بررسی انسان شناختی مناسک مذهبی در فرهنگ عامه (مورد مطالعه: مراسم چنار خونبار رزآباد الموت قزوین)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
دین عنصر جدایی ناپذیر جوامع انسانی است. دین مجموعه ای پیچیده از سه بعد اعتقادات، اخلاق و احکام است. بر این اساس، دین را نمی توان در بعد مناسکی اش خلاصه کرد. با اینحال، گاهی احکام پدید می آیند که مورد تایید دین نیستند. بنابراین لازم است این گونه از مناسک که با عنوان مذهبی اعتبار یافته اند شناخته شود. مهم تر آنکه باید معنای این گونه مناسک در باور مردمی که در انجام آن شرکت می کنند آشکار شود تا اگر انحرافی وجود دارد آشکار گردد. بر اساس چنین ضرورتی بود که نگارنده بر مراسم چنار خونبار الموت قزوین، تمرکز کرد. در واقع مساله اصلی این رساله این است که کنش هایی که در شب و روز دهم ماه محرم در روستای زرآباد الموت قزوین پیرامون درخت چنار خونبار انجام می شود در باور و اعتقاد عموم کنش گرانی که آن را تجربه کرده اند چه معنایی دارد؟ به منظور دست یابی به این مهم استراتژی پدیدارشناسی با رویکردی تفسیری انتخاب شد و روش مبتنی بر آن شکل گرفت. با استفاده از این روش، دو دسته از کنش گران در مراسم چنار خونبار به عنوان مشارکت کنندگان در تحقیق دعوت شد تا تجارب آنها از این مراسم بررسی و در نهایت با هم مقایسه گردد. در نهایت مشخص شد که سه عامل بافت، عناصر محیطی و بنیادهای نظری، مشارکت کنندگان این تحقیق را تحت تاثیر قرار داده است. مشارکت کنندگان اهل قزوین تنها از افق مذهب به مراسم چنار خونبار نگریسته اند؛ در حالیکه، مشارکت کنندگان ساکن تهران در کنار مذهب در پرتو افق علم و سیاست نیز به پدیده مورد نظر این تحقیق توجه کرده اند. در نتیجه این بافت متفاوت، بنیادهای نظری متفاوت نیز شکل گرفته است. در نتیجه مشارکت کنندگان به انجام گونه های خاص از کنش ها می پردازند، این گونه های خاص برای آنها معانی ویژه ای دارد و در نهایت پیامدهای ویژه ای نیز از انجام این کنش ها برایشان حاصل می شود. واژگان کلیدی: پدیدارشناسی، مناسک مذهبی، فرهنگ عامه، مراسم چنار خونبار
دین عنصر جدایی ناپذیر جوامع انسانی است. دین مجموعه ای پیچیده از سه بعد اعتقادات، اخلاق و احکام است. بر این اساس، دین را نمی توان در بعد مناسکی اش خلاصه کرد. با اینحال، گاهی احکام پدید می آیند که مورد تایید دین نیستند. بنابراین لازم است این گونه از مناسک که با عنوان مذهبی اعتبار یافته اند شناخته شود. مهم تر آنکه باید معنای این گونه مناسک در باور مردمی که در انجام آن شرکت می کنند آشکار شود تا اگر انحرافی وجود دارد آشکار گردد. بر اساس چنین ضرورتی بود که نگارنده بر مراسم چنار خونبار الموت قزوین، تمرکز کرد. در واقع مساله اصلی این رساله این است که کنش هایی که در شب و روز دهم ماه محرم در روستای زرآباد الموت قزوین پیرامون درخت چنار خونبار انجام می شود در باور و اعتقاد عموم کنش گرانی که آن را تجربه کرده اند چه معنایی دارد؟ به منظور دست یابی به این مهم استراتژی پدیدارشناسی با رویکردی تفسیری انتخاب شد و روش مبتنی بر آن شکل گرفت. با استفاده از این روش، دو دسته از کنش گران در مراسم چنار خونبار به عنوان مشارکت کنندگان در تحقیق دعوت شد تا تجارب آنها از این مراسم بررسی و در نهایت با هم مقایسه گردد. در نهایت مشخص شد که سه عامل بافت، عناصر محیطی و بنیادهای نظری، مشارکت کنندگان این تحقیق را تحت تاثیر قرار داده است. مشارکت کنندگان اهل قزوین تنها از افق مذهب به مراسم چنار خونبار نگریسته اند؛ در حالیکه، مشارکت کنندگان ساکن تهران در کنار مذهب در پرتو افق علم و سیاست نیز به پدیده مورد نظر این تحقیق توجه کرده اند. در نتیجه این بافت متفاوت، بنیادهای نظری متفاوت نیز شکل گرفته است. در نتیجه مشارکت کنندگان به انجام گونه های خاص از کنش ها می پردازند، این گونه های خاص برای آنها معانی ویژه ای دارد و در نهایت پیامدهای ویژه ای نیز از انجام این کنش ها برایشان حاصل می شود. واژگان کلیدی: پدیدارشناسی، مناسک مذهبی، فرهنگ عامه، مراسم چنار خونبار
بررسی انسان شناختی مناسک مذهبی در فرهنگ عامه (مورد مطالعه: مراسم چنار خونبار رزآباد الموت قزوین)
3/21/2014 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی پدیدارشناختی پدیده چنار خونبار الموت قزوین
نویسندگان:
دکتر محمود تقی زاده داوری
،
کریم خانمحمدی
،
مقاله نشریه: شیعه شناسی » سال 1388 پاييز 1388 شماره27
بررسی سریالهای مذهبی عامه پسند
ناقد:
(ناقد) منتظر قائم
، ارائه دهنده:
(ارائه دهنده): سرکار خانم خانم علی خانی و فرزاد غلامی
،
کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1391
تحلیل جامعه شناختی از مراسم و مناسک دینی با تأکید بر مراسم عاشورا
نویسندگان:
غلامرضا جمشیدیها
،
علیرضا قبادی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1386 شماره 2 - تابستان 86 - مسلسل 30
آسیب شناسی مناسک عاشورایی در فرهنگ عمومی سه دهه اخیر (مورد مطالعه هیأت عاشورائیان و مکتب الحسین اصفهان)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل نشانه شناختی نحوه بازنمایی نمادهای مذهبی در سینمای ایران مورد مطالعه : فیلم های پرفروش دهه 80
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مطالعه انسان شناختی پدیده «خون بس» در منطقه صیدون خوزستان
نویسندگان:
کریم خان محمدی
،
حکیمه احسانی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 تابستان 1397 شماره1
بررسی انتقادی مبانی انسان شناختی نظریه فرهنگ مکتب فرانکفورت از منظر انسان شناسی اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
شکل گیری و تحول مراسم مذهبی در عهد صفویه
نویسنده:
حسین ایزدی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1395
بررسی مردم شناختی مراسم سه شنبه شب های مسجد مقدس جمکران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]