الهیات سلبی فلوطین
نویسنده:
غلامرضا رحمانی
،
![غلامرضا رحمانی](/Content/img/avatar_scholar.jpg)
کتاب: - 1392
چکیده:
فلوطین، حکیم الهی و فیلسوف ژرفاندیشی که مصری الاصل و مقیم روم بوده بر آن است که آدمی دربارة خداوند صرفاً و منحصراً میتواند بگوید او چه چیزی نیست، اما نمیتواند بگوید که چگونه چیزی است، یعنی انسان فقط میتواند همه صفات را از ذات او سلب نماید، اما نمیتواند به ذات او صفتی را نسبت دهد. محسوسات عالم، تصاویر هستی راستین یعنی عقل کلّی هستند و اما خود عقل کلّی و هستی راستین، تصویر فوق هستی است. یگانه سخنی که دربارة خداوند میتوان گفت آن است که او فوق هستی است. فوق هستی، مصدر و مبدأ هستیِ حقیقی و هستی حقیقی فیض گستردة فوق هستی است. کتاب الهیات سلبی فلوطین که برای شناخت خداوند تعالی از طریق سلب همة چیز از ذات او تألیف شده، دارای دو مقدّمه و دو فصل است.
فلوطین، حکیم الهی و فیلسوف ژرفاندیشی که مصری الاصل و مقیم روم بوده بر آن است که آدمی دربارة خداوند صرفاً و منحصراً میتواند بگوید او چه چیزی نیست، اما نمیتواند بگوید که چگونه چیزی است، یعنی انسان فقط میتواند همه صفات را از ذات او سلب نماید، اما نمیتواند به ذات او صفتی را نسبت دهد. محسوسات عالم، تصاویر هستی راستین یعنی عقل کلّی هستند و اما خود عقل کلّی و هستی راستین، تصویر فوق هستی است. یگانه سخنی که دربارة خداوند میتوان گفت آن است که او فوق هستی است. فوق هستی، مصدر و مبدأ هستیِ حقیقی و هستی حقیقی فیض گستردة فوق هستی است. کتاب الهیات سلبی فلوطین که برای شناخت خداوند تعالی از طریق سلب همة چیز از ذات او تألیف شده، دارای دو مقدّمه و دو فصل است.
الهیات سلبی فلوطین
3/21/2013 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
الهیات تاریخ
نویسنده:
حبیب الله بابایی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1390 (پياپي 129)، مرداد و شهريور 1390 شماره3
هیدگر و الهیات
نویسنده:
جان دی کپیوتو ترجمه م. غفورزاده
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 20-19
اسطوره در الهیات
نویسندگان:
موریس وایلز
،
عبدالرحیم سلیمانی
،
مقاله نشریه: هفت آسمان » سال 1382 دوره 5، شماره 18 (تابستان 1382)
حقوق و الهیات
نویسنده:
ادوارد چِیس ترجمه محمد سعیدی مهر
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 12