بررسی انتقادی نظریات سلطه رسانه در ارتباطات

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
نظریه‌ها در حوزه ی علوم انسانی و از جمله علوم ارتباطات، بر اساس یکسری مبادی و اصول موضوعه، پایه ریزی شده است. با این فرض، یکی از اصول اولیه و متعارف در حوزه ی نظریه‌های ارتباطات، پارادایم سلطهی رسانه است که در عصر مدرنیته و پست مدرن، پارادایم حاکم بر نظریه‌های ارتباطات، به شمار میرود. بدین ترتیب، سؤالی که در اینجا مطرح میشود، متوجه نقد و بررسی است که از منظر مبانی معرفت دینی، به حوزه ی معرفتی پارادایم سلطه در نظریه‌های رسانه، وارد میشود. بر اساس رویکردهای دترمینیستی، گفتمان سلطهی رسانه با محوریت مراکز قدرت، به حوزه ی فلسفه ی رسانه، صنعت فرهنگ سازی رسانه، و عملکرد امپریالیستی رسانه ی فراملی، معطوف است. استدلال مکاتب انتقادی در مطالعات رسانه ای و فرهنگی، متوجه نحوه ی تأثیر و کاربرد رسانه در نظام سرمایه داری می شود. در مکاتب و نظریه های ارتباطات، فرهنگ در طیف های گوناگون، عامل تعیین-کننده بر افکار عمومی است؛ فرهنگ از دیدگاه هژمونیک، هویت ثابتی ندارد و لذا قابلیت پذیرش و تفاسیر متعددی را می یابد. با درهم شکستن قوانین فکری و عقلایی در عصر مدرنیسم و پست-مدرنیسم، ایدئولوژی حاکم، با القاء نوعی معرفت شناسی بر مبنای اصول سکولاریسم، همراه است. بر این اساس، مبانی و اهداف پارادایم سلطه ی رسانه، در چالش با مبانی اندیشه ی اسلامی قرار می گیرد. در این برخورد، حقیقت، پدیده ای معرفتی است که در چارچوب نوع نگاه و رویکرد به جهان، بازخوانی می گردد. کلیدواژه ها: سلطه، رسانه، نظریه های رسانه، سلطه ی رسانه.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

دایره المعارف دین ، ارتباطات و رسانه

نویسنده: احمد شاکرنژاد ،
مقاله نشریه: رواق هنر و اندیشه » سال 1387   (پياپي 72)، فروردين 1387  شماره21

ظرفیت های نظریات ارتباطات بین الملل برای تبلیغ اسلام در مقیاس جهانی

مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1395 زمستان 1395 شماره15

بررسی انتقادی مبانی نظری مکتب شناختی ـ رفتاری ارتباطات مبتنی بر اندیشه اسلامی

نویسنده: زینب صدیقی ، استاد راهنما: حمید پارسانیا ، استاد مشاور 1: سیدمجید امامی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی نظریات رجالی امام خمینی ره

نویسنده: محمد حسن ربانی ،
کتاب: بوستان کتاب - 1388

مطالعه‌ی تطبیقی مدل مفهومی دعوت در قرآن و مفاهیم اصلی نظریات ارتباطات در طبقه‌بندی گریفین

استاد راهنما: سعید مهدوی کنی ، استاد مشاور: حسام الدین آشنا ، دانشجو: سید محمد علی غمامی ،
پایان‌نامه: غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشگاه امام صادق علیه السلام - دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397