عالم ذر در حکمت متعالیه و آیات و روایات

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه: عالم ، ذر ، عالم ذر ، ملك ، ملكوت ، فطرت ، میثاق
چکیده:
عالم ذر از جمله معارفي است كه اعتقاد به آن ريشه در آيات و روايات دارد. آياتي كه در اين باره وجود دارد بسيار كم است و همه به صورت غير صريح و اشاره به آن پرداخته اند. در اين آيات اين عالم به عنوان ذرشناخته نشده بلكه اين عنوان براي اين عالم ريشه در روايات دارد. بحث از عالم ذر و شناخت آن و آثار و نتايجي كه به دنبال دارد، امري شيرين و در عين حال بسيار دشوار است كه همين باعث شده نظرات مختلفي در اين باره مطرح شود. از زماني كه قرآن نازل شده تاكنون هر يك از مفسران و محققان سعي در توضيح و تبيين آن كرده اند. اولين نظريه اي كه در اين باره شكل گرفت نظريه محدثان بود كه با استفاده از ظاهر روايات معتقد به حضور انسان ها در عالم ديگر با همين بدن مادي اما با حجم كوچكتر بودند كه به علت تعارض اين نظر با ادله ي عقليه متعدد مفسران نظرات ديگري را ارائه داده اند. از جمله اينكه آيه را صرفاً يك تمثيل دانسته و آن را از واقعيت و حقيقت داشتن دور مي دانند كه اين نظر هم اشتباه است چرا كه تا زماني كه كلام در معنايي ظاهر باشد نمي توان از ظاهر آن دست كشيد و آن را حمل بر كنايه كرد و آيه در وجود عالمي مقدم بر اين عالم ظهور دارد. عده اي ديگر ميثاقي كه در آيه ذكر شده را مخصوص گروه خاصي مي دانسته اند كه اين هم با ظاهر آيه در تعارض است. برخي ميثاق را به زبان عقل و وحي كه در اين دنياست، مي دانند كه اين نيز با عدم پيمان بسياري از انسان ها بر ربوبيت خدا و عبوديت خود به واسطه ي عقل و وحي مردود است. برخي آيه را مطابق با فطرت انساني مي دانند كه اين نظر نيز به دليل آنكه آيه مربوط به نظام تشريع است نه تكوين و فطرت هم بيان تكوين است، پذيرفته نيست. ملاصدرا پيمان را براي پدر عقليه ي انسان كه به صورت مجرد است مي داند كه به دليل عدم تكثر در عالم مجردات اين نظر هم نمي تواند صحيح باشد. تنها نظريه علامه باقي مي ماند كه قبل از موطن ظاهري و محسوس موطن ديگري به نام ملكوت وجود دارد كه تقدم رتبي بر اين دنيا دارد و آن موطن انسان ها به مشاهده رب خود رسيده با او پيمان بسته اند. سعي شده اين نظرات و استدلالات و نقدهاي آنها از منابع دسته اول بيان شود تا جاي هيچ شك و شبهه اي باقي نماند. واژگان كليدي: عالم ،ذر، عالم ذر،ملك، ملكوت، فطرت، میثاق

عالم ذر در حکمت متعالیه،آیات وروایات

استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور: محمد مهدی گرجیان ، دانشجو: سیده صالحه شمسی آشتیانی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [کارشناسی ارشد]

وحدت حقه حقیقه خداوند در حکمت متعالیه و آیات و روایات

نویسنده: مرضیه خیرخواه ، استاد راهنما: یارعلی کرد فیروزجایی ، استاد مشاور 1: سیدمحمود موسوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

وحدت حقه حقیقیه خداوند در حکمت متعالیه و آیات و روایات

پدیدآور: مرضیه خیرخواه ، استاد مشاور: محمود موسوی ، استاد راهنما: یار علی فیروزجائی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1393 - [کارشناسی ارشد]

بررسی عالم ذر و تناسخ

نویسنده: معصومه اعتصامی ، استاد راهنما: محمدتقی یوسفی ، استاد مشاور 1: علی شیروانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تاليف مقاله عالم ذر

طرح پژوهشی: تاليف دايره المعارف توسط مديران وهمكاران » از تاریخ: 1397/10/15 تا تاریخ: 1397/10/30

بررسی رابطۀ عالم ذر و تناسخ

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 زمستان 95 - مسلسل 30

بررسی رابطه عالم ذر و تناسخ

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 زمستان 1395 شماره30

سریان حیات در موجودات عالم در پرتو حکمت متعالیه

نویسنده: زهرا غرقی ، استاد راهنما: محمدجعفر علمی ، استاد مشاور 1: سیدمحمود موسوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی حقیقت و مراتب عقل در حکمت متعالیه و ارزیابی آن از نظر آیات و روایات

نویسنده: محمد ابوئی مهریزی ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: سیدمحمود موسوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

نسبت حکمت و شریعت در حکمت متعالیه

مقاله نشریه: مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی » سال 1387   (پياپي 39)، پاييز 1387  شماره3
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397