بررسی ظرفیت ها و چالش های شبکه های اجتماعی مجازی در زمینه تبلیغ دین و ارائه الگوی مناسب

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
امروزه هنوز عده بسیاری اثربخش ترین و اصلی ترین شیوه برای تبلیغ دین را تبلیغ سنتی می دانند، اما از دید برخی دیگر، با حفظ اهمیت جایگاه تبلیغ سنتی، می بایست در کنار آن، از ابزارهای ارتباطی مدرن(به ویژه اینترنت، شبکه های اجتماعی مجازی) برای تبلیغ دین بهره گرفت. موشوع شبکههای اجتماعی مجازی، عملکرد و آثار آن ها را هرگونه که بررسی کنیم، بی شک موضوعی بسیار مهم است که باید موضع خود را در قبال آن روشن و سازوکار تعامل با آن را تبیین کنیم. تحقیق پیش رو درصدد شماسایی ظرفیت ها و چالش های شبکه های اجتماعی مجازی در زمینه تبلیغ دین است. این پژوهش از حیث هدف، پژوهشی کاربردی است که با ترکیبی( اسنادی و میدانی) اجرا شده است. اطلاعات مورد نیاز تحقیق با مراجعه به منابع و نیز مصاحبه دقیق با کراشناسان رسانه و تبلیغ گردآوری شده است. در این پژوهش با بیان چیستی شبکه های اجتماعی مجازی، مهمترین فرصت‌ها چالش‌ها و بایسته های تبلیغی این شبکه ها به شرح ذیل شناسایی شد.: الف: مهمترین فرصت‌ها" انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات، امکان عبور از مرزهای جغرافیایی و آشنایی با افراد، جوامع و فرهنگ های مختلف، تقویت و شکل گیری خرد جمعی، امکان بیان ایده ها به صورت آزادانه و آشنایی با ایده ها، تبلیغ و توسعه ارزش های انسانی و اخلاقی در عرصه جهانی، توسعه مشارکت های مفید اجتماعی، افزایش سرعت در فرایند آموزش و ایجاد ارتباط شبانه روزی بین استاد و شاگرد، افزایش ا عتماد، صمیمیت و صداقت در فضای سایبری" ب: مهمترین چالش ها" شکل گیری و ترویج سریع شبهات و اخبار کذب، تبلیغات ضد دینی و القای شبهات، نقض حریم خصوصی افراد، انزوا و دور ماندن از محیط های واقعی اجتماع، تاثیرات منفی رفتاری، فقدان سود رسانه ای لازم" ج: مهمترین بایستهخ های تبلیغ دین در شبکه های اجتماعی مجازی" لزوم تشکیل شورای سیاست گذاری تبلیغ مجازی، ارتقای تبلیغ دین از طریق تاکید بر جنبه های روان شناختی، آسیب شناسی و شناخت مخاطب" د: در بخش آخر نیز به برخی از ویژگی های مبلغ در فضای مجازی اشاره شد. واژگان کلیدی: شبکه های اجتماعی مجازی، تبلیغ دین، اینترنت، فضای مجازی، فیس بوک، ظرفیت های تبلیغی، چالش های تبلیغی، بایسته های تیلیغ دین.

ظرفیت ها و چالش های ارتباطات گروهی در تبلیغ مورد مطالعه: خواهران مبلغه

نویسنده: سیدمعصومه جوادی زاویه ، استاد راهنما: کریم خان محمدی ، استاد مشاور 1: سیدمجید امامی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی فرصت ها ، چالش ها و بایسته های تبلیغ دینی در اینترنت

نویسنده: محمدجواد غفوری ، استاد راهنما: کریم خان محمدی ، استاد مشاور 1: نعمت الله کرم اللهی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

شبکه نخبگانی : ظرفیت ها و کارکردها

نویسنده: حسین ایزدی ،
مقاله نشریه: پگاه حوزه » سال 1390 دي 1390  شماره318

صداقت در عرصۀ تبلیغ دین؛ بررسی چند چالش اخلاقی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 34

پژوهشگاه مجازی ؛ کارکردها و چالش ها

نویسنده: محمد خامه گر ،
مقاله نشریه: ره آورد نور » سال 1383   (پياپي 24)، تابستان 1383  شماره7

زمینه ها و ظرفیت های تقریب درمغرب اسلامی و آفریقا

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1387
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397