انسان به مثابه مثل اعلای خدا با نگاه توصیفی حکمت صدرایی و فلسفه تومائی

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [دکتری]
چکیده:
معرفت رب از طریق شناخت نفس به خصوص با تأکیدات ویژه‌ای که از جانب متون دینی بر آن شده است، توجه خاص متفکران دینی را برانگیخته است. گروهی از عارفان و فیلسوفان، این طریق را در قالب مثالیت نفس انسانی برای خداوند متعالی تبیین نموده‌اند. در میان فیلسوفان مسلمان صدرالمتألهین شیرازی اولین کسی است که نظریه مثل اعلای خدا را بسیار پررنگ در فلسفه خود مطرح نموده و با مبانی خاص حکمت متعالیه و تبیینهای دقیقش از مسائل فلسفی در ابواب مختلف، تلاش کرده تا وجوه مثالیت انسان را مطابق با این مبانی مترقی کشف کند و برخی مشکلات معرفتی در حوزه اسماء و صفات الهی را با استفاده از مثل اعلی بودن انسان برای خداوند حل نماید. در فلسفه صدرایی چون نفس انسان در ذات و صفات و افعال مثال خداوند متعالی خلق شده است، معرفت به آن در این سه ساحت وسیله صعود به معرفت رب خواهد بود. در میان فیلسوفان غربی توماس آکویناس، در خداشناسی خود فراوان تاکید کرده که برای شناخت ذات و صفات خدا باید از شناخت انسان بهره گرفت. او برای تکمیل فلسفه خود و حل مشکل الهیات سلبی و تشبیهی معتقد است که شناخت مخلوقات بهترین راه شناخت خدا است چون همگی بازتاب فعل و اراده او هستند اما شناخت انسان که برترین مخلوق خداوند است بیشترین نقش را در مسیر شناخت خدا ایفا می‌کند و با شناخت بسیاری از صفات انسان می توان صفات خداوند را شناخت. او نظریه مثالیت انسان برای خدا را در قالب الهیات تمثیلی و حمل تمثیلی پی می‌گیرد. در این رساله به منظور یافتن وجوه اشتراک و افتراق جنبه عقلی و برهانی مثل اعلی بودن انسان، با روشی توصیفی ـ تحلیلی، پس از تبیین مثالیت نفس در اندیشه ملاصدرا و ارائه آن به صورتی سازمان‌یافته و بررسی اشکالات آن، به تبیین الهیات تمثیلی آکویناس به صورتی منسجم و توضیح شناخت خدا از طریق نفس در آثار او می‌پردازیم و در ادامه نظریه مثل اعلی را با تأکید بر جنبه‌های هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و زبان‌شناختی به صورتی تطببیقی میان حکمت صدرائی و فلسفه تومائی بررسی می‌کنیم و وجوه اشتراک و افتراق این نظریه در دو مکتب را بیان می‌کنیم که از جمله مهمترین آنها می توان به استفاده هر دو از قانون علیت و فروع آن و نیز ارائه راه حل میانه اشتراک لفظی و اشتراک معنوی به تواطی در خصوص صفات کمالی مشترک بین خلق و حق توسط هر دو فیلسوف اشاره کرد.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

نفس انسان، مثل اعلای خدا در حکمت متعالیه

مقاله نشریه: خردنامه صدرا » سال 1399 دوره 26، شماره 102 (زمستان 1399)

رابطه انسان و خدا در حکمت متعالیه

نویسنده: مقدسه خلیلی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 تابستان و پاییز 90 - مسلسل 9 - 8

خدا، انسان و معاد در فلسفه اسلامی

نویسنده: حسن معلمی ،
کتاب: دانشگاه باقرالعلوم - 1399

ارتباط انسان با خدا

کتاب: تلاوت - 1398

بررسی مناسبات انسان با جهان های اجتماعی از منظر حکمت صدرایی

نویسنده: مهدی سلطانی ، استاد راهنما: حمید پارسانیا ، استاد مشاور 1: عماد افروغ ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بازشناسی عناصر فلسفه هنر بر پایه مبانی حکمت صدرایی

نویسنده: زهیر انصاریان ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1385 شماره 44-43

تفسیر علیت به تشأون در فلسفه صدرایی

نویسنده: مرضیه صادق ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 پاییز 89 - مسلسل 5

بازخوانی نگاه صدرایی به سرشت علم و اقسام آن

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 96 - مسلسل 32
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397