روشنفکری دینی ، از اسلام گرایی تا سکولاریزم اسلامی با تأکید بر آراء (مهندس بازرگان ، دکتر سروش و مجتهد شبستری)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
اسلام گرایی
،
بازرگان
،
روشنفکری
،
روشنفکری دینی
،
سروش
،
سکولاریزم
،
سکولاریزم اسلامی
،
مجنهد شبستری
چکیده:
پژوهش پيش رو جُستار و كوششي است در جهت بررسي و تبيين اين مسأله كه اصولاً چرا جريان غالب روشنفكري ديني در ايران معاصر در طي يك پروسة زماني و تجربة حكومت ديني به تدريج از مباني اولية خويش كه همانا پيوند دين با سياست بوده است، عدول ميكند و به نظرية جدايي دين از صحنة سياسي و حكومت ميرسد. اين پژوهش با تأكيد بر آراء و نظرات سه تن از شاخصهاي اصلي اين جريان در ايران يعني (مهندس بازرگان، دكتر عبدالكريم سروش و محمد مجتهد شبستري) سعي در اثبات اين چرخش ابتدائاً برآمده و با بررسي شرايط زمان و ورود به عصر مدرنيسم و درگيري جريانهاي فكري معاصر با شيوهها و متدهاي جديد و رايج در تحليلها و رويدادهاي عصر مدرن به اين مطلب ميرسد كه اصولاً تطور انديشهها و آشنايي با كلام جديد و روشهاي جديد از قبيل هرمنوتيك ـ تكثر يا پلوراليسم ـ سكولاريسم و ارائه برداشتي علمي از دين و نيز عدم هماهنگي برداشت آرمان گرايانه روشنفكران ديني از حكومت ديني با تجربه حكومت ديني در ايران پس از انقلاب اسلامي از مهمترين ادلة چرخش تئوريك نزد روشنفكري ديني ايران پس از انقلاب بوده و ورود به اين گونه مباحث وارداتي با توجه به عصر ارتباطات و سهلالوصول بودن اطلاعات و انديشههاي روز دنيا به سرعت در تطور انديشه افزوده است. انديشههاي سكولار و به تبع آن سكولاريزم اسلامي ميكوشند تا با برداشت ديني از متون مقدس جدايي دين و سياست و عدم كارآيي دين در عرصة اجتماعيات را از خود متون ديني اثبات كنند. روشنفكر ديني نيز با محوريت قرار دادن عنصر عقلانيت در مقايسة با عناصري هم چون وحي و دين سعي ميكند دين را در پاسخگويي به مسائل مستحدثه اجتماعي صامت فرض كرده و اصولاً آن را ناكارآمد در پاسخگويي جلوه دهد و دين را امري فردي معرفي كند. استفاده از نظرات مهندس بازرگان علي الخصوص در ارتباط با مسأله ارتباط دين با سياست به دليل موقعيت منحصر به فرد ايشان حائز اهميت است. چرا كه ايشان هر دو دورة قبل و بعد از حكومت ديني را تجربه كرده و در هر دو دوره از زمرة فعالان سياسي و نيز تئوريپرداز در اين خصوص بوده است. وي كه آثارش هم در قبل و بعد از پيروزي انقلاب به صورت مدون موجود است و عملاً به عنوان يك شخصيت سياسي در حكومت ديني كار سياسي به معناي خاص آن انجام داده است، نمونة خوبي از چرخش در نظريه و مباني تئوريك در خصوص ارتباط دين با سياست ميباشد. تحقيق پيش رو گرچه به تمامي مستندات نزد اين گروه از روشنفكر ديني در ايران اشاره نكرده است ولي سعي در ارائه ادلهاي كه اين مدعا را پوشش دهد نموده است و در جهت ترسيم اين چرخش تمامي سعي خويش را نموده است.
پژوهش پيش رو جُستار و كوششي است در جهت بررسي و تبيين اين مسأله كه اصولاً چرا جريان غالب روشنفكري ديني در ايران معاصر در طي يك پروسة زماني و تجربة حكومت ديني به تدريج از مباني اولية خويش كه همانا پيوند دين با سياست بوده است، عدول ميكند و به نظرية جدايي دين از صحنة سياسي و حكومت ميرسد. اين پژوهش با تأكيد بر آراء و نظرات سه تن از شاخصهاي اصلي اين جريان در ايران يعني (مهندس بازرگان، دكتر عبدالكريم سروش و محمد مجتهد شبستري) سعي در اثبات اين چرخش ابتدائاً برآمده و با بررسي شرايط زمان و ورود به عصر مدرنيسم و درگيري جريانهاي فكري معاصر با شيوهها و متدهاي جديد و رايج در تحليلها و رويدادهاي عصر مدرن به اين مطلب ميرسد كه اصولاً تطور انديشهها و آشنايي با كلام جديد و روشهاي جديد از قبيل هرمنوتيك ـ تكثر يا پلوراليسم ـ سكولاريسم و ارائه برداشتي علمي از دين و نيز عدم هماهنگي برداشت آرمان گرايانه روشنفكران ديني از حكومت ديني با تجربه حكومت ديني در ايران پس از انقلاب اسلامي از مهمترين ادلة چرخش تئوريك نزد روشنفكري ديني ايران پس از انقلاب بوده و ورود به اين گونه مباحث وارداتي با توجه به عصر ارتباطات و سهلالوصول بودن اطلاعات و انديشههاي روز دنيا به سرعت در تطور انديشه افزوده است. انديشههاي سكولار و به تبع آن سكولاريزم اسلامي ميكوشند تا با برداشت ديني از متون مقدس جدايي دين و سياست و عدم كارآيي دين در عرصة اجتماعيات را از خود متون ديني اثبات كنند. روشنفكر ديني نيز با محوريت قرار دادن عنصر عقلانيت در مقايسة با عناصري هم چون وحي و دين سعي ميكند دين را در پاسخگويي به مسائل مستحدثه اجتماعي صامت فرض كرده و اصولاً آن را ناكارآمد در پاسخگويي جلوه دهد و دين را امري فردي معرفي كند. استفاده از نظرات مهندس بازرگان علي الخصوص در ارتباط با مسأله ارتباط دين با سياست به دليل موقعيت منحصر به فرد ايشان حائز اهميت است. چرا كه ايشان هر دو دورة قبل و بعد از حكومت ديني را تجربه كرده و در هر دو دوره از زمرة فعالان سياسي و نيز تئوريپرداز در اين خصوص بوده است. وي كه آثارش هم در قبل و بعد از پيروزي انقلاب به صورت مدون موجود است و عملاً به عنوان يك شخصيت سياسي در حكومت ديني كار سياسي به معناي خاص آن انجام داده است، نمونة خوبي از چرخش در نظريه و مباني تئوريك در خصوص ارتباط دين با سياست ميباشد. تحقيق پيش رو گرچه به تمامي مستندات نزد اين گروه از روشنفكر ديني در ايران اشاره نكرده است ولي سعي در ارائه ادلهاي كه اين مدعا را پوشش دهد نموده است و در جهت ترسيم اين چرخش تمامي سعي خويش را نموده است.
روشنفکری دینی ، از اسلام گرایی تا سکولاریزم اسلامی با تأکید بر آراء (مهندس بازرگان ، دکتر سروش و مجتهد شبستری)
3/21/2006 12:00:00 AM
هرمنوتیک، نواندیشی دینی و دموکراسی دینی (با تاکید بر آرای سروش و شبستری)
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید بهشتی - دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی - 1387 - [کارشناسی ارشد]
مروری بر سنت و سکولاریسم (مصطفی ملکیان، مجتهد شبستری، عبدالکریم سروش)
نويسنده:
محمدتقی سبحانی
،
کتاب: نشر و پژوهش معناگرا - 1385
برهان تجربه دینی با تأکید بر آراء سویین برن
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [کارشناسی ارشد]
ساختارشناسى فکر دینى در ایران معاصر با تأکید بر رویکردهاى روشنفکرى
نویسنده:
جلال درخشه
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1381 سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 81
بررسی برهان تجربه دینی با تأکید بر آراء سوئین برن
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نسبیت معرفت دینی (از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و دکتر سروش )
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1386 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
رابطه حکومت دینی و کثرت گرایی سیاسی (با تأکید بر نظام جمهوری اسلامی ایران)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1382 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی جایگاه حزم گرایی دینی با تاکید بر دیدگاه مفسران
نویسنده:
محمدجواد اصغری
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 سال 1394 - شماره 94
مرز نوآوری و بدعت در معارف دینی با تاکید بر معنویت گرایی
ارائه دهنده:
احمد واعظی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1394
تحلیلی انتقادی-اسلامی بر تعین اجتماعی ایدئولوژی با تأکید بر آراء هابرماس
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم انسانی - 1387 - [کارشناسی ارشد]