نقد و بررسى نظام آموزش فلسفه در دانشگاه هاى کشور (ارائه راهى نو)
نویسنده:
رضا اکبری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1384 شماره 38-37
چکیده:
آیا روشى با نام (روش مطالعه کتاب محور) در روش هاى مطالعه فلسفه وجود دارد؟ سخن را با این پرسش جدّى آغاز مى کنم, چون که این پرسش و پاسخ به آن ما را با مشکلات جدید نحوه آموزش فلسفه اسلامى در دانشگاه هاى کشور مرتبط مى کند. در پاسخ به این پرسش باید گفت که این روش را هیچ فیلسوفى توصیه نمى کند, هرچند در مقام واقع, آن چه غالباً در دانشگاه هاى کشور در مقاطع کارشناسى, کارشناسى ارشد و دکترى فلسفه اسلامى شاهد آن هستیم, چیزى جز همین روش نیست.1 دانشجویان در مقطع کارشناسى غالباً بعد از مطالعه اولیه کتاب بدایةالحکمة به آموزش یکى از دو کتاب نهایة الحکمة یا شرح منظومه حکمت حاج ملا هادى سبزوارى (غرر الفوائد) مشغول مى شوند. در مقطع کارشناسى ارشد, بخش هاى اندکى از کتاب هاى الاشارات والتنبیهات, حکمة الاشراق و الشواهد الربوبیّة تدریس مى شود و مقطع دکترى نیز به بخش هایى از کتاب هاى, الحکمة المتعالیه فی الاسفار العقلیة الاربعة و الشفاء اختصاص یافته است.
آیا روشى با نام (روش مطالعه کتاب محور) در روش هاى مطالعه فلسفه وجود دارد؟ سخن را با این پرسش جدّى آغاز مى کنم, چون که این پرسش و پاسخ به آن ما را با مشکلات جدید نحوه آموزش فلسفه اسلامى در دانشگاه هاى کشور مرتبط مى کند. در پاسخ به این پرسش باید گفت که این روش را هیچ فیلسوفى توصیه نمى کند, هرچند در مقام واقع, آن چه غالباً در دانشگاه هاى کشور در مقاطع کارشناسى, کارشناسى ارشد و دکترى فلسفه اسلامى شاهد آن هستیم, چیزى جز همین روش نیست.1 دانشجویان در مقطع کارشناسى غالباً بعد از مطالعه اولیه کتاب بدایةالحکمة به آموزش یکى از دو کتاب نهایة الحکمة یا شرح منظومه حکمت حاج ملا هادى سبزوارى (غرر الفوائد) مشغول مى شوند. در مقطع کارشناسى ارشد, بخش هاى اندکى از کتاب هاى الاشارات والتنبیهات, حکمة الاشراق و الشواهد الربوبیّة تدریس مى شود و مقطع دکترى نیز به بخش هایى از کتاب هاى, الحکمة المتعالیه فی الاسفار العقلیة الاربعة و الشفاء اختصاص یافته است.
نقد و بررسى نظام آموزش فلسفه در دانشگاه هاى کشور (ارائه راهى نو)
3/21/2005 12:00:00 AM
نقد و بررسی انسان آرمانی در جنبش های نو پدید معنویت گرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش زنان در آموزش کشور؛ آمارها و تحلیلها
نویسنده:
علی رضا غمخوار
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1383 شماره 156
بررسی آثار و پیامدهای سازمانوارگی در نظام آموزش حوزههای علمیه
نویسنده:
نوید آذری آبکناری
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1402 شماره 53 - بهار 1402
آسیبشناسى نظام آموزشى حوزه و ارائه راهکارها
نویسنده:
ا عبدالله پور
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1387 شماره 145