بررسی جامعه شناختی حجاب در بین دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر قم و مقایسه آن با الگوی مطلوب اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
امور حجاب دارای ابعاد سه گانه پوششی، رفتاری و گفتاری است. این آموزه دارای آثار گوناگونی است که از جمله آنها می توان به امنیت و آرامش فردی و اجتماعی اشاره کرد. به دلیل ابتناء رفتارهای انسانی بر نگرش ها و دیدگاههای آنها بررسی نگرش دختران نسبت به حجاب و تحلیل عوامل موثر بر آن مسئولان فرهنگی کشور را جهت بستر سازیهای مناسب و آگاهی بخشی و نهادینه کردن این آموزه دینی و هنجار اجتماعی یاری می رساند. این پایان نامه ضمن بررسی دیدگاههای مطرح در مورد حجاب و آثار و کارکردهای آن نقش عوامل جامعه پذیری در شکل گیری نگرش نسبت به حجاب را بررسی کرده است. بنابراین محققان اجتماعی، خانواده، مدرسه، دوستان و رسانه از عوامل موثر در جامعه پذیری افراد و پذیرش ارزش ها و هنجارهای اجتماعی محسوب می شوند. این تحقیق به روش پیمایش و ابزار پرسش نامه، نگرش دختران دبیرستانی شهر قم را درباره حجاب بررسی نموده است. نمونه آماری شامل ۲۹۱ نفر است که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و اطلاعات مورد نیاز تحقیق از آنها گردآوری شده است. داده های گردآوری شده با استفاده از نسخه ۱۶ نرم افزار SPSS تحلیل و یافته های ذیل به دست آمده است: الف) بیش از ۶۰ درصد دانش آموزان به حجاب نگرش مثبت دارند و نگرش دانش آموزان به حجاب با مطلوب دینی تفاوت زیادی ندارد. ب) در ربین فرضیات مطرح شده پوشش مادر اهتمام والدین به پوشش دختران، تقید دبیران به حجاب، میزان ترغیب محتوای درسی رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد. ج) استفاده از ماهواره ارتباط مستقیم و منفی با نگرش مثبت به حجاب دارد. د) دو متغیر پوشش دوستان و استفاده از اینترنت رابطه معنادار با نگرش به حجاب دختران ندارد. واژگان کلیدی: حجاب، جامعه پذیری، شهر قم، دانش آموز دبیرستانی
امور حجاب دارای ابعاد سه گانه پوششی، رفتاری و گفتاری است. این آموزه دارای آثار گوناگونی است که از جمله آنها می توان به امنیت و آرامش فردی و اجتماعی اشاره کرد. به دلیل ابتناء رفتارهای انسانی بر نگرش ها و دیدگاههای آنها بررسی نگرش دختران نسبت به حجاب و تحلیل عوامل موثر بر آن مسئولان فرهنگی کشور را جهت بستر سازیهای مناسب و آگاهی بخشی و نهادینه کردن این آموزه دینی و هنجار اجتماعی یاری می رساند. این پایان نامه ضمن بررسی دیدگاههای مطرح در مورد حجاب و آثار و کارکردهای آن نقش عوامل جامعه پذیری در شکل گیری نگرش نسبت به حجاب را بررسی کرده است. بنابراین محققان اجتماعی، خانواده، مدرسه، دوستان و رسانه از عوامل موثر در جامعه پذیری افراد و پذیرش ارزش ها و هنجارهای اجتماعی محسوب می شوند. این تحقیق به روش پیمایش و ابزار پرسش نامه، نگرش دختران دبیرستانی شهر قم را درباره حجاب بررسی نموده است. نمونه آماری شامل ۲۹۱ نفر است که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و اطلاعات مورد نیاز تحقیق از آنها گردآوری شده است. داده های گردآوری شده با استفاده از نسخه ۱۶ نرم افزار SPSS تحلیل و یافته های ذیل به دست آمده است: الف) بیش از ۶۰ درصد دانش آموزان به حجاب نگرش مثبت دارند و نگرش دانش آموزان به حجاب با مطلوب دینی تفاوت زیادی ندارد. ب) در ربین فرضیات مطرح شده پوشش مادر اهتمام والدین به پوشش دختران، تقید دبیران به حجاب، میزان ترغیب محتوای درسی رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد. ج) استفاده از ماهواره ارتباط مستقیم و منفی با نگرش مثبت به حجاب دارد. د) دو متغیر پوشش دوستان و استفاده از اینترنت رابطه معنادار با نگرش به حجاب دختران ندارد. واژگان کلیدی: حجاب، جامعه پذیری، شهر قم، دانش آموز دبیرستانی
بررسی جامعه شناختی حجاب در بین دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر قم و مقایسه آن با الگوی مطلوب اسلامی
3/21/2013 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی جامعه شناختی حجاب در بین دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر قم
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم اجتماعی - 1390 - [کارشناسی ارشد]
بررسی رابطه بین دینداری و بحران هویت در بین دانش آموزان دبیرستانی شهرستان یزد
نویسندگان:
غلامرضا دهشیری
،
محمود فلاح
،
مقاله نشریه: فرهنگ یزد » سال 1383 پاييز 1383 شماره20
بررسی جامعه شناختی فرایندِ تغییراتِ ارزشیِ جامعه اسلامی در عصر معاویه
نویسنده:
شمس الله مریجی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1394 شماره 3 - پاییز 94 - مسلسل 63
بررسی جامعه شناختی فرایندِ تغییراتِ ارزشیِ جامعه اسلامی در عصر معاویه
نویسنده:
شمس الله مریجی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1394 پاييز 1394 شماره63
بررسی گروههای مرجع جوانان شهر قم و عوامل اجتماعی انتخاب آن (با تأکید بر روحانیّت)
نویسندگان:
سید ضیاء هاشمی
،
مهدی حسین زاده فِرِمی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1394 شماره 2 پیاپی (10)
بررسی رابطه میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی با نگرش به جامعه در میان دانشجویان شهر قم
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 2 (پیاپی 18)
بررسی و مقایسه روش یادگیری مشارکتی با روش یادگیری اکتشافی بر یادگیری کتاب تفکر و پژوهش در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی
مقاله نشریه: نشریه شاخص کارآفرینی » سال 1402 دوره 8، شماره 24 (بهار 1402)
بررسی تطبیقی الگوی توسعه سیاسی هانتینگتون با الگوی رشد سیاسی در جامعه مهدوی
نویسنده:
مسعود معینی پور
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1388 زمستان 1388 شماره12
آثار تعهد در حقوق ایران و مقایسه آن با فقه اسلامی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده آموزشهای الکترونیکی - 1392 - [کارشناسی ارشد]