شاخصه‌های شناخت روایات افتائی از تعلیمی

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1402 شماره 3
چکیده:
یکی از تقسیمات مطرح شده در ارتباط با روایات، تقسیم آن به روایات افتائی و تعلیمی است، روایات افتائی به روایاتی اطلاق می‌شود که صرفاً بیان کننده وظیفه فعلی فردِ سؤال کننده است در مقابلِ روایات تعلیمی که بیان کننده حکم کلی به منظور تربیت فقهاء و مجتهدین می‌باشد. از مهمترین امور در ارتباط با این تقسیم، ارائه شاخصه‌هایی است که با استفاده از آنها بتوان روایات تعلیمی و افتائی را از یکدیگر تفکیک نمود. در این مقاله سعی شده است با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی و از رهگذر نمونه‌یابی در کتاب تهذیب شیخ طوسی مهمترین شاخصه‌های شناخت این دو دسته روایات ارائه شود و در نهایت چنین نتیجه گرفته شده است که چهار شاخص اصلیِ صفات راوی، شرائط زمان صدور روایت، مضمون روایت و بهره بردن از اسلوب تعلیم، مهمترین شاخصه جهت شناخت روایات تعلیمی است و لازم است فرد از این موارد اطمینان به دست آورد تا بتواند احکام روایات تعلیمی را جاری سازد.

شاخصه‌های جامعه مهدوی از منظر امامیه

نویسنده: علیرضا انصاری ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 15

شاخصه‌های استکبارستیزی از منظر امامین انقلاب

نویسنده: علیرضا انصاری ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 7 پاییز

تحلیل شاخصه‌های مدرسه حدیثی قم در نقل روایات مهدوی تا قبل از دوران صدوق

نویسنده: مسلم کامیاب ،
مقاله نشریه: جامعه مهدوی » سال 1402 شماره2(پیاپی8)

شاخصه‏هاى جامعه مهدوى‏

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 311

شاخصه‌های روحیه جهادی

مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1397 شماره هفتم - تابستان 97

شاخصه‌های الگوی مقاومت

نویسنده: عیسی عیسی زاده ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1399 شماره 1 رمضان

شاخصه‌های زندگی عاقلانه

نویسنده: احمد لقمانی ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1399 شماره 1 رمضان

شاخصه‌های دین‌داری از نگاه امام علی(ع)

نویسنده: جواد محدثی ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1394 شماره 137 رمضان

شناخت شیطان از منظر اسلام

کتاب: بوستان کتاب - 1397

تجرید قرآن از روایات

مقاله نشریه: جستار » سال 1390 29و30 (ویژه قرآن و حدیث)
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397