بررسی تطبیقی اهداف و اصول سازمان دعوت عباسیان و اسماعیلیان
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1394 شماره 2 - تابستان 94 - مسلسل 62
چکیده:
عباسیان و اسماعیلیه، برای پیشبرد اهداف خویش، اقدام به تشکیل سازمان دعوت مخفیانه نمودند. مقایسه اهداف و اصول این دو سازمان و یافتن وجوه اشتراک و افتراق آنها، از جمله موضوعاتی است که میتواند به شناخت بیشتر این دو جریان بینجامد. این موضوع، با استفاده از روش وصفی و تطبیقی و بر پایه مطالعات اسنادی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های تحقیق نشان میدهد که وجه تمایز اصلی این دو سازمان، در این است که سازمان دعوت عباسی اهداف سیاسی را دنبال مینمود؛ ولی سازمان دعوت اسماعیلی، علاوه بر اهداف سیاسی، به ترویج عقاید اسماعیلی نیز مقید بود. هر دو سازمان دعوت، در اصولی همانند: پنهانکاری، نظم و ترتیب در امور، اطاعت محض از امام و جذب پیروان از راههای گوناگون، با هم اشتراک داشتند و رسیدن به قدرت و خلافت، از مهم ترین اهداف مشترک آنان بود. درباره وجوه امتیاز آنها هم باید افزود که اسماعیلیه، حتی پس از دستیابی به مقام خلافت، بر حفظ عقاید خویش پایبند بودند و موجودیت سازمان دعوت را حفظ نمودند و نیز تسامح بیشتری در امور از خود نشان میدادند؛ درصورتی که عباسیان این گونه عمل ننمودند. از طرفی، سازمان دعوت، بر پایه اصول سلسله مراتبی، نزد عباسیان، عمدتاً بر پایه نمود سیاسی، خود را نشان داد؛ ولی نزد اسماعیلیه، دارای جنبههای مذهبی و معنوی، بهویژه اعتقاد به ضرورت رهبری امام منصوص در رأس سلسله مراتب سازمان بود.
عباسیان و اسماعیلیه، برای پیشبرد اهداف خویش، اقدام به تشکیل سازمان دعوت مخفیانه نمودند. مقایسه اهداف و اصول این دو سازمان و یافتن وجوه اشتراک و افتراق آنها، از جمله موضوعاتی است که میتواند به شناخت بیشتر این دو جریان بینجامد. این موضوع، با استفاده از روش وصفی و تطبیقی و بر پایه مطالعات اسنادی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های تحقیق نشان میدهد که وجه تمایز اصلی این دو سازمان، در این است که سازمان دعوت عباسی اهداف سیاسی را دنبال مینمود؛ ولی سازمان دعوت اسماعیلی، علاوه بر اهداف سیاسی، به ترویج عقاید اسماعیلی نیز مقید بود. هر دو سازمان دعوت، در اصولی همانند: پنهانکاری، نظم و ترتیب در امور، اطاعت محض از امام و جذب پیروان از راههای گوناگون، با هم اشتراک داشتند و رسیدن به قدرت و خلافت، از مهم ترین اهداف مشترک آنان بود. درباره وجوه امتیاز آنها هم باید افزود که اسماعیلیه، حتی پس از دستیابی به مقام خلافت، بر حفظ عقاید خویش پایبند بودند و موجودیت سازمان دعوت را حفظ نمودند و نیز تسامح بیشتری در امور از خود نشان میدادند؛ درصورتی که عباسیان این گونه عمل ننمودند. از طرفی، سازمان دعوت، بر پایه اصول سلسله مراتبی، نزد عباسیان، عمدتاً بر پایه نمود سیاسی، خود را نشان داد؛ ولی نزد اسماعیلیه، دارای جنبههای مذهبی و معنوی، بهویژه اعتقاد به ضرورت رهبری امام منصوص در رأس سلسله مراتب سازمان بود.
بررسی تطبیقی اهداف و اصول سازمان دعوت عباسیان و اسماعیلیان
3/21/2015 12:00:00 AM
مقایسه سازمان وکالت امامیه با سازمان دعوت عباسیان
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه معارف اسلامی قم - دانشکده مطالعات تاریخ و تمدن اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
بکیربن ماهان و دعوت عباسیان
نویسنده:
نگار ذیلابی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1379 شماره 3 - پاییز - مسلسل 3
بررسی تحولات فرهنگی اسماعیلیان نزاری از دعوت تا سلطنت (483 – 654ه.ق/ 1190 – 1256م.)
نویسندگان:
مریم غلامی
،
علی منصوری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1387 شماره 1 و 2 - بهار و تابستان 87 - مسلسل 33 و 34
بررسی اهداف، اصول و روشهای تربیت اخلاقی از منظر امامحسین
نویسنده:
فاطمه سیفی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 42
اسماعیلیان و مخالفانشان
نویسنده:
عبدالله ناصری طاهری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1379 شماره 3 - پاییز - مسلسل 3
قومس و اسماعیلیان
نویسنده:
حسن شادپور
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1385 شماره 4 - زمستان 85 - مسلسل 28
اهداف حق بر توسعه؛ بررسی تطبیقی در اسلام و اسناد بینالمللی
نویسنده:
مهدی فیروزی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1394 شماره 2 پیاپی (10)
اهداف حق بر توسعه؛ بررسی تطبیقی در اسلام و اسناد بین المللی
نویسنده:
مهدی فیروزی*
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » شماره2