاند. هستیشناسی شهودی یک مجموعۀ محدودِ مقولهبنیاد است که چارچوبهای نظری را شکل میدهد. خلاقیت علمی با انتظارات هستیشناختیِ پیشین ساختمند شده است و بنابراین پیشرفت علم در گرو جدایی مسیر از هستیشناسی شهودی است. تمثیلها ابزار معرفتیِ قدرتمندی جهت غلبۀ دانشمندان بر محدودیتهای یادشده است، اما تمثیلها نیز تحت تأثیر هستیشناسی شهودیاند؛ زیرا دانشمندان در محدودۀ ذهن خود از تمثیل استفاده میکنند. استفاده از دانش موجود در خلاقیت، تخیل ساختمند است، پس پیشرفت علم براساس معرفتهای موجود است و عملِ تولید انگارههای خلاقانه به یک شیوه است: ایجاد خلاقانۀ اکتشاف یا اختراع جدید از بعضی مفاهیم آشنا. رابطۀ مشاهده و نظریه در علم برمبنای ساختار فوق از طریق تخیل خلاق برقرار میشود، نه تعمیم الگوهای موجود.
این مقاله تحلیلی بر تخیل خلاق علمی بهعنوان مهمترین عامل پیشرفت علم بر مبنای الگوهای نظری و نتایج تجربی علوم شناختی ارائه میدهد. بیشتر استنتاجهای استقرایی انسان با مناسبات هستیشناسی شهودی عجین است؛ یعنی از راه استدلال بهدست نیامدهاند. هستیشناسی شهودی یک مجموعۀ محدودِ مقولهبنیاد است که چارچوبهای نظری را شکل میدهد. خلاقیت علمی با انتظارات هستیشناختیِ پیشین ساختمند شده است و بنابراین پیشرفت علم در گرو جدایی مسیر از هستیشناسی شهودی است. تمثیلها ابزار معرفتیِ قدرتمندی جهت غلبۀ دانشمندان بر محدودیتهای یادشده است، اما تمثیلها نیز تحت تأثیر هستیشناسی شهودیاند؛ زیرا دانشمندان در محدودۀ ذهن خود از تمثیل استفاده میکنند. استفاده از دانش موجود در خلاقیت، تخیل ساختمند است، پس پیشرفت علم براساس معرفتهای موجود است و عملِ تولید انگارههای خلاقانه به یک شیوه است: ایجاد خلاقانۀ اکتشاف یا اختراع جدید از بعضی مفاهیم آشنا. رابطۀ مشاهده و نظریه در علم برمبنای ساختار فوق از طریق تخیل خلاق برقرار میشود، نه تعمیم الگوهای موجود.
نقش هستیشناسی شهودی، ساختمندی و تمثیل در تخیل خلاق علمی
3/21/2019 12:00:00 AM
حکمت شهودی و شهود حکمی
نویسنده:
حسن رمضانی
،
مقاله نشریه: رهنامه پژوهش » سال 1393 (پياپي 29)، بهار و تابستان1393 شماره17-18
نقش معرفت دینی در معرفت علمی
ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین فتحعلی خانی
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1386
مقدمهای بر اطلس مفهومی ابعاد اندیشهای فقه امنیت و نقش هستیشناسی در ترسیم آن
نویسنده:
حسین حسن زاده
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1402 شماره 1
مبانی فلسفی کاربرد خیال (تمثیل) در قرآن
نویسنده:
ید مهدی میرهادی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 2
بازتاب هستیشناسی معنا در معرفت دینی
نویسنده:
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1388 زمستان 88 - مسلسل 2
مقایسه هستیشناسی ملاصدرا و روی بَسکار با تاکید بر نقش مفهوم «غیب»
نویسندگان:
فاطمه عبداله آبادی کهن (نویسنده مسئول)
،
عماد افروغ
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 شماره 4 (پیاپی 24)
جایگاه تمثیل در خدا شناسی از منظر آیات و روایات
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
گسترة عقل نظری و عقل شهودی در عرفان از دیدگاه ابنعربی
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
خدیجه هاشمی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 تابستان 91 - مسلسل 12