بررسی آثار و پیامدهای سازمانوارگی در نظام آموزش حوزههای علمیه
نویسنده:
نوید آذری آبکناری
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1402 شماره 53 - بهار 1402
چکیده:
سازمان، پدیده دنیای مدرن و سازمانوارگی یا سازمانگرایی، آفت افراط در ساخت سازمانی یا حاکم کردن مؤلفههای سازمان همچون رسمیت، سلسلهمراتب و تمرکز بالا است که از آن به غلبه بروکراسی در ساختار یاد میشود. نهاد دینی-تربیتی حوزههای علمیه از آغاز سده گذشته و با آغاز همهگیری نظامهای سازمانی در ایران و جهان به سمت ساختهای ابتدایی سازمان رفت. اما با آغاز انقلاب اسلامی و به جهت شرایطی همچون ارتباط با مجموعه دولتها و دانشگاهها که مبتنی برساخت سازمانی بودند، به سمت سازمانیزه شدن حرکت کرد. دراینبین، مسئله رشد تصاعدی جمعیت طلاب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مزید بر علت شد و به رشد سازمانهای حوزوی سرعت بخشید. سازمان با همه مزایایش، میتواند معایب و پیامدهای جدی نیز برای مدیران به همراه داشته باشد؛ بالخصوص در نهادی همچون نهاد آموزش حوزههای علمیه که همواره مبتنی بر روابط استاد و شاگردی بناگشته و اساتید در آن از نقش قابلتوجهی در فرآیندهای مختلف آموزش برخوردار بودند، حرکت سازمانی میتواند ضمن تضعیف انگیزه و استعدادسوزی در طلاب و کاهش مشارکتجویی و ضعف در ارتباطات با اساتید، پیامدهای جدی نیز برای مجموعه مدیریت حوزه ایجاد نماید.
سازمان، پدیده دنیای مدرن و سازمانوارگی یا سازمانگرایی، آفت افراط در ساخت سازمانی یا حاکم کردن مؤلفههای سازمان همچون رسمیت، سلسلهمراتب و تمرکز بالا است که از آن به غلبه بروکراسی در ساختار یاد میشود. نهاد دینی-تربیتی حوزههای علمیه از آغاز سده گذشته و با آغاز همهگیری نظامهای سازمانی در ایران و جهان به سمت ساختهای ابتدایی سازمان رفت. اما با آغاز انقلاب اسلامی و به جهت شرایطی همچون ارتباط با مجموعه دولتها و دانشگاهها که مبتنی برساخت سازمانی بودند، به سمت سازمانیزه شدن حرکت کرد. دراینبین، مسئله رشد تصاعدی جمعیت طلاب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مزید بر علت شد و به رشد سازمانهای حوزوی سرعت بخشید. سازمان با همه مزایایش، میتواند معایب و پیامدهای جدی نیز برای مدیران به همراه داشته باشد؛ بالخصوص در نهادی همچون نهاد آموزش حوزههای علمیه که همواره مبتنی بر روابط استاد و شاگردی بناگشته و اساتید در آن از نقش قابلتوجهی در فرآیندهای مختلف آموزش برخوردار بودند، حرکت سازمانی میتواند ضمن تضعیف انگیزه و استعدادسوزی در طلاب و کاهش مشارکتجویی و ضعف در ارتباطات با اساتید، پیامدهای جدی نیز برای مجموعه مدیریت حوزه ایجاد نماید.
بررسی آثار و پیامدهای سازمانوارگی در نظام آموزش حوزههای علمیه
1/1/1402 12:00:00 AM
بایستههاى تعامل نظام اجتماعى و حوزههاى علمیه در کلام رهبرى
نویسنده:
سید علی نقی ایازی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1390 شماره 160-159
مدیریت تحول و حوزههای علمیه
ارائه دهنده:
علی اصغر نصرتی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1386
حوزههاى علمیه و شاخصههاى حضور جهانى
نویسنده:
یحیی میرزایی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1389 شماره 157
بایستگى ایجاد هیأتهاى علمى در حوزههاى علمیه
نویسنده:
حسن جمشیدی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1387 شماره 145
رسالت حوزههای علمیه و جنبش نرم افزاری
ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین ایزدپناه
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1385