بینامتنی دیوان ابن سهل اندلسی با قرآن کریم
نویسندگان:
سید فضل الله میرقادری
،
مهناز دهقان
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1392 شماره 4
چکیده:
پدیدۀ بینامتنی به عنوان نظریهای جدید که ارائه دهندۀ نگرشهای تازه در علم نقد است امروزه بسیار حائز اهمیت بوده و به ارتباط و تعامل بین متون میپردازد. بر اساس این نظریه هر متنی بر پایه متنهای پیشین بنا میشود و هیچ متنی، عاری از تأثیرات متنهای پیشین نیست. ابراهیم بن سهل اندلسی از جمله شاعرانی است که در اشعارش از متون مختلف همچون ضرب المثلها، احادیث و شعرشاعران دیگر تأثیر پذیرفته است، اما عمدۀ تأثیر ایشان از قرآن است که گاه بسیار زیرکانه و پنهان و گاه آشکارا آیات قرآنی را در سطح وسیعی در شعرش وارد کرده است. در این مقاله پس از اشاره به بهرهگیری شاعر از ضرب المثلها، اشعار شعراء و احادیث به بینامتنی دیوان با قرآن مجید که قسمت عمده و اصلی مقاله است پرداخته شده است . در قسمت بینامتنی دیوان با قرآن، موضوع از دو جنبه مورد بررسی قرار داده شده است. بخش نخست بینامتنی دیوان با مفاهیم قرآنی وبخش دوم بینامتنی دیوان با شخصیتهای قرآنی است . از آنجا که شواهد به طور مستقیم از قرآن و دیوان ابن سهل گرفته شده لذا قرآن و دیوان ابن سهل منابع اصلی تحقیق هستند. نتیجه به دست آمده نشانگر آن است که این بینامتنی با کمترین تغییر در الفاظ و معانی و غالباً آشکارا و با نفی متوازی صورت گرفته است از این رو مایۀ اصلی و محتوای اشعار این شاعر را مفاهیم والای قرآنی تشکیل داده است.
پدیدۀ بینامتنی به عنوان نظریهای جدید که ارائه دهندۀ نگرشهای تازه در علم نقد است امروزه بسیار حائز اهمیت بوده و به ارتباط و تعامل بین متون میپردازد. بر اساس این نظریه هر متنی بر پایه متنهای پیشین بنا میشود و هیچ متنی، عاری از تأثیرات متنهای پیشین نیست. ابراهیم بن سهل اندلسی از جمله شاعرانی است که در اشعارش از متون مختلف همچون ضرب المثلها، احادیث و شعرشاعران دیگر تأثیر پذیرفته است، اما عمدۀ تأثیر ایشان از قرآن است که گاه بسیار زیرکانه و پنهان و گاه آشکارا آیات قرآنی را در سطح وسیعی در شعرش وارد کرده است. در این مقاله پس از اشاره به بهرهگیری شاعر از ضرب المثلها، اشعار شعراء و احادیث به بینامتنی دیوان با قرآن مجید که قسمت عمده و اصلی مقاله است پرداخته شده است . در قسمت بینامتنی دیوان با قرآن، موضوع از دو جنبه مورد بررسی قرار داده شده است. بخش نخست بینامتنی دیوان با مفاهیم قرآنی وبخش دوم بینامتنی دیوان با شخصیتهای قرآنی است . از آنجا که شواهد به طور مستقیم از قرآن و دیوان ابن سهل گرفته شده لذا قرآن و دیوان ابن سهل منابع اصلی تحقیق هستند. نتیجه به دست آمده نشانگر آن است که این بینامتنی با کمترین تغییر در الفاظ و معانی و غالباً آشکارا و با نفی متوازی صورت گرفته است از این رو مایۀ اصلی و محتوای اشعار این شاعر را مفاهیم والای قرآنی تشکیل داده است.
بینامتنی دیوان ابن سهل اندلسی با قرآن کریم
3/21/2013 12:00:00 AM
بینامتنی قرآن و نهج البلاغه با لامیة ابن وردی
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1393 شماره 7
بررسی بینامتنی قرآنِ کریم و شعر قیصر امین پور
نویسندگان:
جهانگیر امیری
،
رضا کیانی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1392 شماره 5
بینامتنی سرودههای جوزفالهاشم مسیحی با نهجالبلاغه
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1392 شماره 5
تغییر معنایی در واژگان قرآن بررسی رابطه بینامتنی قرآن با شعر جاهلی
نویسنده:
سید حسین سیدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 شماره 74
تغییر معنایی در واژگان قرآن ؛ بررسی رابطه بینامتنی قرآن با شعر جاهلی
نویسنده:
سیدحسین سیدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 بهار 1394 شماره74
عقل گرایی و نص گرایی ابن حزم اندلسی : رویکردی انتقادی
نویسنده:
وحید صفری
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1392
گزارش ابن سعدی اندلسی از محافل متکلمین در قرون میانه اسلامی
نویسندگان:
مایکل کوک
،
محمد حسین رفیعی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1390 شماره 132
سیر تفسیر فلسفی قرآن کریم از ابن سینا تا ملاصدرا
نویسنده:
سیدابوالفضل سیدی دمیرچی
، استاد راهنما:
احمد عابدی
، استاد مشاور 1:
محمدمهدی گرجیان
، استاد مشاور 2:
هادی وکیلی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1384 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
با «دشتی» در «سیری در دیوان شمس»
نویسنده:
رحمان مشتاق مهر
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1379 شماره 63