امکانسنجی تعمیم مصارف موقوفه در وقف خاص بر اساس اطلاق یا انصراف جهت وقف نزد عرف
مقاله نشریه: فقه » سال 1402 شماره 2 (پیاپی 114)
چکیده:
از متون فقهی شیعه بر میآید که موقوفه باید در غرض و نیت واقف مصرف شود؛ مگر در شرایطی مانند خرابی موقوفه، انقضای رسم موقوفه و... که اجرای نیت واقف میسر نباشد؛ در این صورت عدهای از فقیهان به جواز مصرف موقوفه در جایی که اقرب به غرض واقف است، فتوا میدهند؛ ولی برخی دیگر مخالف مصرف موقوفه در غیر غرض واقف هستند. این نوشتار با روش توصیفی – تحلیلی به دو بخش می پردازد: بخش اول آنجایی که نیت واقف به صورت مطلق بیان شده و باید بررسی شود که وسعتدادن به دایرۀ شمول نیت واقف تعارضی با نیت اولیه واقف دارد یا خیر؟ با استفاده از ادلۀ لفظی معتبر میتوان اثبات کرد که وسعتدادن به دایرۀ شمول نیت واقف، تعارضی با نیت اولیه واقف ندارد. بخش دوم آن جاییاست که غرض واقف از موقوفه تأمین میشود، ولی میخواهیم مصرفی به مصارف موقوفه اضافه کنیم. در بخش دوم آرای مختلف فقیهان مطرح میشود که نیاز به بررسی بیشتر دارد؛ ولی در آخر با فحص در کلام فقیهان این نکته منکشف میشود که تعارضی در کار نیست. با استفاده از اطلاق و انصراف و عرف و قاعده اذن در شئ اذن در لوازم شئ است جواز تعمیم مصارف موقوفه را نتیجه گرفتیم. با دقت در پژوهشهای پیشین به این نکته میرسیم که موضوع این پژوهشها دربارۀ فروش موقوفه یا تبدیل موقوفه و تغییر موقوفه است؛ ولی در این مقاله جواز تعمیم مصارف موقوفه بررسی شده است.
از متون فقهی شیعه بر میآید که موقوفه باید در غرض و نیت واقف مصرف شود؛ مگر در شرایطی مانند خرابی موقوفه، انقضای رسم موقوفه و... که اجرای نیت واقف میسر نباشد؛ در این صورت عدهای از فقیهان به جواز مصرف موقوفه در جایی که اقرب به غرض واقف است، فتوا میدهند؛ ولی برخی دیگر مخالف مصرف موقوفه در غیر غرض واقف هستند. این نوشتار با روش توصیفی – تحلیلی به دو بخش می پردازد: بخش اول آنجایی که نیت واقف به صورت مطلق بیان شده و باید بررسی شود که وسعتدادن به دایرۀ شمول نیت واقف تعارضی با نیت اولیه واقف دارد یا خیر؟ با استفاده از ادلۀ لفظی معتبر میتوان اثبات کرد که وسعتدادن به دایرۀ شمول نیت واقف، تعارضی با نیت اولیه واقف ندارد. بخش دوم آن جاییاست که غرض واقف از موقوفه تأمین میشود، ولی میخواهیم مصرفی به مصارف موقوفه اضافه کنیم. در بخش دوم آرای مختلف فقیهان مطرح میشود که نیاز به بررسی بیشتر دارد؛ ولی در آخر با فحص در کلام فقیهان این نکته منکشف میشود که تعارضی در کار نیست. با استفاده از اطلاق و انصراف و عرف و قاعده اذن در شئ اذن در لوازم شئ است جواز تعمیم مصارف موقوفه را نتیجه گرفتیم. با دقت در پژوهشهای پیشین به این نکته میرسیم که موضوع این پژوهشها دربارۀ فروش موقوفه یا تبدیل موقوفه و تغییر موقوفه است؛ ولی در این مقاله جواز تعمیم مصارف موقوفه بررسی شده است.
امکانسنجی تعمیم مصارف موقوفه در وقف خاص بر اساس اطلاق یا انصراف جهت وقف نزد عرف
1/1/1402 12:00:00 AM
معنا و ماهیت عمل بر اساس حد وسط اخلاقی نزد ابن سینا
نویسندگان:
محمدهانی جعفریان
،
میرسعید موسوی کریمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 شماره 81
تولید محتوای گزارش امكانسنجی و بسترسازی جهت دستیابی به فلسفه هنر اسلامی بر پایه دیدگاه فلاسفه اسلامی
طرح پژوهشی: »
امکانسنجی حل و فصل اختلافها در فاجعه منا: راهکار حقوقی یا توافق دیپلماتیک
نویسندگان:
محمد عابدی
،
اعظم امینی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 73 - بهار 95
پاسخی به شبهه اطلاق عنوان «اخت هارون» بر مریم در قرآن کریم
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1395 شماره 79
مدل میانجی گری خودمهارگری در پیش بینی بهزیستی روان شناختی نوجوان بر اساس سبک دلبستگی و جهت گیری مذهبی
مقاله نشریه: علوم پزشکی رازی » سال 1402 دوره 30، شماره 4 (تیر 1402)
ماهیّت علم اجمالی یا چگونگی اطلاق علم بر علم اجمالی و ثمرات آن با چشم پوشی از اصول شرعی
نویسنده:
مرتضی ولیان پور
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1385 شماره 10
بررسی مفهوم نامتناهی در کلام و فلسفه اسلامی و اطلاق آن بر خداوند
نویسندگان:
جواد جعفریان
،
محمدمهدی گرجیان
،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1393 (پياپي 19)، بهار 1393 شماره3
امکانسنجی هنجارسازی در نظام حقوق بینالملل معاصر مبتنی بر نظریه حقوق طبیعی جدید
مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1402 شماره 1
رویکردی نو در تفسیر بر اساس ترتیب نزول
نویسنده:
عبدالکریم بهجت پور
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 62-63
نقش عرف اجتماعی در ایجاد دلبستگی غیرایمن به خداوند: مبتنی بر مدل قلب سلیم
نویسندگان:
مینو اسدزندی
،
علی سیدکلال
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1401 شماره 2