ابرهای تهی: فقر ساختار و محتوا در کتاب های روش تحقیق
نویسنده:
سید حسن اسلامی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1392 شماره 142
کلیدواژه:
اخلاق پژوهش
،
آیین پژوهش
،
روش تحقیق
،
ساختار کتابهای روش تحقیق
،
محتوای کتابهای روش تحقیق
چکیده:
با توجه به هدف از نگارش کتاب های روش تحقیق، انتظار می رود که این گونه کتاب ها، اصول گردآوری، نگارش و ثبت دادهها، ساماندهی بحث، شیوه ارجاع، و تدوین کتابنامه را رعایت کنند و اخلاق پژوهش را بیاموزند. اما مرور آثاری که به نام «روش تحقیق» در زبان فارسی منتشر میشود، این انتظار را برآورده نمیسازد. نویسنده نوشتار حاضر را با هدف بررسی کتاب های تألیف شده به زبان فارسی درباره روش تحقیق به رشته تحریر درآورده است. وی در پی پاسخ به این پرسش است که این گونه آثار تا چه حد پاسخگوی نیازها و راهنمای کار دانشجویان است؟ بعلاوه، اخلاق پژوهش در کتاب های روش تحقیق به زبان فارسی چه جایگاهی دارد؟ نویسنده در راستای این هدف، ابتدا پس از ارائه مقدماتی پیرامون گروهبندی کتاب های منتشر شده در عرصه روش پژوهش، معیارهای ارزیابی این کتب را برشمرده و هر یک را با ارائه شاهدمثال هایی از کتب مورد بررسی، به طور مبسوط تشریح می نماید. وی با بررسی 70 کتاب روش تحقیق به این نتیجه دست یافته که عمده کتب، فاقد ساختاری منظم، کتابنامهای مناسب، ارجاعات لازم، انسجام مباحث و منابع مرتبط، معتبر و روزآمد هستند. افزون بر آن، برخی از آنها نامهایی گمراهکننده دارند و سرانجام آن که با دست زدن به انتحال و بیتوجهی به یافتههای دیگران، به جای ترویج عرصه تحقیق و کمک به گستردن آفاق دانش خود مانعی بر سر راه آن به شمار میروند.
با توجه به هدف از نگارش کتاب های روش تحقیق، انتظار می رود که این گونه کتاب ها، اصول گردآوری، نگارش و ثبت دادهها، ساماندهی بحث، شیوه ارجاع، و تدوین کتابنامه را رعایت کنند و اخلاق پژوهش را بیاموزند. اما مرور آثاری که به نام «روش تحقیق» در زبان فارسی منتشر میشود، این انتظار را برآورده نمیسازد. نویسنده نوشتار حاضر را با هدف بررسی کتاب های تألیف شده به زبان فارسی درباره روش تحقیق به رشته تحریر درآورده است. وی در پی پاسخ به این پرسش است که این گونه آثار تا چه حد پاسخگوی نیازها و راهنمای کار دانشجویان است؟ بعلاوه، اخلاق پژوهش در کتاب های روش تحقیق به زبان فارسی چه جایگاهی دارد؟ نویسنده در راستای این هدف، ابتدا پس از ارائه مقدماتی پیرامون گروهبندی کتاب های منتشر شده در عرصه روش پژوهش، معیارهای ارزیابی این کتب را برشمرده و هر یک را با ارائه شاهدمثال هایی از کتب مورد بررسی، به طور مبسوط تشریح می نماید. وی با بررسی 70 کتاب روش تحقیق به این نتیجه دست یافته که عمده کتب، فاقد ساختاری منظم، کتابنامهای مناسب، ارجاعات لازم، انسجام مباحث و منابع مرتبط، معتبر و روزآمد هستند. افزون بر آن، برخی از آنها نامهایی گمراهکننده دارند و سرانجام آن که با دست زدن به انتحال و بیتوجهی به یافتههای دیگران، به جای ترویج عرصه تحقیق و کمک به گستردن آفاق دانش خود مانعی بر سر راه آن به شمار میروند.
ابرهای تهی: فقر ساختار و محتوا در کتاب های روش تحقیق
3/21/2013 12:00:00 AM
کتابشناسی کتاب های روش تحقیق و مرجع شناسی در حوزه علوم انسانی
نویسنده:
مریم نافلی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1389 شماره 125
تحول در کتابهاى درسى از ساختار تا محتوا
نویسنده:
محمد علی سلطانی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1387 شماره 150
فقر دانش و روش در تصحیح جامع الشتات
نویسنده:
علی اکبر زمانی نژاد
،
مقاله نشریه: نور علم » سال 1371 سال 1371 - شماره 47
روش تحقیق اقدام پژوهی در علوم اجتماعی
نویسندگان:
اصغر اسلامی تنها
،
نعمت الله کرم اللهی
،
مقاله نشریه: عیار پژوهش در علوم انسانی » سال 1394 (پياپي 12)، پاييز و زمستان 1394 شماره2
روش استنباط گزاره های سیاسی از ساختار سوره های قرآن
نویسنده:
محمد خامه گر
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1382 (پياپي 22)، تابستان 1382 شماره2
عناصر جامعهپذیری (روش، محتوا و عوامل) حجاب در نظام اجتماعی قرآن
نویسندگان:
محمدیاسین بصیرت
،
فاض حسامی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1399 شماره 4(پیاپی 28)
روش استنباط گزاره های علمی از ساختار سوره ها
نویسنده:
محمد خامه گر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 بهار 1388 شماره57
فنون و تکنیک های روش تحقیق و پژوهش ( پایان نامه و مقاله نویسی )
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1395 شماره چهارم - بهار 95