تحلیل مقایسهای مفهوم تربیت اخلاقی از منظر علامه طباطبایی با الگوی رشد صفات خُلقی شخصیت (با هدف کاربرد در عرصۀ فرزندپروری)
نویسنده:
کوثر دهدست
،

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1401 شماره 45
چکیده:
یکی از کارکردهای خانواده، تربیت اعضای جدید و پرورش فرزندان بر اساس نیازهای تربیتی مختلف از جمله تربیت اخلاقی است. مقالۀ حاضر درصدد است از طریق مقایسۀ تحلیلی مبانی هستیشناسی، انسانشناسی و کاربردهای دو الگوی تربیت اخلاقی از منظر علامه طباطبایی و رشد صفات خُلقی شخصیت به نگاهی عمیقتر در این زمینه دست پیدا کند. برای دستیابی به این هدف از روش فرایند چرخهای تحلیل استفاده شده است. بر این اساس، الگوی فرزندپروری مبتنی بر آرای تربیت اخلاقی علامه طباطبایی بهمنزلۀ الگویی جدید تبیین و بررسی شد و نشان داده شد که «منش»، هدف اصلی تغییر در فرایند این الگو محسوب میشود و چگونگی ایجاد آن تحتتأثیر سه عامل «صفات طبیعتی ذاتی (موروثی)»، «صفات خُلقی غیرذاتی (محیطساخته)» و «اخلاقیات (خودساخته)» انسان است و ارادۀ خود شخص در ایجاد و شکلدهی به آن نقش بسزایی دارد. این الگو با تکیه بر ایجاد تغییر در این عوامل و مؤلفهها، راهبردها و روشهای آموزشی و تربیتی خود را بنا میگذارد و اساسی از نظر مبانی هستیشناسی و انسانشناسی و کاربردی، تفاوتهایی با الگوی تربیت اخلاقی رشد صفات خُلقی شخصیت دارد.
یکی از کارکردهای خانواده، تربیت اعضای جدید و پرورش فرزندان بر اساس نیازهای تربیتی مختلف از جمله تربیت اخلاقی است. مقالۀ حاضر درصدد است از طریق مقایسۀ تحلیلی مبانی هستیشناسی، انسانشناسی و کاربردهای دو الگوی تربیت اخلاقی از منظر علامه طباطبایی و رشد صفات خُلقی شخصیت به نگاهی عمیقتر در این زمینه دست پیدا کند. برای دستیابی به این هدف از روش فرایند چرخهای تحلیل استفاده شده است. بر این اساس، الگوی فرزندپروری مبتنی بر آرای تربیت اخلاقی علامه طباطبایی بهمنزلۀ الگویی جدید تبیین و بررسی شد و نشان داده شد که «منش»، هدف اصلی تغییر در فرایند این الگو محسوب میشود و چگونگی ایجاد آن تحتتأثیر سه عامل «صفات طبیعتی ذاتی (موروثی)»، «صفات خُلقی غیرذاتی (محیطساخته)» و «اخلاقیات (خودساخته)» انسان است و ارادۀ خود شخص در ایجاد و شکلدهی به آن نقش بسزایی دارد. این الگو با تکیه بر ایجاد تغییر در این عوامل و مؤلفهها، راهبردها و روشهای آموزشی و تربیتی خود را بنا میگذارد و اساسی از نظر مبانی هستیشناسی و انسانشناسی و کاربردی، تفاوتهایی با الگوی تربیت اخلاقی رشد صفات خُلقی شخصیت دارد.
تحلیل مقایسهای مفهوم تربیت اخلاقی از منظر علامه طباطبایی با الگوی رشد صفات خُلقی شخصیت (با هدف کاربرد در عرصۀ فرزندپروری)
1/1/1401 12:00:00 AM
الگوی اخلاق توحیدی در قرآن کریم از منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد ابوطالبی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1398
نقش عقل در برانگیختن رفتارهای اخلاقی از منظر علامه طباطبایی
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1400 شماره 12
تربیت اجتماعی و پایههای اخلاقی آن در قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
سید مهدی سلطانی رنانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1392 شماره 34
نقش نیت در فعل و هدف اخلاقی از دیدگاه امام محمد غزالی و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش عاطفه و هیجان در رشد اخلاقی از منظر نظریه های روانشناسی اخلاق و تربیت اخلاقی در اسلام
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش محبت اهل بیت6 در کمال انسان و رشد فضائل اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی و علامه بحرانی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
نقش مبدئیّت نفس در صدور فعل اخلاقی از منظر علامه طباطبائی و شاگردان ایشان
نویسنده:
مصطفی مختاری
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 44- زمستان 1399
تحلیل معناشناختی صلاح در قرآن کریم از منظر علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی
نویسندگان:
محمد ابوطالبی*
،
محمدمهدی گرجیان عربی
،
مقاله نشریه: مطالعات تفسیری » سال 1398 پاییز 1398 شماره 39
بررسی انتقادی معنا در اندیشه وبر از منظر حکمت اسلامی با تأکید بر اندیشه علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]