بررسی جایگاه «مصلحت»، در فقه مذاهب با رویکرد حلّ مصالح متعارض در اصل تکلیف

مقاله نشریه: فقه » سال 1399 شماره 104
چکیده:
مصلحت به‌معنای خیر و صلاح معنوی بندگان در اثر تشریع احکام الهی، فعال‌ترین عنصری است که همه ابواب فقه را پوشش می‌دهد و از کارآمدی چشم‌گیری در فقه مذاهب برخوردار است، اما اینکه این کارآمدی جنبه استقلالی دارد و با آن معامله دلیل مستقل می‌شود، یا به‌عنوان ابزار در فرایند استنباط نقش‌آفرینی می‌کند، محل بحث است؛ نقش ابزاری مصلحت موردوفاق مذاهب است اما در نقش استقلالی آن هم‌سویی وجود ندارد. دستاورد تحقیق نشان‌دهنده این است که هرچند فراوان به مالک و ابن‌حنبل و حتی شافعی، باور به استقلالیت مصلحت نسبت داده می‌شود، ولی این باور، از منابع فقهی و اصولی آنان قابل اثبات نیست. اما ورود عنصر مصلحت، از طریق اعتبار استحسان در فقه احناف، مالکیه و حنابله، و از طریق قیاس در فقه شافعیه، دارای شواهد فراوانی است که در این صورت، خلط مفهومی میان استحسان و مصالح، بعید نیست. در عین حال، نقش‌آفرینی وسیع عنصر مصلحت در فقه مذاهب، تعارض مصالح مختلف در متعلق تکلیف را به‌عنوان محوری‌ترین نقطه در پی داشته و حل آن، در تقدم مصالح ذات عمل، بر مصالح جانبی، است.

درآمدی بر جایگاه مصلحت در فقه

نویسنده: سیف الله صرامی ،
مقاله نشریه: قبسات » سال 1383 تابستان 1383  شماره32

مصلحت در فقه

نویسنده: احمد عابدی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 12

چالش های رویکرد سنتی به فقه در حل مسائل اختصاصی فقه شهر

ناقد: حمید علوی آزیز ، ارائه دهنده: مصطفی دری ،
کرسی و نشست: دفتر تبلیغات اسلامی شعبه مشهد » اداره کل آموزش » کرسی نقد - 1396

چالش های رویکرد تنجیزی فقهی در حل مسائل فقه شهر

ناقد: مصطفی اسکندری ، ارائه دهنده: مصطفی دری ،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » کرسی نقد - 1396

بررسی تعاملات ممالیک با مذاهب اربعه

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 25- بهار 1395

مقاله جايگاه اصل كرامت در استنباط احكام

طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1397/08/12 تا تاریخ: 1398/06/01

مقاله جايگاه اصل كرامت در استنباط احكام

نویسنده: نياز ندارد ،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1397/08/12 تا تاریخ: 1398/07/01
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397