مبانی مشروعیت سیاسی در قرآن کریم با تأکید بر آراء تفسیری آیت الله جوادی آملی

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
در این پژوهش مسئله اصلی: مبانی مشروعیت سیاسی در قرآن کریم است که با تأکید بر آراء تفسیر آیت الله جوادی آملی در دوره¬های مختلف تاریخی از جمله حکومت انبیای الهی- دوره حکومت نبوی(ص) دوره امامان معصوم(ع) و عصر غیبت امام معصوم(عج) مورد تحقیق و کنکاش قرار گرفته است. مشروعیت با حقانیت متضمن توانایی نظام سیاسی در ایجاد و حفظ این اعتقاد امت که نهادهای سیاسی موجود مناسب¬ترین نهادها برای جامعه هستند و به دو موضوع متقابل اشاره دارد، یکی ایجاد حق حکومت برای حاکمان و دیگری شناسایی و پذیرش این حق از سوی حکومت شوندگان. مشروعیت الهی یعنی حاکمی فرمانروایی مشروع برای حکومت بر مردم دارد که به نحوی از فرمانروایی خداوند نشان گرفته باشد خداوندی که حاکمیتش بر جهان و انسان فراگیر، مطلق و بی¬چون و چراست. پس در این راستا نیم نگاهی هم به بحث انسان¬شناسی و هستی¬شناسی داریم که جهان و انسانی متعلق بحث حکومت و مشروعیت است که مخلوق – خلیفه الله و دائر مدار خلقت است. و در معرفت¬شناسی اصولی بدست می¬آید که به ما می¬گوید چگونه سیاست و دولت را مورد شناسایی قرار دهیم و تا چه حد انسان می¬تواند بر شناخت¬هایش تکیه کند. قرآن کریم گرچه درباره هم انبیاء گذشته بتصریح بحث ملک و فرمانروایی را ندارد اما با بیان حکومت و فرمانروایی برخی از انبیاء از جمله حضرت یوسف(ع) حضرت موسی(ع) حضرت داود(ع) و حضرت سلیمان(ع) بر مشروعیت الهی حکومت آنان صحه می¬گذارد. از همین منظر می¬شود تأکید کرد قرآن کریم در مورد مشروعیت حکومت حضرت ختمی مرتبت(ص) گرچه به صراحت بحثی نکرده امّا وجوه متعددی از مشروعیت بر حکومت ایشان سایه افکنده است. مجموعه آنچه درباره مسوولیتهای سیاسی – اجتماعی پیامبراکرم(ص)، تخصیص اموال ویژه به ایشان و وظایف مردم نسبت به حضرت در قرآن کریم آمده است همه بیانگر نصب الهی ایشان به مقام رهبری و امامت افزون بر رسالت و قضاوت می¬باشد. در نظر آیت الله جوادی آملی و بسیاری از مفسرین و با استناد به آیه ولایت – آیه تبلیغ – آیه اکمال دین و اتمام نعمت – آیه اولی الامر و آیه امامت حضرت ابراهیم(ع) – قرآن کریم درباره مشروعیت حکومت حضرت امیرمؤمنان علی(ع) هم به صراحت تام و درباره مشروعیت ولایت و حکومت دیگر ائمه با عنوان اولی الامر تصریح دارد. اما نقطه اوج و بحث انگیز این رساله بحث مشروعیت حکومت در عصر غیبت امام معصوم(ع) و مسئله ولایت فقیه است که بر خلاف مشروعیت انبیاء و ائمه معصومین که بجز مباحثی که اهل سنت برای مشروعیت پس از حکومت پیامبر(ص) داشتند علمای شیعه تقریباً متفق القول بر مشروعیت الهی حکومت انبیاء و ائمه معصومین بودند. در عصر غیبت برخی از اندیشمدان تئوری حکومتی مشروعی را تصویر نکرده¬اند، عده¬ای از محققان شیعی برخی از شؤون حکومتی امام معصوم را برای فقهای جامع الشرایط قائل شدند و بعضی هم (از جمله آیت الله جوادی آملی) به ولایت فقیه عادل اعتقاد یافته¬اند که ولایتشان بمعنی رهبری است و کلیه شئون و مناصب اجتماعی را در بر می¬گیرد. نکته مهمتر اینکه این ولایت مشروعیت¬اش را از رأی مردم و انتخاب نمی¬گیرد بلکه انتصابی است (انتصاب الهی) و مردم در مشروعیت آن نقش ندارند همانطور که مردم در اعطای مشروعیت به ولایت رسول اکرم(ص) و امامان معصوم نیز نقش نداشته¬اند. نتیجه این پژوهش اینکه مشروعیت فقها الهی و با واسطه ائمه(ع) است و در برگیرنده مناصب سه گانه فتوا، قضاوت و ولایت می¬باشد. واژگان کلیدی: قرآن کریم، تفسیر سیاسی قرآن کریم، مشروعیت سیاسی، آیت الله جوادی آملی.

مبانی مشروعیت سیاسی در قرآن کریم با تأکید بر آراء تفسیری حضرت آیت الله علامه جوادی آملی

استاد راهنما: غلامرضا بهروزلک ، استاد مشاور: نجف لک زایی ، دانشجو: علی اکبر صفرپور ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1388 - [کارشناسی ارشد]

استلزامات اسلامی سازی علوم سیاسی با تأکید بر آراء آیت الله جوادی آملی

نویسنده: همت بدرآبادی ، استاد راهنما: غلامرضا بهروزی لک ، استاد مشاور 1: سیدمحمدتقی آل غفور ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

خط مشی های سیاسی قرآن کریم با تأکید بر نظرات آیت الله جوادی آملی

نویسنده: حسین احمدی سفیدان ، استاد راهنما: غلامرضا بهروزلک ، استاد مشاور 1: سیدمحمدتقی آل غفور ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

خط مشی های سیاسی قرآن با تأکید بر نظرات آیت الله جوادی آملی

پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1388 - [کارشناسی ارشد]

اخلاق سیاسی در حکمت متعالیه با تأکید بر آراء امام خمینی و آیت الله جوادی آملی

نویسنده: مصیب ایرانی ، استاد راهنما: غلامرضا بهروزلک ، استاد مشاور 1: منصور میراحمدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

مبانی نظری تمدن اسلامی با تأکید بر اندیشه های آیت الله جوادی آملی

نویسنده: کریم صفری ، استاد راهنما: محسن الویری ، استاد مشاور 1: حسن عبدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

اندیشه سیاسی حضرت آیت الله جوادی آملی

استاد راهنما: نجف لک زایی ، استاد مشاور: سید محمد تقی آل غفور ، دانشجو: علی مجتبی زاده ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1389 - [کارشناسی ارشد]

اندیشه سیاسی حضرت آیت الله جوادی آملی

نویسنده: علی مجتبی زاده ، استاد راهنما: نجف لک زایی ، استاد مشاور 1: سیدمحمدتقی آل غفور ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

مبانی حقوق سیاسی زن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی

نویسنده: زینب السادات معصومی زاده ، استاد راهنما: داود فیرحی ، استاد مشاور 1: احمد واعظی جزئی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397