بررسی انتقادی نظریه زبانی ویتگنشتاین و دلالت های آن در اندیشه اجتماعی پیتر وینچ با تأکید بر دیدگاه محقق اصفهانی (کمپانی)

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
تبیین و تفهم دو روش مهم و مطرح در علوم اجتماعی برای بررسی مسایل اجتماعی هستند که هر کدام پیروان خاص خود را دارند. یکی از پیروان روش تفهمی پیتر وینچ است. او سعی کرد با استفاده از اندیشه وینگنشتاین میان علوم طبیعی و علوم اجتماعی تفاوت قادل شد و هر یک از این دو حوزه را دارای جهان مخصوص به خود و در نتیجه روش خاص خود دانست. وینچ مفهوم قواعد اجتماعی را از وینگنشتاین گرفت و آن را تحلیل های اجتماعی خود وارد ساخت و افق های جدیدی را در تحلیل های اجتماعی بر اساس روش تفهمی، گشود. در این تحقیق سعی نمودیم تا با تکیه بر آراء محقق اصفهانی در باب زبان و اعتباریات، به نقد نظریه زبانی وینگنشتاین و اندیشه اجتماعی وینچ بپردازیم. ابهام در مفاهیم اساسی،نسبیت، نادیده گرفتن فردیت، قطع ارتباط قواعد اجتماعی با واقعیت، عدم توجیه مفاهیم کلی، وجود تناقض در این اندیشه ها و... از جمله این انتقادها هستند. واژگان کلیدی: زبان، قواعد، اعتباریات، وینگنشتاین، وینچ، محقق اصفهانی.

بررسی انتقادی نظریه زبانی ویتگنشتاین و دلالت‌های آن در اندیشه اجتماعی وینچ با تاکید بر دیدگاه محقق اصفهانی

دانشجو: عیسی اسکندری لیری ، استاد مشاور: حسن عبدی ، استاد راهنما: شمس الله مریجی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم اجتماعی - 1391 - [کارشناسی ارشد]

تاثیر نظریه بازی های زبانی ویتگنشتاین بر فلسفه لیوتار

نویسنده: محسن قمی ،
مقاله نشریه: اندیشه دینی » سال 1384 پاييز 1384  شماره16

زبان و اعتباریات اجتماعی در اندیشه محقق اصفهانی

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1391 شماره 12 - پاییز 91

بررسی انتقادی برهان مفهومی محقق اصفهانی بر وجود خدا

نویسنده: احمد شهرابی فراهانی ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: محمدتقی یوسفی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی قاعده فقهی اختلال نظام و دلالت های آن در نظریه اجتماعی

نویسنده: سیدحسن موسوی ، استاد راهنما: کریم خان محمدی ، استاد مشاور 1: حسین سوزنچی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی انتقادی نظریه عقلانیت طه عبدالرحمن از منظر حکمت متعالیه و دلالت های آن در علوم اجتماعی

دانشجو: هادی بیگی ملک آباد ، استاد مشاور: علی مصباح ، استاد راهنما: محسن قمی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1391 - [کارشناسی ارشد]

بررسی انتقادی دلالت های سیاسی اندیشه پسامدرن دریدا

نویسنده: مجید هادی ، استاد راهنما: غلامرضا بهروزی لک ، استاد مشاور 1: نجف لک زایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی انتقادی مبانی اخلاق سکولار و دلالت های آن

نویسنده: زهرا شجاع فرد ، استاد راهنما: محمدتقی یوسفی ، استاد مشاور 1: حسن معلمی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی انتقادی عقلانیت در اندیشه طه عبدالرحمان از منظر حکمت متعالیه و دلالت های آن در علوم اجتماعی

نویسنده: هادی بیگی ملک آبادی ، استاد راهنما: محسن قمی ، استاد مشاور 1: علی مصباح ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397