تقابل اندیشه های واقع گرایی اسلامی و واقع گرایی سوسیالیستی
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1393 شماره 7
چکیده:
«واقع گرایی اسلامی» ویا «اسلام گرایی ادبی» به مثابه مکتبی ادبی در نیمۀ دوم قرن بیستم در کشورهای عربی، بهویژه مصر، شکل گرفت و نویسندگان وشاعرانی برجسته هم به آن روی آوردند. نجیب کیلانی، نویسنده مصری را باید از پیشگامان مشهور این گرایش ادبی به شمار آورد. وی در رمان "عذراء جاکرتا" حوادث سیاسی- اجتماعی کشور اندونزی در نیمۀ دوم سال 1965م را به تصویر میکشد و از طریق حوادث رمان، بهویژه عملکرد و گفت وگوی شخصیتها، نمونهای درخور از ادبیات اسلامی معاصر ارایه میدهد. برخی از ارزیابان ادبی، این رویکرد را مشابه واقعگرایی سوسیالیستی یا خوشبینانه دانسته اند که در نیمۀ اول قرن بیستم در مقابل واقعگرایی انتقادی یا بدبینانۀ اروپای غربی، در شوروی شکل گرفته بود. علیرغم برخی شباهتهای ظاهری میان دو مکتب«واقعگرایی اسلامی» و «واقع گرایی سوسیالیستی» این دو مکتب در اندیشه و جهانبینی، تفاوتهایی اساسی با یکدیگر دارند. در مقالۀ حاضر سعی شده است با روش تحلیلی پژوهشی، نگرش دو مکتب یادشده به مضامینی همچون "خداوند"، "انسان"، "خوش بینی"، "تفسیر پدیدههای اجتماعی و طبیعی"، "تفسیر پدیدههای معنوی"، "شیوۀ برخورد با مخالفان" و " ارزش و جایگاه مردم" از لابهلای گفت و گوی شخصیتها و تبیین حوادث، استخراج و تحلیل و بررسی گردد تا تفاوت دیدگاههای این دو مکتب ادبی نمایان شود.
«واقع گرایی اسلامی» ویا «اسلام گرایی ادبی» به مثابه مکتبی ادبی در نیمۀ دوم قرن بیستم در کشورهای عربی، بهویژه مصر، شکل گرفت و نویسندگان وشاعرانی برجسته هم به آن روی آوردند. نجیب کیلانی، نویسنده مصری را باید از پیشگامان مشهور این گرایش ادبی به شمار آورد. وی در رمان "عذراء جاکرتا" حوادث سیاسی- اجتماعی کشور اندونزی در نیمۀ دوم سال 1965م را به تصویر میکشد و از طریق حوادث رمان، بهویژه عملکرد و گفت وگوی شخصیتها، نمونهای درخور از ادبیات اسلامی معاصر ارایه میدهد. برخی از ارزیابان ادبی، این رویکرد را مشابه واقعگرایی سوسیالیستی یا خوشبینانه دانسته اند که در نیمۀ اول قرن بیستم در مقابل واقعگرایی انتقادی یا بدبینانۀ اروپای غربی، در شوروی شکل گرفته بود. علیرغم برخی شباهتهای ظاهری میان دو مکتب«واقعگرایی اسلامی» و «واقع گرایی سوسیالیستی» این دو مکتب در اندیشه و جهانبینی، تفاوتهایی اساسی با یکدیگر دارند. در مقالۀ حاضر سعی شده است با روش تحلیلی پژوهشی، نگرش دو مکتب یادشده به مضامینی همچون "خداوند"، "انسان"، "خوش بینی"، "تفسیر پدیدههای اجتماعی و طبیعی"، "تفسیر پدیدههای معنوی"، "شیوۀ برخورد با مخالفان" و " ارزش و جایگاه مردم" از لابهلای گفت و گوی شخصیتها و تبیین حوادث، استخراج و تحلیل و بررسی گردد تا تفاوت دیدگاههای این دو مکتب ادبی نمایان شود.
تقابل اندیشه های واقع گرایی اسلامی و واقع گرایی سوسیالیستی
3/21/2014 12:00:00 AM
عبور از واقع گرایی و ضد واقع گرایی: بررسی دیدگاه ناواقع گرایی نلسون گودمن
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1400 شماره 11
واقع گرایی و زیبایی: نگاهی به قرائت لیمن از زیباشناسی اسلامی
نویسنده:
محمد کاظم مددی الموسوی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1396 167-168
تعامل آرمان گرایی و واقع گرایی در عصر حاکمیت معصومین (ع)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
«واقع گرایی خلاق» و نقش آن در علم
نویسندگان:
احمد عبادی
،
بهزاد بخشی پور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 100
حکمت متعالیه: واقع گرایی هستی شناختی پدیده سیاسی
نویسنده:
محمد پزشگی*
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1400 دوره 9، شماره 35 (زمستان 1400)
بررسی انتقادی دیدگاه اخلاقی واقع گرایی تجویزی جنگ
نویسندگان:
امیر غلامعلی پوردزفولی*
،
علیرضا آل بویه
،
مقاله نشریه: اخلاق پژوهی » سال 1401 دوره 5، شماره 14 (بهار 1401)
بررسی تطبیقی « واقع گرایی » در حکمت صدرایی و رئالیسم انتقادی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تقابل حکومت اسلامى و حکومت سکولار
نویسنده:
عسکرى سلیمانى امیرى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1384 شماره سی و دوم - زمستان 84
نقدی بر سازوکار واقع گرایی متافیزیکی در اصولفقه امامی
نویسنده:
محمد حسین صفایی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 105
راهبرد اصلی در حل معمای واقع گرایی اخلاقی درابن سینا
نویسنده:
جهانگیر مسعودی
،
مقاله نشریه: پژوهش های فلسفی - کلامی » سال 1394 (پياپي 64)، تابستان 1394 شماره4