مطالعۀ تطبیقی انتقادی دلایل ضرورت نبوت از دیدگاه فاضل مقداد و علامه طباطبایی

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1402 شماره 16
چکیده:
از دیرباز دلایل ضرورت نبوت موردتوجه بسیاری از متفکرین اسلامی قرار گرفته است. برخی مانند اشعری‌ها که حسن و قبح عقلی را نمی‌پذیرند، برای اثبات نبوت چه در صدق ادعا و چه در محتوای رسالت، تنها معجزه داشتن را شرط دانستهاند، ولی برخی مانند عدلیه و معتزله معجزه را تنها دلیل ادعای نبوت دانسته و دلایل متفاوتی را در اثبات ضرورت نبی مطرح کرده‌اند. فاضل مقداد، متکلم قرن هفتم و علامه طباطبایی، فیلسوف دورۀ معاصر در بیان ضرورت نبی از براهین و روشهایی متفاوت بهره برده‌اند. فاضل مقداد با تمسک به روش متکلمین و بهره‌گیری از برهان لطف و همچنین با استدلال به روش حکما و بهره جستن از برهان اصلاح نوعی انسانی، ضرورت بعثت نبی را اثبات کرده است. اما علامه نه تنها دو روش فاضل مقداد را با دلایل متقن رد نموده است، بلکه براهین متعددی را مانند برهان نیازمندی بشر به نظام قانون کامل، برهان هدایت انسان به کمال مطلوب و برهان خالی نبودن زمین از حجت اقامه نموده است. در این مقاله دیدگاه علامه طباطبایی به دلیل داشتن براهین یقینی به عنوان نظر برگزیده، تبیین شده است.

ضرورت نبوت از دیدگاه عقل

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1392 شماره 375

ضرورت نبوت از دیدگاه عقل

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1391 شماره 375

بررسی تطبیقی سعادت از دیدگاه فارابی و علامه طباطبایی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 38

ختم نبوت و ضرورت وجود معصوم از دیدگاه قرآن

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1395 شماره 141 رمضان

تأویل از دیدگاه علامه طباطبایی

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10

اعتباریات از دیدگاه علامه طباطبایی

نویسنده: افراسیاب عباسی ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: عسکری سلیمانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

نفس و بدن از دیدگاه علامه طباطبایی

نویسنده: منصور نصیری ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 59

بررسی تطبیقی حیات پس از مرگ از دیدگاه علامه طباطبایی و توماس آکویناس

نویسنده: محسن ابراهیمی ، استاد راهنما: محمدتقی یوسفی ، استاد مشاور 1: اسماعیل علیخانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397