بررسی نقش تبلیغ سنتی دین در جامعه کنونی

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
بررسی شیوه مناسب تبلغی همواره از دغدغه های اصلی مبلغین دین بوده است با ظهور فن آوری ختی نوین ارتباطی این سوال ایجاد می شود که آیا با وجود رسانه های جدید ادامه تبلیغ یه شیوه سنتی کارمد هست یا نه؟ یا لازم است مبلغین سراغ شیوههای نوین رفته و با تبلیغ سنتی وداع نمایند. تبلیغ سنتی دین به دلیل برخورداری از ارتباط چهره به چهره و مستقیم همچنین بهترین شیوه محسوب می شود که بر پایه فرهنگ و ارزش های جامعه بوده و به دلیل ویژگی های منحصر به فرد آن در مقایسه با تبلیغ رسانه ای از اثرگذاری عمیق تر و ماندگارتر برخوردار است. در این تحقیق به روش تحلیلی توصیفی و با مراجعه به کتاب ها پایان نامه ها و مقالاتی که ارتباط مستقیم با تبلیغ اشته اند و همچنین بهره گیری از متون جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی و ارتباطات که امکان بهره گیری از مشاهدات عینی نگارنده که در طول چندین سال تجربه تبلسغی، و برای یافتن راهکارهای کارآمد تر نمودن و آسیب شناسی تبلیغ صورت گرفته است به تدوین تحقیق اهتمام نمودیم. در این تحقیق بدست آمده که که تبلیغ سنتی دین به دلیل ویژگی ارتباطی چهره به چهره تناسب بیشتری برای انتقال پیام های دیدنی داشته و اقتضائات رسانه ها زمینه کمتری برای تبلیغ مستقیم فراهم نماید و با این شیوه همچنان دارای کارکردهای فراوان در عرصه فردی گروهی و سازمانی می باشد. با نگاهی دوباره به کارکرده ا و بایسته های این شیوه و آموزشی نمودن تبلیغ، زمینه بهره گیری از پتانسیل های عظیم آن در فعالیت های گروهی و جنبش های اجتماعی و همچنی مقابله با جنگ نرم دشمنان فراهم خواهد شد بنابراین پیشنهاد می شود که حوزه های علمیه تمرکز اصلی خود بر تبلیغ سنتی قرار داده و باارئه آموزشهای لازم به مبلغین و برنامه ریزی جامع جهت ایجاد جریان های فرهنگی در کشور که در نهایت به صیانت و تقویت ارزش های اصیل اسلامی منجر خواهد شد اقدام نمایند. واژگان کلیدی: تبلیغ، مبلغ، تبلیغ سنتی، نقش، کارکرد، بایسته ها، آسیب ها

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

بررسی نقش تبلیغ سنتی دین در جامعه کنونی

نویسنده: روح الله عباس زاده ، استاد راهنما: شمس الله مریجی ، استاد مشاور 1: کریم خان محمدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی آسیب‌های تبلیغ سنّتی

نویسنده: مرضیه قنبری ،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1402 شماره 8

نقش تبلیغ سنتی در تحکیم سبک زندگی اسلامی

نویسنده: شمس الله مریجی ،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 3 (پیاپی 19)

نقش تبلیغ سنتی در تحکیم سبک زندگی اسلامی

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 زمستان 1396 شماره3

آسیب‏شناسى تبلیغ سنّتى

نویسنده: حسین شرفی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1387 شماره 146

بررسی شیوه‌های تبلیغ دین در قرآن

نویسنده: نفیسه قنبری ،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1402 شماره 8

بررسی نقش دین در علم

نویسنده: مهدی گلشنی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 94

اخلاق تبليغ دين

نویسنده: مهدي احمدپور ،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/03/20 تا تاریخ: 1398/01/01

دین در جامعۀ بازار

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 شماره 4 (پیاپی 24)

عنصر تبلیغ در پیکره دین

مقاله نشریه: حوزه » سال 1369 شماره 39
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397