وقف؛ بدیل سیاست اجتماعی پستمدرن
نویسندگان:
فاطمه عموعبداللهی
،
رضا حاجی ابراهیم
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1394 شماره 3 پیاپی (11)
چکیده:
نظامهای رفاهی در جوامع پیشرفته، پس از پشت سر گذاشتن مراحل تکامل خود، اکنون در مرحلهای تازه به سر میبرند که از آن بهعنوان دوران پستمدرن نظامهای رفاهی یاد میشود. این دوران، با داشتن مؤلفههای ویژۀ که برآمده از کاستیهای نظامهای مدرن رفاهی است، چشمانداز جدیدی از رفاه اجتماعی را در برابر دولتها نمایان میکند. نظام رفاهیِ پستمدرن به تدوین اصولی میپردازد که تأمینکنندۀ اصل تعهد به رهایی، اصل تفاوت و اصل همبستگی و نفی ذاتگرایی، ساختارگرایی در سیاستگذاری اجتماعی باشد. از سوی دیگر در مکتب اسلام، شاهد وجود سنت حسنۀ وقف هستیم که از نظر نویسندگان این نوشتار، دارای ویژگیهای منحصربهفردی است که علاوه بر تأمین پیامدها و اهداف مورد انتظار از اصول نظامهای رفاهی پستمدرن، از کاستیها و ابهامات این اصول نیز مبری است. از اینرو، در این مقاله با استفاده از روش مقایسهای تطبیقی به بررسی اصول سیاست اجتماعی پست مدرن که برخاسته از نفی و نقد اصول سیاست اجتماعی مدرن است، به تطبیق این اصول با ویژگیها و ظرفیتهای وقف پرداخته میشود و بر این اساس، اثبات میشود که وقف، میتواند یکی از بدیلهای سیاست اجتماعی پستمدرن باشد و فراتر از تنگناها و ابهامات نظری و عملی نظام پستمدرن قرار گیرد.
نظامهای رفاهی در جوامع پیشرفته، پس از پشت سر گذاشتن مراحل تکامل خود، اکنون در مرحلهای تازه به سر میبرند که از آن بهعنوان دوران پستمدرن نظامهای رفاهی یاد میشود. این دوران، با داشتن مؤلفههای ویژۀ که برآمده از کاستیهای نظامهای مدرن رفاهی است، چشمانداز جدیدی از رفاه اجتماعی را در برابر دولتها نمایان میکند. نظام رفاهیِ پستمدرن به تدوین اصولی میپردازد که تأمینکنندۀ اصل تعهد به رهایی، اصل تفاوت و اصل همبستگی و نفی ذاتگرایی، ساختارگرایی در سیاستگذاری اجتماعی باشد. از سوی دیگر در مکتب اسلام، شاهد وجود سنت حسنۀ وقف هستیم که از نظر نویسندگان این نوشتار، دارای ویژگیهای منحصربهفردی است که علاوه بر تأمین پیامدها و اهداف مورد انتظار از اصول نظامهای رفاهی پستمدرن، از کاستیها و ابهامات این اصول نیز مبری است. از اینرو، در این مقاله با استفاده از روش مقایسهای تطبیقی به بررسی اصول سیاست اجتماعی پست مدرن که برخاسته از نفی و نقد اصول سیاست اجتماعی مدرن است، به تطبیق این اصول با ویژگیها و ظرفیتهای وقف پرداخته میشود و بر این اساس، اثبات میشود که وقف، میتواند یکی از بدیلهای سیاست اجتماعی پستمدرن باشد و فراتر از تنگناها و ابهامات نظری و عملی نظام پستمدرن قرار گیرد.
وقف؛ بدیل سیاست اجتماعی پستمدرن
3/21/2015 12:00:00 AM
وقف و حکمرانی مردمی
نویسنده:
منصور میراحمدی*
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه مطالعات وقف و امور خیریه » سال 1402 دوره 1، شماره 1 (بهار و تابستان 1402)
نهاد مذهبی وقف و کارکرد خدمات اجتماعی آن در دوران قاجار
نویسنده:
رضا فلاح زاده
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 45- بهار 1400
سیاست هویت و جنبشهای اجتماعی جدید
نویسندگان:
علیرضا زهیری
،
سیدمحمدتقی آل سیدغفور
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 74- تابستان 95
وقف کتاب در دوره صفوی
نویسنده:
محمد باقر سجادی خوراسگانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1375 شماره 38
احکام فقهی تصرف در وقف
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1383 - [کارشناسی ارشد]
سیاست هویت و جنبش های اجتماعی جدید
نویسندگان:
سیدمحمدتقی آل سیدغفور
،
علیرضا زهیری
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » شماره2
بررسی مشروعیت وقف منقطع و سرنوشت عین موقوفه بعد از انقراض صاحبان وقف
نویسنده:
سید تقی واردی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1400 دوره 28، شماره 107 (پاییز 1400)
بررسی مشروعیت وقف منقطع و سرنوشت عین موقوفه بعد از انقراض صاحبان وقف
نویسنده:
سید تقی واردی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1400 شماره 107
امکانسنجی تعمیم مصارف موقوفه در وقف خاص بر اساس اطلاق یا انصراف جهت وقف نزد عرف
مقاله نشریه: فقه » سال 1402 شماره 2 (پیاپی 114)