بررسی انتقادی تفاسیر نوین ماده انگارانه از نفس
نویسنده:
سیداباذر نبویان حمزه کلایی
، استاد راهنما:
محسن قمی
، استاد مشاور 1:
یارعلی کرد فیروزجایی
، استاد مشاور 2:
عبدالرسول عبودیت
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [دکتری]
چکیده:
نظریات مادیانگارانه در قالبهای اینهمانی، رفتارگرایی و کارکردگرایی دسته بندی میشوند. هر یک از این گروهها ادلهای برای مدعای خود مطرح میکنند که خالی از نقص و ایراد نیست. قائلین به نظریه اینهمانی بنابر قاعده ویلیام اکامی مبنی بر تقدم تفسیر فیزیکی پدیدهها بر تفسیر متافیزیکی، ویژگیهای مجرد نفس مانند ترس و محبت را عبارت از عصبهای مغز میدانند. این دیدگاه با اشکالات فلسفی و تجربی روبروست و پیشرفت دانش مغزشناسی نیز خلاف آن را نشان میدهد. اصحاب نظریه رفتارگرایی که صفات مجرد نفس مانند محبت را همان رفتار ظاهری انسان تلقی میکنند آشکار بودن این اوصاف را امتیاز این نظریه میدانند به زعم این گروه اعتقاد به تأثیر علی ذهن بر رفتار به تسلسل منتهی میشود. اما حقیقت خلاف این است و اعتقاد به علیت صفات نفس بر رفتار به تسلسل منتهی نمیشود بعلاوه این نظریه به یکی شدن علت و معلول منجر میشود که محال است. کارکردگرایان به تعریف فرآیندی از صفات نفس معتقدند برای نمونه درد را عبارت از عامل بیرونی، احساس و رفتار بیرونی میدانند و عملکرد نفس را به کامپیوتر تشبیه میکنند. نقد این مدعا آن است که با توجه به صفات مجردات مانند بساطت و عدم امتداد نمیتوان نفس را مانند کامپیوتر مادی دانست. واژگان کلیدی: نفس، ذهن، مادی، مجرد، اینهمانی، رفتارگرایی، کارکردگرایی، تفاسیر مادیانگارانه
نظریات مادیانگارانه در قالبهای اینهمانی، رفتارگرایی و کارکردگرایی دسته بندی میشوند. هر یک از این گروهها ادلهای برای مدعای خود مطرح میکنند که خالی از نقص و ایراد نیست. قائلین به نظریه اینهمانی بنابر قاعده ویلیام اکامی مبنی بر تقدم تفسیر فیزیکی پدیدهها بر تفسیر متافیزیکی، ویژگیهای مجرد نفس مانند ترس و محبت را عبارت از عصبهای مغز میدانند. این دیدگاه با اشکالات فلسفی و تجربی روبروست و پیشرفت دانش مغزشناسی نیز خلاف آن را نشان میدهد. اصحاب نظریه رفتارگرایی که صفات مجرد نفس مانند محبت را همان رفتار ظاهری انسان تلقی میکنند آشکار بودن این اوصاف را امتیاز این نظریه میدانند به زعم این گروه اعتقاد به تأثیر علی ذهن بر رفتار به تسلسل منتهی میشود. اما حقیقت خلاف این است و اعتقاد به علیت صفات نفس بر رفتار به تسلسل منتهی نمیشود بعلاوه این نظریه به یکی شدن علت و معلول منجر میشود که محال است. کارکردگرایان به تعریف فرآیندی از صفات نفس معتقدند برای نمونه درد را عبارت از عامل بیرونی، احساس و رفتار بیرونی میدانند و عملکرد نفس را به کامپیوتر تشبیه میکنند. نقد این مدعا آن است که با توجه به صفات مجردات مانند بساطت و عدم امتداد نمیتوان نفس را مانند کامپیوتر مادی دانست. واژگان کلیدی: نفس، ذهن، مادی، مجرد، اینهمانی، رفتارگرایی، کارکردگرایی، تفاسیر مادیانگارانه
بررسی انتقادی تفاسیر نوین ماده انگارانه از نفس
3/21/2014 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
خوانشی فلسفی از تأثیر ماده بر نفس در روایات کافی
نویسنده:
مهدیه اکرمی فر
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 47- پاییز 1400
روانشناسی و اخلاق تفاسیر مختلف از نفس و تفاوتها در رویکرد اخلاقی
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 72
بررسی فرایند استکمال نفس از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
علیرضا اسعدی
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1392 (پياپي 39)، بهار 1392 شماره3
بررسی انتقادی تقریر خودگرایانه از اخلاق اسلامی
نویسنده:
سید مصطفی احمدی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 44- زمستان 1399