عرفان مدرن؛ چالشی نو در برابر عرفان اسلامی (بازخوانی عرفان مدرن و نقد سویه انسانشناختی آن)
نویسنده:
محمدجواد رودگر
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 شماره 90
چکیده:
عرفان مدرن مواجهه با امر متعالی در قالب دینداری تجربتاندیشانه است که براساس اندیشه و اشعار سهراب سپهری شکل گرفته است. عرفان مدرن مقومات و مؤلفههای وجودشناختی، انسانشناختی، اخلاقی ـ فقهی و سیاسی و اجتماعی خاصی دارد که در سویه انسانشناختی آن، تقابل «خودی» و«غیرخودی» یا «دیگری» و مسئله فنای فی الله و اراده سالک با قرائت خاصی مطرح است و با عرفان سنتی از جمله عرفان اسلامی، تفاوتها و تهافتهایی دارد. نوشتار پیشروی درصدد پاسخ به پرسش فنای در خدا در مؤلفۀ انسانشناختی عرفان مدرن است و اینکه دارای چه معنا و مبنایی است؟ و چه نقدهایی برآن وارد است؟ در این مقاله، با تکیه بر هویت و ماهیت فنای فیالله و بقای بالله در عرفان اسلامی، به نقادی، سنجش و ارزیابی قرائت طراح عرفان مدرن (جناب دکتر سروش دباغ)، پرداختهایم که برونداد آن به قرار زیر است: فنا در عرفان اسلامی بهمعنای نیستشدن نیست، بلکه فنای شهودی و رهایی از قیود عدمی و حدود، تعلقات و تعینات وجودی و هجرت از کثرت به وحدت است که عین بقا، بهمعنای بقاء بالله است. فنای عرفانی در عرفان اسلامی، تزاید و تصعید، توسعه و تکامل وجودی یا استعلاست و اراده سالک در مقام استغراق در اراده حقتعالی اشتداد مییابد تا توحید و ولایت الهیه حادث و حاصل شود.
عرفان مدرن مواجهه با امر متعالی در قالب دینداری تجربتاندیشانه است که براساس اندیشه و اشعار سهراب سپهری شکل گرفته است. عرفان مدرن مقومات و مؤلفههای وجودشناختی، انسانشناختی، اخلاقی ـ فقهی و سیاسی و اجتماعی خاصی دارد که در سویه انسانشناختی آن، تقابل «خودی» و«غیرخودی» یا «دیگری» و مسئله فنای فی الله و اراده سالک با قرائت خاصی مطرح است و با عرفان سنتی از جمله عرفان اسلامی، تفاوتها و تهافتهایی دارد. نوشتار پیشروی درصدد پاسخ به پرسش فنای در خدا در مؤلفۀ انسانشناختی عرفان مدرن است و اینکه دارای چه معنا و مبنایی است؟ و چه نقدهایی برآن وارد است؟ در این مقاله، با تکیه بر هویت و ماهیت فنای فیالله و بقای بالله در عرفان اسلامی، به نقادی، سنجش و ارزیابی قرائت طراح عرفان مدرن (جناب دکتر سروش دباغ)، پرداختهایم که برونداد آن به قرار زیر است: فنا در عرفان اسلامی بهمعنای نیستشدن نیست، بلکه فنای شهودی و رهایی از قیود عدمی و حدود، تعلقات و تعینات وجودی و هجرت از کثرت به وحدت است که عین بقا، بهمعنای بقاء بالله است. فنای عرفانی در عرفان اسلامی، تزاید و تصعید، توسعه و تکامل وجودی یا استعلاست و اراده سالک در مقام استغراق در اراده حقتعالی اشتداد مییابد تا توحید و ولایت الهیه حادث و حاصل شود.
عرفان مدرن؛ چالشی نو در برابر عرفان اسلامی (بازخوانی عرفان مدرن و نقد سویه انسانشناختی آن)
3/21/2018 12:00:00 AM
نقد و بررسی مؤلفههای انسانشناختی معنویت مدرن از نگاه مصطفی ملکیان
نویسندگان:
مرتضی بخشی گلسفیدی
،
محمد جعفری
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1401 شماره 2
بازخوانی اخلاقیِ مسئله گوشتخواری در عرفان اسلامی
نویسندگان:
محسن شعبانی
،
سروش دباغ
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1397 شماره 5
بررسی مفهومشناختی معنویت اسلامی و مناسبات آن با عرفان اسلامی
نویسنده:
سیداحمد غفاری قرهباغ
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1401 شماره 2
تعطیل در عرفان اسلامی
نویسندگان:
محمد مهدی گرجیان
،
عمار فوزی
،
مقاله نشریه: قبسات » سال 1393 تابستان 1393 شماره72
بازخوانی تاریخی معرفتی فرهنگ سلبریتی در تمدن غرب مدرن
مقاله نشریه: دین و سیاست فرهنگی » سال 1400 دوره 8، شماره 1 (بهار و تابستان 1400)
سماع در عرفان اسلامی و ارتباط آن با بدعت، غنا و رقص
نویسنده:
حسن رمضانی*
،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1399 دوره 12، شماره 1 (بهار و تابستان 1399)
انقلاب اسلامی و نظریهپردازی مدرن
نویسندگان:
زینب تشکریصالح
،
راضیه زارعی
،
نجمه عزیزاللهی
،
نفیسه فاضلینیا
،
مهدیه نامدار
، زيرنظر:
احمد رهدار
،
کتاب: جامعه الزهرا (س) - 1389