بررسی نقش تطابق عوالم وجودی در معرفت شناسی صدرالمتألهین
نویسنده:
سیداحمد غفاری قره باغ
، استاد راهنما:
احمد واعظی جزئی
، استاد مشاور 1:
سیدمحمود موسوی
، استاد مشاور 2:
حسن عبدی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [دکتری]
چکیده:
نظریه تطابق عوالم بیان کننه این ایده است ک اگر موجودی در مرتبهای موجود باشد، از آنجا که مرتبه وجودی و تشکیکی مقدم بر او، باید کمالی بیش از او داشته باشد، پس مرتبه بالاتر، وجود جمعی مرتبه پایین تر خواهد بود، در این نوشتار اثبات نمودیم که عامل حکایت و نشانگری صورت ذنی از شی خارجی، این همانی وجودی و تطابق وجودی موجود برتر مثالی نسبت به موجودی مادی است،زیرا بر اساس اصات وجود و نظریه تشکیک وجود، نمی توان سخن از مناط بوودن و منشا بودن عینیت ماهوی در کاشفیت نمود پس در هر صورت این همانی وجودی وجود جمعی و وجود خاص ماهیت، منشا علم می باشد؛ملاصدرا ره بر صدوری بودن رابطه نفس و صورت ذهنی حسی و خیالی اصارا می ورزد، لیکن صدرا معتقد است نفس، مشاهده و علم حوری به وجود عقلی دارد و همین مشاهده، عبارت از ادراک عقلی است، صدرا برای وجود، سه عالم و سه مرتبه معرفی می کند، عالم ماده و عالم میانه یا مثال و عالم عقل، صدرا در برخی از عبارات خویش، سخنی درباره دوگانه تحقیق برای ماهیت می کند،از نگاه صدرا گاهی مصداق بگونه ای است که کاملا یعنی هم به لحاظ کمالات و هم به لحاظ محددیات و نقصان ها تابع ماهیت است، صدرا به چنین مصداقی،تعبیر به "فرد، وجود بالفعل و وجود تفصیلی و وجود خاص، می کند. وی در قبال این نحوه از وجود، به مصداقی دلالت می کند که دارای کمالات وجودی آن ماهیت است، لیکن محدود به حدود آن ماهیت نیست. به این وجود، وجود جمعی اطلاق می شود، نظریه وجود جمعی، قرائت دقیق تر و جامع تر نسبت به نظریه مثال های افلاطونی است، چرا که نظریه مثل افلاطون، صرفا متمرکز بر یافتن "فرد" عقلی برای انواع جسمانی است. فارغ از چالش تشکیک در ماهیت، این نظریه در تبیین افراد مثالی به معنی افراد برزخی و یا فرد الهی برای انواع جسمانی، قاصر است. کلید واژگان،تطابق، عالم، وجود، علم، صدرالمتالهین ره
نظریه تطابق عوالم بیان کننه این ایده است ک اگر موجودی در مرتبهای موجود باشد، از آنجا که مرتبه وجودی و تشکیکی مقدم بر او، باید کمالی بیش از او داشته باشد، پس مرتبه بالاتر، وجود جمعی مرتبه پایین تر خواهد بود، در این نوشتار اثبات نمودیم که عامل حکایت و نشانگری صورت ذنی از شی خارجی، این همانی وجودی و تطابق وجودی موجود برتر مثالی نسبت به موجودی مادی است،زیرا بر اساس اصات وجود و نظریه تشکیک وجود، نمی توان سخن از مناط بوودن و منشا بودن عینیت ماهوی در کاشفیت نمود پس در هر صورت این همانی وجودی وجود جمعی و وجود خاص ماهیت، منشا علم می باشد؛ملاصدرا ره بر صدوری بودن رابطه نفس و صورت ذهنی حسی و خیالی اصارا می ورزد، لیکن صدرا معتقد است نفس، مشاهده و علم حوری به وجود عقلی دارد و همین مشاهده، عبارت از ادراک عقلی است، صدرا برای وجود، سه عالم و سه مرتبه معرفی می کند، عالم ماده و عالم میانه یا مثال و عالم عقل، صدرا در برخی از عبارات خویش، سخنی درباره دوگانه تحقیق برای ماهیت می کند،از نگاه صدرا گاهی مصداق بگونه ای است که کاملا یعنی هم به لحاظ کمالات و هم به لحاظ محددیات و نقصان ها تابع ماهیت است، صدرا به چنین مصداقی،تعبیر به "فرد، وجود بالفعل و وجود تفصیلی و وجود خاص، می کند. وی در قبال این نحوه از وجود، به مصداقی دلالت می کند که دارای کمالات وجودی آن ماهیت است، لیکن محدود به حدود آن ماهیت نیست. به این وجود، وجود جمعی اطلاق می شود، نظریه وجود جمعی، قرائت دقیق تر و جامع تر نسبت به نظریه مثال های افلاطونی است، چرا که نظریه مثل افلاطون، صرفا متمرکز بر یافتن "فرد" عقلی برای انواع جسمانی است. فارغ از چالش تشکیک در ماهیت، این نظریه در تبیین افراد مثالی به معنی افراد برزخی و یا فرد الهی برای انواع جسمانی، قاصر است. کلید واژگان،تطابق، عالم، وجود، علم، صدرالمتالهین ره
بررسی نقش تطابق عوالم وجودی در معرفت شناسی صدرالمتألهین
3/21/2013 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی تاثیر نظریه تطابق عوالم در معرفت شناسی صدرا
نویسندگان:
سید احمد غفاری قره باغ
،
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1392 بهار 1392 شماره43
نسبت سنجی معرفت فطری با سایر ادراکات در نظام معرفت شناسی صدرالمتالهین
نویسندگان:
سید محمود موسوی*
،
زهرا حدادی
،
مقاله نشریه: اندیشه نوین دینی » سال 1398 زمستان 1398 شماره 59
بررسی قاعده فقهی تنزیل حکومت به خانواده با رویکرد به اصل تطابق عوالم در فلسفه
نویسندگان:
فیروزه قدمی
،
عبدالرسول احمدیان
،
مقاله کنفرانس: اولین همایش ملی علوم انسانی وحکمت اسلامی - 1400
بررسی نظریه تطابق عوالم با تأکید بر آثار و لوازم آن از منظر ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [دکتری]
بررسی تحلیلی مبناگرایی در معرفت شناسی ملاصدرا
نویسندگان:
عیسی موسی زاده
،
مهدی عباس زاده
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 102
نقش معرفت دینی در معرفت علمی
ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین فتحعلی خانی
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1386
نقش معرفت شناسی ذهن در مطابقت حکایی صور ذهنی
نویسندگان:
حسن معلمی
،
عبدالحسین رحیمی ترکی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 1396 شماره32