بررسی تطبیقی رشد اخلاقی در اندیشه علامه طباطبایی ، شهید مطهری و کولبرگ

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
رشد اخلاقی چون خود اخلاق یکی از اساسی¬ترین مسائل موردتوجه انسان¬ها در طول تاریخ بوده و مراحل، شیوه¬ها و اهداف دستیابی آن همواره مورد بحث و دقت نظر قرارگرفته است؛ رشد اخلاقی به معنای رشد انسان در جنبه¬هایی از شناخت، رفتار و عواطف که به کمال انسان در زندگی منجر شده و تنها با افعال اختیاری او مرتبط بوده، می¬باشد، دیدگاه‌های متفاوتی که در این زمینه ارائه شده است حاکی از اهمیت آن می-باشد، در این رساله با بهره¬گیری از روش کتابخانه¬¬ای مقایسه و تحلیل برخی از این دیدگاه¬ها صورت پذیرفته است، کولبرگ ازجمله روانشناسانی است که دیدگاه او از جمله دیدگاه های تأثیرگزار در این زمینه بوده و سالیان زیادی است که مورد توجه قرار گرفته است او رشد اخلاقی در افراد را بر اساس شناخت و قضاوتی که افراد در مورد رفتارهای اخلاقی دارند به سه سطح پیش قراردادی؛ قراردادی و فراقراردادی تقسیم کرده که هرکدام از این سطوح، خو دارای دو دوره می¬باشند و معتقد است که ورود به مرحله بعدی بدون طی کردن مراحل قبل امکان‌پذیر نبوده و غالب مردم از سطح دوم تجاوز نمی¬کنند و تنها بخش بسیار اندک و شاید هیچ‌کس به آخرین مرحله رشد اخلاقی دست نیابد، از سویی متفکران مسلمانی چون علامه طباطبایی و شهید مطهری با بهره¬گیری از معارف ناب اسلامی، این مسأله را مورد توجه قرار داده و با تأکید بر عناصر محوری «خداشناسی» و «پرستش» بالاترین مرحله از رشد اخلاقی را مرحله¬ای می¬دانند که فرد بدون در نظر گرفتن منافع مادی دنیوی و حتی منافع معنوی اخروی، تنها به خاطر رضایت و خشنودی خداوند اقدام به رفتاری نماید بررسی و تطبیق دیدگاه کولبرگ با دیدگاه این دو اندیشمند اسلامی، حاکی از آن است که طبق نظر ارائه‌شده توسط کولبرگ، رشد اخلاقی انسان، محدود به اخلاق اجتماعی بوده حال آنکه دستیابی به مقام رضای الهی می¬بایست به عنوان بالاترین مرحله مدنظر باشد از این¬رو لازم است روانشناسان متدین و آشنا به مبانی دین اسلام، نظریه اسلامی رشد اخلاقی را با توجه به شیوه¬های نوین علم روانشناسی مثل شناسایی و رصد افراد (نمونه¬گیری) کنترل متغیرها تبیین و ارائه نمایند. کلیدواژه: اخلاق، رشد اخلاقی، تطبیق، علامه طباطبایی، شهید مطهری، کولبرگ

بررسی تطبیقی رشد اخلاقی در اندیشه علامه طباطبایی ، شهید مطهری و کولبرگ

نویسنده: نصراله درویشی ، استاد راهنما: محسن قمی ، استاد مشاور 1: محمدرضا احمدی کاشانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی تطبیقی نظریه معنا در اندیشه علامه طباطبایی و ویتگنشتاین

نویسنده: سجاد رضایی زاهد ، استاد راهنما: حسن عبدی ، استاد مشاور 1: محمدتقی یوسفی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی و تبیین فلسفه اخلاق از دیدگاه شهید مطهری و علامه طباطبایی

نویسنده: محمدحسن قدسی مهر ، استاد راهنما: احمد واعظی جزئی ، استاد مشاور 1: محمد محمدرضایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

معرفت شناسی از دیدگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری

دانشجو: علیرضا رفعت ، استاد مشاور: عسکری سلیمانی امیری ، استاد راهنما: محمدعلی مبینی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1385 - [کارشناسی ارشد]

مقایسه رشد اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی و کولبرگ

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394

بررسی تطبیقی حکومت در اندیشة سیاسی نائینی و مطهری

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1400 شماره 95 - پاییز 400

اتحاد عاقل و معقول از دیدگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری

استاد راهنما: عسکری سلیمانی امیری ، استاد مشاور: حسین دیبا ، دانشجو: عزیز موسوی ،
پایان‌نامه: - 1385 - [کارشناسی ارشد]

بررسی و تبیین فلسفه اخلاق از دیدگاه شهید مطهری و علامه طباطبائی (قدس سرهما)

استاد راهنما: احمد واعظی ، استاد مشاور: محمد محمدرضایی ، دانشجو: محمدحسن قدسی مهر ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم انسانی - 1387 - [کارشناسی ارشد]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397