بررسی آثار و پیامدهای سازمان‌وارگی در نظام آموزش حوزه‌های علمیه

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1402 شماره 53 - بهار 1402
چکیده:
سازمان، پدیده دنیای مدرن و سازمان‌وارگی یا سازمان‌گرایی، آفت افراط در ساخت سازمانی یا حاکم کردن مؤلفه‌های سازمان همچون رسمیت، سلسله‌مراتب و تمرکز بالا است که از آن به غلبه بروکراسی در ساختار یاد می‌شود. نهاد دینی-تربیتی حوزه‌های علمیه از آغاز سده گذشته و با آغاز همه‌گیری نظام‌های سازمانی در ایران و جهان به سمت ساخت‌های ابتدایی سازمان رفت. اما با آغاز انقلاب اسلامی و به جهت شرایطی همچون ارتباط با مجموعه دولت‌ها و دانشگاه‌ها که مبتنی برساخت سازمانی بودند، به سمت سازمانیزه شدن حرکت کرد. دراین‌بین، مسئله رشد تصاعدی جمعیت طلاب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مزید بر علت شد و به رشد سازمان‌های حوزوی سرعت بخشید. سازمان با همه مزایایش، می‌تواند معایب و پیامدهای جدی نیز برای مدیران به همراه داشته باشد؛ بالخصوص در نهادی همچون نهاد آموزش حوزه‌های علمیه که همواره مبتنی بر روابط استاد و شاگردی بناگشته و اساتید در آن از نقش قابل‌توجهی در فرآیندهای مختلف آموزش برخوردار بودند، حرکت سازمانی می‌تواند ضمن تضعیف انگیزه و استعدادسوزی در طلاب و کاهش مشارکت‌جویی و ضعف در ارتباطات با اساتید، پیامدهای جدی نیز برای مجموعه مدیریت حوزه ایجاد نماید. 

الزامهاى تخصص‏گرایى در حوزه‏هاى علمیه

مقاله نشریه: حوزه » سال 1390 شماره 160-159

تاریخ‌پژوهان معاصر در حوزه‌های علمیه

نویسنده: مهدی سالاری ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1388 21.22

مدیریت تحول و حوزه‌های علمیه

ارائه دهنده: علی اصغر نصرتی ،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1386

حوزه‏هاى علمیه و چالش های معاصر

مقاله نشریه: حوزه » سال 1389 شماره 156-155

حوزه‏هاى علمیه و شاخصه‏هاى حضور جهانى

نویسنده: یحیی میرزایی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1389 شماره 157

آموزش در حوزه هاى علمیه

نویسنده: موسوی گرگانی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1373 شماره 65

بایستگى ایجاد هیأتهاى علمى در حوزه‏هاى علمیه

نویسنده: حسن جمشیدی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1387 شماره 145
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397