بازخوانى نسبت سکولاریسم و حکومت دینى
نویسنده:
محمدتقی سبحانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1383 شماره 36-35
چکیده:
سکولاریسم) و (حکومت دینى) در طول چند دهه گذشته در کشور ما از مهم ترین مباحث فکرى و فرهنگى به شمار آمده و در دفاع یا نقد آنها, مقالات و کتاب هاى متعددى نگاشته اند. موافقان و مخالفان معمولاً این نکته را مسلم انگاشته اند که انگاره سکولاریسم با حکومت دینى سر ناسازگارى دارد و از آن سو, براى پذیرش حاکمیت دینى باید سکولاریسم را پشت سر نهاد. با این فرض, گویا محققان چندان احساس نیاز نکرده اند که در این نکته تأمل ورزند که آیا اساساً مى توان میان این دو سازه سیاسى سازشى برقرار ساخت.
اخیراً فاضل ارجمند استاد مصطفى ملکیان در گفتارى این موضوع را بررسى کرده و طرحى براى هم سازى و هم نشینى این دو مقوله متناقض نما ارائه کرده است.1 ایشان نخست به دفاع از سکولاریسم پرداخته و استدلالى ارائه کرده است که در نوع خود تازگى دارد. سپس نشان داده است که براساس این استدلال, حکومت دینى در شرایط خاصى پذیرفتنى است. تلقى ایشان از حکومت دینى (حکومتى است که تصمیم گیرى هاى جمعى در آن, همه براساس معتقداتى صورت مى گیرد که در یک دین و مذهب وجود دارد; چه معتقداتى که در ناحیه هستى شناسى و مابعدالطبیعه یا در ناحیه انسان شناسى و یا در ناحیه وظیفه شناسى و اخلاق آن دین و مذهب وجود دارد). به تعبیر دیگر, مراد از حکومت دینى, حاکمیتى است که (تصمیم گیرى هاى جمعى آن ـ در حقوق اساسى, سیاسى, اقتصادى, قضایى, جزایى, بین المللى و تعلیم و تربیت ـ براساس باورهاى دینى)2 است.
سکولاریسم) و (حکومت دینى) در طول چند دهه گذشته در کشور ما از مهم ترین مباحث فکرى و فرهنگى به شمار آمده و در دفاع یا نقد آنها, مقالات و کتاب هاى متعددى نگاشته اند. موافقان و مخالفان معمولاً این نکته را مسلم انگاشته اند که انگاره سکولاریسم با حکومت دینى سر ناسازگارى دارد و از آن سو, براى پذیرش حاکمیت دینى باید سکولاریسم را پشت سر نهاد. با این فرض, گویا محققان چندان احساس نیاز نکرده اند که در این نکته تأمل ورزند که آیا اساساً مى توان میان این دو سازه سیاسى سازشى برقرار ساخت.
اخیراً فاضل ارجمند استاد مصطفى ملکیان در گفتارى این موضوع را بررسى کرده و طرحى براى هم سازى و هم نشینى این دو مقوله متناقض نما ارائه کرده است.1 ایشان نخست به دفاع از سکولاریسم پرداخته و استدلالى ارائه کرده است که در نوع خود تازگى دارد. سپس نشان داده است که براساس این استدلال, حکومت دینى در شرایط خاصى پذیرفتنى است. تلقى ایشان از حکومت دینى (حکومتى است که تصمیم گیرى هاى جمعى در آن, همه براساس معتقداتى صورت مى گیرد که در یک دین و مذهب وجود دارد; چه معتقداتى که در ناحیه هستى شناسى و مابعدالطبیعه یا در ناحیه انسان شناسى و یا در ناحیه وظیفه شناسى و اخلاق آن دین و مذهب وجود دارد). به تعبیر دیگر, مراد از حکومت دینى, حاکمیتى است که (تصمیم گیرى هاى جمعى آن ـ در حقوق اساسى, سیاسى, اقتصادى, قضایى, جزایى, بین المللى و تعلیم و تربیت ـ براساس باورهاى دینى)2 است.
بازخوانى نسبت سکولاریسم و حکومت دینى
3/20/2004 12:00:00 AM
بازخوانی نسبت سکولاریسم و حکومت دینی
نویسنده:
محمدتقی سبحانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1383 (پياپي 36)، پاييز و زمستان 1383 شماره3-4
حكومت ديني و سكولاريسم (جلسه اول)
ناقد:
هیئت نقد: * حجت الاسلام والمسلمین سبحانی * كچوئيان
، ارائه دهنده:
مصطفی ملكيان
،
کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1384
حکومت دینى یا حکومت فقهى؟
نویسنده:
مدرس سید موسى میر
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 183
حکومت دینى یا حکومت فقهى؟
نویسنده:
مدرس سید موسى میر
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 182
تبلیغات دینی در حکومت دینی
نویسندگان:
اکبر اسدعلیزاده
،
ابوالفضل طریقهدار
،
کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه اصفهان - 1392
نسبت حکمت و حکومت از دیدگاه افلاطون و فارابی
نویسندگان:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
محمدصادق تقی زاده طبری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13