رابطة مسئولیت پذیری اخلاقی و اجتماعی با باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه در دانشجویان
نویسندگان:
محمد حسین جمشیدیان
،
محسن گل پرور
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 44
چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین رابطۀ مسئولیتپذیری اخلاقی و اجتماعی با باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه اجرا شد. روش پژوهش همبستگی، جامعۀ آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اصفهان، واحد خوراسگان و نجفآباد و گروه نمونه 374 نفر بود. این افراد ازطریق نمونهگیری دومرحلهای انتخاب شدند. نمونهگیری به این صورت بود که در مرحلۀ اول از هر گروه آموزشی دو کلاس انتخاب و سپس در هر دو دانشگاه با رعایت نسبت پسران و دختران دانشجو، نمونۀ نهایی بهصورت تصادفی انتخاب شد. ابزارهای پژوهش مقیاس مسئولیتپذیری اخلاقی و اجتماعی (کالین، 2006) پرسشنامۀ باور به دنیای عادلانه برای خود و دیگران (ساتون و داگلاس، 2005)، پرسشنامۀ باور به دنیای ناعادلانه (دالبرت و همکاران، 2001) و پرسشنامۀ باور به دنیای عادلانهٔ عمومی (دالبرت، 2001) بود. دادهها ازطریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین ابعادی از مسئولیتپذیری اخلاقی و اجتماعی با باور به دنیای عادلانه (p<0/01) رابطۀ معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که فقط با باور به دنیای عادلانه میتوان مسئولیتپذیری مبتنی بر تعهد و پیمان و مسئولیتپذیری اخلاقیاجتماعی کلی را پیشبینی کرد.
این پژوهش با هدف تعیین رابطۀ مسئولیتپذیری اخلاقی و اجتماعی با باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه اجرا شد. روش پژوهش همبستگی، جامعۀ آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اصفهان، واحد خوراسگان و نجفآباد و گروه نمونه 374 نفر بود. این افراد ازطریق نمونهگیری دومرحلهای انتخاب شدند. نمونهگیری به این صورت بود که در مرحلۀ اول از هر گروه آموزشی دو کلاس انتخاب و سپس در هر دو دانشگاه با رعایت نسبت پسران و دختران دانشجو، نمونۀ نهایی بهصورت تصادفی انتخاب شد. ابزارهای پژوهش مقیاس مسئولیتپذیری اخلاقی و اجتماعی (کالین، 2006) پرسشنامۀ باور به دنیای عادلانه برای خود و دیگران (ساتون و داگلاس، 2005)، پرسشنامۀ باور به دنیای ناعادلانه (دالبرت و همکاران، 2001) و پرسشنامۀ باور به دنیای عادلانهٔ عمومی (دالبرت، 2001) بود. دادهها ازطریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین ابعادی از مسئولیتپذیری اخلاقی و اجتماعی با باور به دنیای عادلانه (p<0/01) رابطۀ معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که فقط با باور به دنیای عادلانه میتوان مسئولیتپذیری مبتنی بر تعهد و پیمان و مسئولیتپذیری اخلاقیاجتماعی کلی را پیشبینی کرد.
رابطة مسئولیت پذیری اخلاقی و اجتماعی با باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه در دانشجویان
3/20/2016 12:00:00 AM
تطبیق پذیری میراث اخلاقی با دنیای مجازی، رویکردی اسلامی
نویسنده:
محسن الویری
،
مقاله کنفرانس: دومین همایش منطقه ای اخلاق و فناوری اطلاعات - 1385
شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت پذیری و آسیب پذیری
نویسنده:
حسین ایزدی
،
مقاله نشریه: پگاه حوزه » سال 1390 بهمن 1390 شماره319
تحلیل اخلاقی مواجهه عادلانه استاد و دانشجو در مسئله «استعداد»
مقاله نشریه: پژوهش نامه اخلاق » سال 1401 دوره 15، شماره 55 (بهار 1401)
بررسی و مطالعه وضعیت مولفه های سواد اخلاقی دانشجویان در شبکه های اجتماعی
مقاله نشریه: فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی » سال 1402 دوره 13، شماره 4 (تابستان 1402)
ملاحظات اخلاقی در باب مسئولیت اجتماعی سازمان:بازخوانی و نقد دیدگاه میلتون فریدمن
نویسنده:
محمدتقی اسلامی
،
مقاله نشریه: اخلاق پژوهی » سال 1399 شماره 8