تأثیر فلسفی ابن رشد بر ابن میمون و آکویناس
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
ابن رشد
،
محمد بن محمد
،
۵۲۰-۵۹۵ق.
،
ابن میمون
،
آکویناس
،
فلسفه
،
دین
،
مسیحیت
،
یهودیت
،
اسلام
چکیده:
یکی از مسائل مهمی که اندیشمندان ادیان مختلف را به خود مشغول ساخته، چگونگی نگرش به منابع دینی است. به این صورت که آیا جایگاهی برای اندیشه و خودورزی در کنار شریعت وجود دارد و یا اینکه باید به همان مباحث عقلی داخل دین اکتفا کرد. این موضوع باعث اختلافات فرق و مذاهب مختلف گردیده است. فیلون در حوزه یهودیت گامهای در ارتباط با عقل و دین برداشت، ولی در دوره امورائی و تنالی، اندیشه های ضد یونانی و عدم تلاش عقلایی برای اثبات مسائل دینی پدید آمد، تا اینکه در قرن دوازدهم جریانات اصلی اندیشه اسلامی،مکاتب ارسطویی و نوافلاطونی به طور پیوسته تاثیر عمیقی بر اندیشه یهود داشته که در اندیشه موسی بن میمون و غیره تجلی یافت در مسیحیت هم نظریات گوناگونی مطرح گردید و بخشی از آن در تعالیم آباء کلیسا به عنوان نص گرا، همچون آگوستین مشاهده می کنیم. تا اینکه با ظهور دومینیکن ها که ظهورش با آکویناس صورت پذیرفته عقل گرایی همراه با نص گرایی مطرح گردید. آنچه در دین اسلام مطرح گردید به طور اساسی با یکدگر اختلاف داشت تا اینکه درباره تعامل عقل و دین بزرگانی همچون ابو علی سینا، این رشد، و... به ابراز نظر پرداخته و با گسترش فلسفه مشاء مبانی عدم تعارض عقل و دین مورد توجه قرار گرفت. مساله ای که در این پژوهش مورد توجه قرار خواهد گرفت، آراء سه تن از اندیشمندان ادیان ابراهیمی است که در حوزه اندلس به نوآوری و تعامل عقل و دین پرداختند که عبارتند از: ابن رشد، ابن میمون و آکویناس نکته قابل توجه دیگر، تاثیر فراوان اندیشمندانی نظیر ابن رشد بر تفکر فلسفی بهودیت بر مسیحیت در حوزه اندلس می باشد که با انتقال متون مشاء و شروح وی بر آثار ارسطو، توجه آنها به خرد ورزی در کنار دین محوری جلب کرد.
یکی از مسائل مهمی که اندیشمندان ادیان مختلف را به خود مشغول ساخته، چگونگی نگرش به منابع دینی است. به این صورت که آیا جایگاهی برای اندیشه و خودورزی در کنار شریعت وجود دارد و یا اینکه باید به همان مباحث عقلی داخل دین اکتفا کرد. این موضوع باعث اختلافات فرق و مذاهب مختلف گردیده است. فیلون در حوزه یهودیت گامهای در ارتباط با عقل و دین برداشت، ولی در دوره امورائی و تنالی، اندیشه های ضد یونانی و عدم تلاش عقلایی برای اثبات مسائل دینی پدید آمد، تا اینکه در قرن دوازدهم جریانات اصلی اندیشه اسلامی،مکاتب ارسطویی و نوافلاطونی به طور پیوسته تاثیر عمیقی بر اندیشه یهود داشته که در اندیشه موسی بن میمون و غیره تجلی یافت در مسیحیت هم نظریات گوناگونی مطرح گردید و بخشی از آن در تعالیم آباء کلیسا به عنوان نص گرا، همچون آگوستین مشاهده می کنیم. تا اینکه با ظهور دومینیکن ها که ظهورش با آکویناس صورت پذیرفته عقل گرایی همراه با نص گرایی مطرح گردید. آنچه در دین اسلام مطرح گردید به طور اساسی با یکدگر اختلاف داشت تا اینکه درباره تعامل عقل و دین بزرگانی همچون ابو علی سینا، این رشد، و... به ابراز نظر پرداخته و با گسترش فلسفه مشاء مبانی عدم تعارض عقل و دین مورد توجه قرار گرفت. مساله ای که در این پژوهش مورد توجه قرار خواهد گرفت، آراء سه تن از اندیشمندان ادیان ابراهیمی است که در حوزه اندلس به نوآوری و تعامل عقل و دین پرداختند که عبارتند از: ابن رشد، ابن میمون و آکویناس نکته قابل توجه دیگر، تاثیر فراوان اندیشمندانی نظیر ابن رشد بر تفکر فلسفی بهودیت بر مسیحیت در حوزه اندلس می باشد که با انتقال متون مشاء و شروح وی بر آثار ارسطو، توجه آنها به خرد ورزی در کنار دین محوری جلب کرد.
تأثیر فلسفی ابن رشد بر ابن میمون و آکویناس
3/21/2006 12:00:00 AM
تأثیر فلسفی ابن رشد بر ابن میمون و آکویناس
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تاثیر اعتقادات فلسفی ابن سینا بر غزالی در تجرد نفس
نویسندگان:
عین اله خادمی*
،
اکبر اقوام کرباسی
،
مقاله نشریه: تأملات فلسفی » سال 1393 پاييز و زمستان 1393 شماره13
اندیشه سیاسی ابن رشد
نویسنده:
محمد سلمان
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و ششم - زمستان 85
براهین جهان شناختی از دیدگاه ابن سینا و آکویناس
نویسنده:
حمید زکی
،
کتاب: مرکز بين المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) - 1389
نوشته ای عربی به خط عبری از ابن میمون
نویسنده:
رضوان مساح
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1393 شماره 147
پرتوی تازه بر اندیشه های فلسفی ابن سینا
نویسنده:
علی رضا ذکاوتی قراگوزلو
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1394 شماره 151