وحدت یا دوگانگی روح و نفس ناطقه انسانی در عقل و نقل

نویسنده: ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 تابستان 92 - مسلسل 16
چکیده:
یکی از موضوعات مربوط به مباحث نفس وحدت یا دوگانگی نفس و روح در فلسفه و متون شریعت است؛ آیا نفس ناطقة انسانی همان روح است که در متن کتاب و سنت از آن یاد می‌شود یا اینکه این دو غیر از همدیگرند؟ ما در این نوشتار بر آنیم تا ضمن بررسی اصطلاحات نفس و روح در حوزة عقل و نقل شواهدی بر وحدت آنها ارائه کنیم. در روایات، به روح مادی که در بدن انسان است و با فعلیت بدن حاصل می‌شود، روح‌الحیات یا روح‌الحَیَوان اطلاق شده است. بر اساس روایات مذکور، انسان دو نفس یا دو روح دارد: روحی که فعلیت بدن به آن است و بدون آن بدن حیات نباتی‌اش را نیز از دست می‌دهد و روحی دیگر که روح‌العقل نام دارد که با نفخ آن در کالبد انسان، حیات او شکل می‌گیرد. از سویی دیگر، به اعتقاد حکما نفس ناطقة انسانی نیز عامل امتیاز انسان از سایر انواع حیوانی و جسمانی است، به گونه‌ای که حیات انسانی با آن شکل می‌گیرد. از این دو نکته می‌توان به خوبی نتیجه گرفت که روح نفخ‌شدة قرآنی که در روایات با نام روح‌العقل ذکر می‌شودهمان است که در فلسفه از آن به نفس ناطقة انسانی یاد می‌شود.

وحدت یا دوگانگی روح و نفس ناطقه انسانی در عقل و نقل

نویسنده: محمدتقی یوسفی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 تابستان 1392  شماره16

وحدت یا دوگانگی نفس و روح از منظر اسلام

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 60

حرکت جوهری سلوکی نفس ناطقه انسانی

نویسنده: علی فضلی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 44

وحدت یا دوگانگی علم و ایمان در حکمت متعالیه

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 زمستان 94 - مسلسل 26

تکامل نفس از نظر عقل و نقل

نویسنده: مهدی زندیه ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: سیدمحمود موسوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1382 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

برهان نفس بر اثبات خدا از منظر عقل و نقل

نویسنده: مجتبی افشارپور ، استاد راهنما: محمدتقی یوسفی ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

عقل و نفس

نویسنده: همت سهراب پور ،
کتاب: بوستان کتاب - 1391

تعدّد نفس و روح در نگاه ارسطو

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 تابستان 91 - مسلسل 12
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397