ظرفیت الگو دهی مدینه فاضله مهدوی در توسعه سیاسی جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1382 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
محمد بن حسن (ع)
،
امام دوازدهم
،
۲۵۶- ق.
،
مدینه فاضله
،
جهان بینی سیاسی
،
نظام سیاسی فاضله
،
سیاست اقتصادی
،
عصر غیبت
،
انتظار
،
رهبر
،
نظام سیاسی مهدوی
،
عدالت اجتماعی
،
امنیت اجتماعی
،
علم محوری
،
سیاست عمران
،
رفاه همگانی
،
تعدیل اقتصادی
،
مهدویت
چکیده:
عصر حاضر زمانی است که قدرت و زور حرف اول را میزند و استکبار را به سوی جهانی شدن میبرد و در این میان مردمی مظلوم و ستمدیده از غارتگران ایمان و اموال بشریت، دست به سوی آسمانها دراز کرده و از خالق هستی تمنای گشایش و فرج دارد. شیعیان و مسلمانان جهان نیز در انتظار ظهور حضرت مهدی (عج)، پیشوای آخر شیعه و امام و منجی مستضعفان هستند. در حالی که پژوهش حاضر در پاسخ ایین سوال است که مهمترین ویژگی های حکومت حضرت مهدی (عج) چیست؟ و رهبری جامعه و کامل علم محوری و عدالت محوری سه ویژگی عمده حکومت حضرت فرض شده است؛ توجه به حضور و امامت حضرت در عصر غیبت و انتظار حقیقی و تحت ولایت حجت (عج) جزئی از لوازم ظهور و زندگانی در عصر مهدوی محسوب می شود و این انتظار است که امتداد آن، ظهور حضرت(عج) و تشکیل حکومت جهانی ایشان میباشد حکومتی تحت رهبری جامع و کامل امام معصوم که دارای خصایص ائمه و انبیاء پیشین است و کارگزاران این حکومت جهانی که، همان منتظران ظهور حجت (عج) هستند از ابتدای خلقت تا عصر ظهور، نخبگان عالم و کارگزارانی با صفات و ویژگیهای شایسته به اندازه ایی که مطیع و منقاد امام شان هستند و از او کسب فیض میکنند. و در نظام سیاسی وسیع مهدوی با حضور حکومتی خارق العاده و پیشرفته سیره مهدوی و عصمت را در میان اجتماع فاضل و خردمند و یکتاپرست آن عصر، پرورش میدهند. علم و آگاهی، اجتماع مهدوی را در تمام سطوح شامل میشود و قدرت فهم و درک بشریت، آن هم درک و شناخت حقایق به نهایت خود میرسد، امنیت در تمام جنبهها و عدالت در ذات افراد یا در ساختار حکومتی آن عصر، موج میزند، چیزی که پیش از آن عصر، بشریت از آن محروم بوده است. وضیعت اقتصادی در آن عصر یکسره عالی و متعالی است و این ناشی از تلاش و کار رهبران حکومتی و نیز اجتماع مهدوی برای استفاده بهینه از منابع گرانبها و بسیار زیاد طبیعی میباشد و علت دیگر آن، همان حاکمیت عدالت جهانی میباشد در آن عصر دیگر ثروتمندی نیست که از کثرت ثروت او فقرائی به وجود آیند، در آن عصر کسی صاحب دنیایی ثروت نیست و کسی هم بی پول و بی خانمان یافت نخواهد شد عدالت حاکم در آن عصر و استفاده بهینه از منابع و مدیریت عالی همه را از هر نوع نیاز مادی، غنی میکند تا آنجایی که کسی را یافت نخواهند کرد در تمام جهان و اقصی نقاط آن، که به او ذکات دهند و ذکاتها، بر دستان افراد میماند، ضمن آنکه برکات خاصه الهی نیز بیشتر نمایان خواهد شد. و این حکومت و اجتماع زیبای عصر مهدوی قابل قیاس با هیچ حکومتی پیش از آن نیست، آنچه در افکار نقش بسته و در نظریات یا در جهان به وقوع پیوسته از جمله این نظریات مدینه فاضله فارابی است که، اگرچه در افول معرفتی بدلیل اشتراک مذهبی، شباهتهایی را در مدینه فاضله و حکومت مهدوی میتوان یافت و آن را در مباحث ویژگیهای سیاسی و فرهنگی و اقتصادی دو حکومت می توان به میزانی تحلیل کرد، اما آنچه که واضح است عدم قیاس این دو حکومت در تمام سطوح کلی یا جزیی و در نتیجه عدم تشابه یا تساوی این دو میباشد، اگرچه میتوان در میان تمام نظریات مطرح درباره حکومتهای مطلوب مدینه فاضله فارابی را بهترین و نزدیک ترین به حکومت مهدوی شمرد. طرح حکومت مطلوب مورد توجه منابع اصیل اسلام، شناخت امام عصر و برنامهها و اهداف او در عصر غیبت و ظهور، رفع برخی ابهامات ایجاد شده درباره موضوع، ارائه الگوی کامل و جامع حکومتی برای حکومتهای اسلامی و مقایسه تحلیلی حکومت دینی مهدی و حکومت فلسفی فارابی را میتوان از دستاوردهای پژوهش حاضر شمرد.
عصر حاضر زمانی است که قدرت و زور حرف اول را میزند و استکبار را به سوی جهانی شدن میبرد و در این میان مردمی مظلوم و ستمدیده از غارتگران ایمان و اموال بشریت، دست به سوی آسمانها دراز کرده و از خالق هستی تمنای گشایش و فرج دارد. شیعیان و مسلمانان جهان نیز در انتظار ظهور حضرت مهدی (عج)، پیشوای آخر شیعه و امام و منجی مستضعفان هستند. در حالی که پژوهش حاضر در پاسخ ایین سوال است که مهمترین ویژگی های حکومت حضرت مهدی (عج) چیست؟ و رهبری جامعه و کامل علم محوری و عدالت محوری سه ویژگی عمده حکومت حضرت فرض شده است؛ توجه به حضور و امامت حضرت در عصر غیبت و انتظار حقیقی و تحت ولایت حجت (عج) جزئی از لوازم ظهور و زندگانی در عصر مهدوی محسوب می شود و این انتظار است که امتداد آن، ظهور حضرت(عج) و تشکیل حکومت جهانی ایشان میباشد حکومتی تحت رهبری جامع و کامل امام معصوم که دارای خصایص ائمه و انبیاء پیشین است و کارگزاران این حکومت جهانی که، همان منتظران ظهور حجت (عج) هستند از ابتدای خلقت تا عصر ظهور، نخبگان عالم و کارگزارانی با صفات و ویژگیهای شایسته به اندازه ایی که مطیع و منقاد امام شان هستند و از او کسب فیض میکنند. و در نظام سیاسی وسیع مهدوی با حضور حکومتی خارق العاده و پیشرفته سیره مهدوی و عصمت را در میان اجتماع فاضل و خردمند و یکتاپرست آن عصر، پرورش میدهند. علم و آگاهی، اجتماع مهدوی را در تمام سطوح شامل میشود و قدرت فهم و درک بشریت، آن هم درک و شناخت حقایق به نهایت خود میرسد، امنیت در تمام جنبهها و عدالت در ذات افراد یا در ساختار حکومتی آن عصر، موج میزند، چیزی که پیش از آن عصر، بشریت از آن محروم بوده است. وضیعت اقتصادی در آن عصر یکسره عالی و متعالی است و این ناشی از تلاش و کار رهبران حکومتی و نیز اجتماع مهدوی برای استفاده بهینه از منابع گرانبها و بسیار زیاد طبیعی میباشد و علت دیگر آن، همان حاکمیت عدالت جهانی میباشد در آن عصر دیگر ثروتمندی نیست که از کثرت ثروت او فقرائی به وجود آیند، در آن عصر کسی صاحب دنیایی ثروت نیست و کسی هم بی پول و بی خانمان یافت نخواهد شد عدالت حاکم در آن عصر و استفاده بهینه از منابع و مدیریت عالی همه را از هر نوع نیاز مادی، غنی میکند تا آنجایی که کسی را یافت نخواهند کرد در تمام جهان و اقصی نقاط آن، که به او ذکات دهند و ذکاتها، بر دستان افراد میماند، ضمن آنکه برکات خاصه الهی نیز بیشتر نمایان خواهد شد. و این حکومت و اجتماع زیبای عصر مهدوی قابل قیاس با هیچ حکومتی پیش از آن نیست، آنچه در افکار نقش بسته و در نظریات یا در جهان به وقوع پیوسته از جمله این نظریات مدینه فاضله فارابی است که، اگرچه در افول معرفتی بدلیل اشتراک مذهبی، شباهتهایی را در مدینه فاضله و حکومت مهدوی میتوان یافت و آن را در مباحث ویژگیهای سیاسی و فرهنگی و اقتصادی دو حکومت می توان به میزانی تحلیل کرد، اما آنچه که واضح است عدم قیاس این دو حکومت در تمام سطوح کلی یا جزیی و در نتیجه عدم تشابه یا تساوی این دو میباشد، اگرچه میتوان در میان تمام نظریات مطرح درباره حکومتهای مطلوب مدینه فاضله فارابی را بهترین و نزدیک ترین به حکومت مهدوی شمرد. طرح حکومت مطلوب مورد توجه منابع اصیل اسلام، شناخت امام عصر و برنامهها و اهداف او در عصر غیبت و ظهور، رفع برخی ابهامات ایجاد شده درباره موضوع، ارائه الگوی کامل و جامع حکومتی برای حکومتهای اسلامی و مقایسه تحلیلی حکومت دینی مهدی و حکومت فلسفی فارابی را میتوان از دستاوردهای پژوهش حاضر شمرد.
ظرفیت الگو دهی مدینه فاضله مهدوی در توسعه سیاسی جمهوری اسلامی ایران
3/21/2003 12:00:00 AM
بررسی کارآمدی نظام سیاسی در جمهوری اسلامی ایران (با تکیه بر حفظ الگو)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش و جایگاه افکار عمومی در توسعه سیاسی جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
توسعه سياسي در جمهوري اسلامي ايران و چالش هاي فراروي آن
نویسنده:
سيد محمد تقي ال غفور
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1397/03/10 تا تاریخ: 1399/03/10
توسعه سياسي در جمهوري اسلامي ايران و چالش هاي فراروي آن
نویسنده:
سيد محمد علي حسيني زاده
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1397/03/10 تا تاریخ: 1399/03/10
رابطه تحزب و توسعه در جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
مرضیه السادات موسوی سرچشمه
، استاد راهنما:
سیدمحمدتقی آل غفور
، استاد مشاور 1:
سیدمحمدعلی حسینی زاده
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1395
كاركردهاي سياسي دولت در جمهوري اسلامي ايران
نویسنده:
رضا عيسي نيا قاسم آباد
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/03/18 تا تاریخ: 1398/05/01
چالش های هویتی در برنامه های توسعه جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1391 - [دکترای تخصصی]
نقش رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در جهت دهی به تحولات فکری سیاسی جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]