عوامل انسان شناختی موثر بر شکل گیری معرفت و دلالت های آن در علوم اجتماعی با تأکید بر آراء علامه طباطبایی در تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
معرفت
،
انسان شناسی
،
عوامل غیر ساختاری
،
ساختار اجتماعی
،
ساختار فردی
،
روابط میان ساختاری
،
تبلیغات
چکیده:
معرفت و عوامل موثر بر شکل گیری آن از موضوعاتی است که اهم ی ت خاص ی در حوزه علوم اجتماعی پیدا کرده است، تا آنجاکه برخی معرفت را دروازه ورود به جهان اجتماعی می دانند. ام ا خلاء یک نگاه نظام مند و سیستمی که تمامی مراحل حیات معرفت را یکجا در نظر بگیرد، همچنان احساس می شود. معرفت به واسطه قابلی ت های فراوان از جمله ماهی ت سی ال خود، در حیات فردی و اجتماعی انسان به صورتهای متنوعی نمود می یابد و در این میان عوامل مختلف هستی شناختی، انسان شناختی و معرفت شناختی می تواند معرفت را تحت تاثیر خود قرار داده و در جهت رشد یا انحراف آن عمل کند. در این پایان نامه، عوامل انسانشناختی به عنوان یکی از مهمترین این عوامل، در سه سطح غیر ساختاری، ساختارهای فردی و ساختارهای اجتماعی مورد برسی قرار گرفته اند. از سوی دیگر علامه طباطبایی(ره) از جمله اندیشمندانی است که آراء او به سبب تسل ط عمیق بر مبانی معرفتی اسلام و همچنین نگارش تفسیر المیزان همواره مورد توجه صاحب نظران در حوزه معرفت دینی بوده است. در این پایان نامه با مقایسه برداشت های تفسیری ایشان ذیل آیات مختلف قرآن، به روش تحلیل متن عوامل انسان شناختی موثر بر شکل گیری معرفت مورد بررسی قرار گرفته و دلالتهای آن در مسائل علوم اجتماعی دنبال می گردد و نشان داده می شود که معرفت از یک سو تحت تاثیر عوامل انسان شناختی قرار می گیرد و از سوی دیگر خود در ساخت اجتماعی جامعه و اجزاء و بخش های مختلف آن نقش آفرینی می کند. این اجزا و بخش ها نیز در سطحی دیگر خود در باز تولید معرفت تاثیر می گذارند و چرخه ای را می آفرینند که همواره در آن معرفت و جهان اجتماعی در سطوح مختلف خود و در ارتباطی دوسویه بر یکدیگر اثر می گذارند و از یکدیگر اثر می پذیرند. شناخت سطوح مختلف معرفت و لوازم آن، امکان مهندسی پدیده های اجتماعی را هموار می سازد و زمینه توسعه فرهنگی و مقابله با فرهنگ های مهاجم را فراهم می آورد، چراکه هرچه از عوامل غیر ساختاری به سوی ساختارهای فردی و یا اجتماعی پیش رویم به سبب سیطره ای که حضور ساختار در سطح زندگی اجتماعی انسان ها ایجاد می کند مقابله با آن سخت تر و پیچیده تر خواهد شد. این سیطره گاه چنان مستحکم می گردد که نمی توان امیدی به رهایی از آن داشت. واژگان کلیدی:معرفت، انسان شناسی، عوامل غیر ساختاری، ساختار فردی، ساختار اجتماعی، روابط میان ساختاری، تبلیغات
معرفت و عوامل موثر بر شکل گیری آن از موضوعاتی است که اهم ی ت خاص ی در حوزه علوم اجتماعی پیدا کرده است، تا آنجاکه برخی معرفت را دروازه ورود به جهان اجتماعی می دانند. ام ا خلاء یک نگاه نظام مند و سیستمی که تمامی مراحل حیات معرفت را یکجا در نظر بگیرد، همچنان احساس می شود. معرفت به واسطه قابلی ت های فراوان از جمله ماهی ت سی ال خود، در حیات فردی و اجتماعی انسان به صورتهای متنوعی نمود می یابد و در این میان عوامل مختلف هستی شناختی، انسان شناختی و معرفت شناختی می تواند معرفت را تحت تاثیر خود قرار داده و در جهت رشد یا انحراف آن عمل کند. در این پایان نامه، عوامل انسانشناختی به عنوان یکی از مهمترین این عوامل، در سه سطح غیر ساختاری، ساختارهای فردی و ساختارهای اجتماعی مورد برسی قرار گرفته اند. از سوی دیگر علامه طباطبایی(ره) از جمله اندیشمندانی است که آراء او به سبب تسل ط عمیق بر مبانی معرفتی اسلام و همچنین نگارش تفسیر المیزان همواره مورد توجه صاحب نظران در حوزه معرفت دینی بوده است. در این پایان نامه با مقایسه برداشت های تفسیری ایشان ذیل آیات مختلف قرآن، به روش تحلیل متن عوامل انسان شناختی موثر بر شکل گیری معرفت مورد بررسی قرار گرفته و دلالتهای آن در مسائل علوم اجتماعی دنبال می گردد و نشان داده می شود که معرفت از یک سو تحت تاثیر عوامل انسان شناختی قرار می گیرد و از سوی دیگر خود در ساخت اجتماعی جامعه و اجزاء و بخش های مختلف آن نقش آفرینی می کند. این اجزا و بخش ها نیز در سطحی دیگر خود در باز تولید معرفت تاثیر می گذارند و چرخه ای را می آفرینند که همواره در آن معرفت و جهان اجتماعی در سطوح مختلف خود و در ارتباطی دوسویه بر یکدیگر اثر می گذارند و از یکدیگر اثر می پذیرند. شناخت سطوح مختلف معرفت و لوازم آن، امکان مهندسی پدیده های اجتماعی را هموار می سازد و زمینه توسعه فرهنگی و مقابله با فرهنگ های مهاجم را فراهم می آورد، چراکه هرچه از عوامل غیر ساختاری به سوی ساختارهای فردی و یا اجتماعی پیش رویم به سبب سیطره ای که حضور ساختار در سطح زندگی اجتماعی انسان ها ایجاد می کند مقابله با آن سخت تر و پیچیده تر خواهد شد. این سیطره گاه چنان مستحکم می گردد که نمی توان امیدی به رهایی از آن داشت. واژگان کلیدی:معرفت، انسان شناسی، عوامل غیر ساختاری، ساختار فردی، ساختار اجتماعی، روابط میان ساختاری، تبلیغات
عوامل انسان شناختی موثر بر شکل گیری معرفت و دلالت های آن در علوم اجتماعی با تأکید بر آراء علامه طباطبایی در تفسیر المیزان
3/20/2016 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
زبان قرآن با تأکید بر آراء علامه طباطبایی4 در تفسیر المیزان
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
انسان اجتماعی از منظر قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
زبان دین از منظر علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل مسأله شر در آثار علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
آراء عرفانی علامه طباطبایی (با تأکید بر رساله الولایه)
نویسنده:
فاطمه آرپناهی ایستادگی
، استاد راهنما:
محمد فنایی اشکوری
، استاد مشاور 1:
محمدمهدی گرجیان
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تأثیر مبانی انسان شناختی بر علوم انسانی با تأکید بر علامه محمدتقی جعفری
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
بررسی جایگاه معرفت شناختی قلب از دیدگاه قرآن کریم با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نسبت فرد و جامعه در قرآن (با تأکید بر نظر علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان)
نویسنده:
سیدحسین فخرزارع
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1395 شماره 3 (پیاپی 15)
مولفه ها و ویژگی های متن اجتماعی؛ با تاکید بر نظریه اعتباریات و دلالت های آن در تفسیر پدیده های اجتماعی
نویسندگان:
سیدمحمد معلمی *
،
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1398 تابستان 1398 شماره 39
نقش اراده در شکل گیری معرفت با تأکید بر آرای ابن سینا و ملاصدرا
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1398 - [پایان نامه دکترا]