بررسی انتقادی معنای زندگی از دیدگاه اگزیستانسیالیسم الحادی و الهی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
فرد انسانی، به جهت برخورداری از آگاهی و آزادی، میتواند به کلیت زندگی خود بنگرد و آن را وسیلهای برای رسیدن به معنا و هدفی معین بگرداند. پرسش از معنای زندگی، پرسش از همان معنا و هدفی است که فرد انسانی در یک انتخاب کلان، آن را برمیگزیند و سایر انتخابهای خ رد خود را در زندگی روزمره، متناسب با آن پی میگیرد. اگزیستانسیالیسم، که فلسفهای برآمده از زندگی و در زندگی و برای زندگی است، میکوشد تا معنایی را برای زندگی، در اختیار انسان معاصر غربی قرار دهد؛ انسانی که به نظر فیلسوفان اگزیستانس، در دوران مرگ خدا و غفلت از یاد او به سر میبرد. آنچه که ما با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی به دست آوردیم، این است که اگزیستانسیالیسم الهی میکوشد با بازنگری در تلقی سنتی از خدا، خداوند را به مثابه امر مطلق و قدسی و متعالی در نظر بگیرد و روزنهای نوین به سوی او بگشاید تا بدین ترتیب، معنای زندگی را در برقراری نسبت با هستی متعال قرار دهد؛ اما اگزیستانسیالیسم الحادی، ایده خداوند را باورناپذیر و حتی خودمتناقض میداند و ترجیح میدهد که بدون اعتناء به ایده خداوند و جهان دیگر، معنای زندگی را در چارچوب همین زندگی زمینی ما و در جهانی بدون خدا دنبال کند و جسورانه لوازم فلسفی مرگ خدا را برای انسان معاصر غربی بیان نماید. به نظر میرسد این دو گروه از فیلسوفان اگزیستانس، متفقاند که فلسفه آنها در بستر پذیرش مرگ خدا، قابلقبول میگردد. از اینروی، پیشنهاد میشود که با به کار بستن ظرفیتهای فلسفی و عرفانی خود، برای غلبه بر این مصیبت بشری (مرگ خدا) تلاش کنیم. کلمات کلیدی: معنای زندگی، اگزیستانسیالیسم الهی، اگزیستانسیالیسم الحادی، مرگ خدا، نیهیلیسم.
فرد انسانی، به جهت برخورداری از آگاهی و آزادی، میتواند به کلیت زندگی خود بنگرد و آن را وسیلهای برای رسیدن به معنا و هدفی معین بگرداند. پرسش از معنای زندگی، پرسش از همان معنا و هدفی است که فرد انسانی در یک انتخاب کلان، آن را برمیگزیند و سایر انتخابهای خ رد خود را در زندگی روزمره، متناسب با آن پی میگیرد. اگزیستانسیالیسم، که فلسفهای برآمده از زندگی و در زندگی و برای زندگی است، میکوشد تا معنایی را برای زندگی، در اختیار انسان معاصر غربی قرار دهد؛ انسانی که به نظر فیلسوفان اگزیستانس، در دوران مرگ خدا و غفلت از یاد او به سر میبرد. آنچه که ما با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی به دست آوردیم، این است که اگزیستانسیالیسم الهی میکوشد با بازنگری در تلقی سنتی از خدا، خداوند را به مثابه امر مطلق و قدسی و متعالی در نظر بگیرد و روزنهای نوین به سوی او بگشاید تا بدین ترتیب، معنای زندگی را در برقراری نسبت با هستی متعال قرار دهد؛ اما اگزیستانسیالیسم الحادی، ایده خداوند را باورناپذیر و حتی خودمتناقض میداند و ترجیح میدهد که بدون اعتناء به ایده خداوند و جهان دیگر، معنای زندگی را در چارچوب همین زندگی زمینی ما و در جهانی بدون خدا دنبال کند و جسورانه لوازم فلسفی مرگ خدا را برای انسان معاصر غربی بیان نماید. به نظر میرسد این دو گروه از فیلسوفان اگزیستانس، متفقاند که فلسفه آنها در بستر پذیرش مرگ خدا، قابلقبول میگردد. از اینروی، پیشنهاد میشود که با به کار بستن ظرفیتهای فلسفی و عرفانی خود، برای غلبه بر این مصیبت بشری (مرگ خدا) تلاش کنیم. کلمات کلیدی: معنای زندگی، اگزیستانسیالیسم الهی، اگزیستانسیالیسم الحادی، مرگ خدا، نیهیلیسم.
بررسی انتقادی معنای زندگی از دیدگاه اگزیستانسیالیسم الحادی و الهی
3/21/2014 12:00:00 AM
بررسی انتقادی معنای زندگی از منظر اگزیستانسیالیسم الهی
نویسندگان:
میثم شادپور
،
سیدمحمود موسوی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 96 - مسلسل 32
بررسی انتقادی معنای زندگی از منظر اگزیستانسیالیسم الهی
نویسندگان:
سیدمحمود موسوی
،
میثم شادپور
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 1396 شماره32
تحلیل انتقادی دیدگاه نیچه درباره معنای زندگی
نویسندگان:
سیدمحمود موسوی
،
میثم شادپور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1393 شماره 76
معنای زندگی از دیدگاه آلبرکامو
نویسندگان:
منصور نصیری
،
محدثه شریفیان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 شماره 71
معنای زندگی از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
علیرضا دهقانپور
، استاد راهنما:
امیر دیوانی
، استاد مشاور 1:
سیدمحمود موسوی
، استاد مشاور 2:
عسکری سلیمانی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
تاملی بر مرگ و معنابخشی آن به زندگی در حکمت صدرایی و اگزیستانسیالیسم الحادی
مقاله نشریه: اندیشه نوین دینی » سال 1397 پاييز 1397 شماره54
بررسی تأثیر عشق و معرفت به خدا بر معنای زندگی از دیدگاه حکمت متعالیه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی معنای زندگی در معنویت مدرن
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394