بررسی ظرفیت ها و چالش های شبکه های اجتماعی مجازی در زمینه تبلیغ دین و ارائه الگوی مناسب
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
اینترنت
،
تبلیغ دین
،
فیس بوک
،
شبکههای اجتماعی مجازی
،
چالشهای تبلیغی
،
ظرفیتهای تبلیغی
چکیده:
امروزه هنوز عده بسیاری اثربخش ترین و اصلی ترین شیوه برای تبلیغ دین را تبلیغ سنتی می دانند، اما از دید برخی دیگر، با حفظ اهمیت جایگاه تبلیغ سنتی، می بایست در کنار آن، از ابزارهای ارتباطی مدرن(به ویژه اینترنت، شبکه های اجتماعی مجازی) برای تبلیغ دین بهره گرفت. موشوع شبکههای اجتماعی مجازی، عملکرد و آثار آن ها را هرگونه که بررسی کنیم، بی شک موضوعی بسیار مهم است که باید موضع خود را در قبال آن روشن و سازوکار تعامل با آن را تبیین کنیم. تحقیق پیش رو درصدد شماسایی ظرفیت ها و چالش های شبکه های اجتماعی مجازی در زمینه تبلیغ دین است. این پژوهش از حیث هدف، پژوهشی کاربردی است که با ترکیبی( اسنادی و میدانی) اجرا شده است. اطلاعات مورد نیاز تحقیق با مراجعه به منابع و نیز مصاحبه دقیق با کراشناسان رسانه و تبلیغ گردآوری شده است. در این پژوهش با بیان چیستی شبکه های اجتماعی مجازی، مهمترین فرصتها چالشها و بایسته های تبلیغی این شبکه ها به شرح ذیل شناسایی شد.: الف: مهمترین فرصتها" انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات، امکان عبور از مرزهای جغرافیایی و آشنایی با افراد، جوامع و فرهنگ های مختلف، تقویت و شکل گیری خرد جمعی، امکان بیان ایده ها به صورت آزادانه و آشنایی با ایده ها، تبلیغ و توسعه ارزش های انسانی و اخلاقی در عرصه جهانی، توسعه مشارکت های مفید اجتماعی، افزایش سرعت در فرایند آموزش و ایجاد ارتباط شبانه روزی بین استاد و شاگرد، افزایش ا عتماد، صمیمیت و صداقت در فضای سایبری" ب: مهمترین چالش ها" شکل گیری و ترویج سریع شبهات و اخبار کذب، تبلیغات ضد دینی و القای شبهات، نقض حریم خصوصی افراد، انزوا و دور ماندن از محیط های واقعی اجتماع، تاثیرات منفی رفتاری، فقدان سود رسانه ای لازم" ج: مهمترین بایستهخ های تبلیغ دین در شبکه های اجتماعی مجازی" لزوم تشکیل شورای سیاست گذاری تبلیغ مجازی، ارتقای تبلیغ دین از طریق تاکید بر جنبه های روان شناختی، آسیب شناسی و شناخت مخاطب" د: در بخش آخر نیز به برخی از ویژگی های مبلغ در فضای مجازی اشاره شد. واژگان کلیدی: شبکه های اجتماعی مجازی، تبلیغ دین، اینترنت، فضای مجازی، فیس بوک، ظرفیت های تبلیغی، چالش های تبلیغی، بایسته های تیلیغ دین.
امروزه هنوز عده بسیاری اثربخش ترین و اصلی ترین شیوه برای تبلیغ دین را تبلیغ سنتی می دانند، اما از دید برخی دیگر، با حفظ اهمیت جایگاه تبلیغ سنتی، می بایست در کنار آن، از ابزارهای ارتباطی مدرن(به ویژه اینترنت، شبکه های اجتماعی مجازی) برای تبلیغ دین بهره گرفت. موشوع شبکههای اجتماعی مجازی، عملکرد و آثار آن ها را هرگونه که بررسی کنیم، بی شک موضوعی بسیار مهم است که باید موضع خود را در قبال آن روشن و سازوکار تعامل با آن را تبیین کنیم. تحقیق پیش رو درصدد شماسایی ظرفیت ها و چالش های شبکه های اجتماعی مجازی در زمینه تبلیغ دین است. این پژوهش از حیث هدف، پژوهشی کاربردی است که با ترکیبی( اسنادی و میدانی) اجرا شده است. اطلاعات مورد نیاز تحقیق با مراجعه به منابع و نیز مصاحبه دقیق با کراشناسان رسانه و تبلیغ گردآوری شده است. در این پژوهش با بیان چیستی شبکه های اجتماعی مجازی، مهمترین فرصتها چالشها و بایسته های تبلیغی این شبکه ها به شرح ذیل شناسایی شد.: الف: مهمترین فرصتها" انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات، امکان عبور از مرزهای جغرافیایی و آشنایی با افراد، جوامع و فرهنگ های مختلف، تقویت و شکل گیری خرد جمعی، امکان بیان ایده ها به صورت آزادانه و آشنایی با ایده ها، تبلیغ و توسعه ارزش های انسانی و اخلاقی در عرصه جهانی، توسعه مشارکت های مفید اجتماعی، افزایش سرعت در فرایند آموزش و ایجاد ارتباط شبانه روزی بین استاد و شاگرد، افزایش ا عتماد، صمیمیت و صداقت در فضای سایبری" ب: مهمترین چالش ها" شکل گیری و ترویج سریع شبهات و اخبار کذب، تبلیغات ضد دینی و القای شبهات، نقض حریم خصوصی افراد، انزوا و دور ماندن از محیط های واقعی اجتماع، تاثیرات منفی رفتاری، فقدان سود رسانه ای لازم" ج: مهمترین بایستهخ های تبلیغ دین در شبکه های اجتماعی مجازی" لزوم تشکیل شورای سیاست گذاری تبلیغ مجازی، ارتقای تبلیغ دین از طریق تاکید بر جنبه های روان شناختی، آسیب شناسی و شناخت مخاطب" د: در بخش آخر نیز به برخی از ویژگی های مبلغ در فضای مجازی اشاره شد. واژگان کلیدی: شبکه های اجتماعی مجازی، تبلیغ دین، اینترنت، فضای مجازی، فیس بوک، ظرفیت های تبلیغی، چالش های تبلیغی، بایسته های تیلیغ دین.
بررسی ظرفیت ها و چالش های شبکه های اجتماعی مجازی در زمینه تبلیغ دین و ارائه الگوی مناسب
3/21/2013 12:00:00 AM
گونه شناسی بازنمایی خودهای روحانیت در شبکه اجتماعی اینستاگرام؛ ظرفیت ها و چالش ها
نویسندگان:
سید محمد کاظمی قهفرخی*
،
مهدی مولائی آرانی
،
مقاله نشریه: دین و سیاست فرهنگی » سال 1398 پاییز و زمستان 1398 شماره 2
ظرفیت ها و چالش های ارتباطات گروهی در تبلیغ مورد مطالعه: خواهران مبلغه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی فرصت ها ، چالش ها و بایسته های تبلیغ دینی در اینترنت
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
شبکه نخبگانی : ظرفیت ها و کارکردها
نویسنده:
حسین ایزدی
،
مقاله نشریه: پگاه حوزه » سال 1390 دي 1390 شماره318
صداقت در عرصۀ تبلیغ دین؛ بررسی چند چالش اخلاقی
نویسنده:
مهدی فصییحی رامندی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 34
پژوهشی در حکم فقهی فیلتر(شبکه های تلویزیونی، صفحات وب و شبکه های اجتماعی مجازی)
مقاله نشریه: فقه » سال 1394 زمستان 1394 شماره86
پژوهشگاه مجازی ؛ کارکردها و چالش ها
نویسنده:
محمد خامه گر
،
مقاله نشریه: ره آورد نور » سال 1383 (پياپي 24)، تابستان 1383 شماره7
زمینه ها و ظرفیت های تقریب درمغرب اسلامی و آفریقا
ارائه دهنده:
عبدالرحیم تهامی
،
حمید جلال حمید
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1387