واکاوی مفهومی «أسماء» در کاربست آیه «وَ عَلَّمَ آدَمَ الأسماء»
نویسنده:
جلال الدین جعفری
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 شماره 102
چکیده:
مفسّران در طول چهارده قرن پس از نزول قرآن، معانی مختلفی برای واژه «أسماء» در آیه 31 سوره بقره بیان کردهاند. گروهی آن را بهمعنای «نامها و علامات اشیاء یا مخلوقات» گرفتهاند، گروهی دیگر به ضمایر موجود در آیه مثل «هُم» (در عَرَضَهُم) و «هؤلاء» توجه نمودهاند و آن را به «نامهای فرشتگان» یا «نامهای فرزندان آدم» معنا نمودهاند، برخی دیگر سیاق را مدّ نظر قرار داده و آن معانی را سبب برتری آدم ندانسته و «أسماء» را به «نامهای خداوند» یا «صفات الهی» معنا نمودهاند، و برخی دیگر، معانی دیگر. این نوشتار، به بررسی معنای «أسماء» در این آیه از چهار منظر میپردازد: لغت، سیاق آیات قبل و بعد، ارتباط با آیات همموضوع و احادیث مرتبط با آیه. بر این اساس، «ویژگیها» مناسبترین معنای قابل برداشت است؛ همان صفات برتری که ویژه انسان است و او را بر ملائک برتری میبخشد؛ معنایی که با ریشه لغوی هماهنگتر و با آیاتی که این واژه در آنها بهکار رفته، سازگارتر است.
مفسّران در طول چهارده قرن پس از نزول قرآن، معانی مختلفی برای واژه «أسماء» در آیه 31 سوره بقره بیان کردهاند. گروهی آن را بهمعنای «نامها و علامات اشیاء یا مخلوقات» گرفتهاند، گروهی دیگر به ضمایر موجود در آیه مثل «هُم» (در عَرَضَهُم) و «هؤلاء» توجه نمودهاند و آن را به «نامهای فرشتگان» یا «نامهای فرزندان آدم» معنا نمودهاند، برخی دیگر سیاق را مدّ نظر قرار داده و آن معانی را سبب برتری آدم ندانسته و «أسماء» را به «نامهای خداوند» یا «صفات الهی» معنا نمودهاند، و برخی دیگر، معانی دیگر. این نوشتار، به بررسی معنای «أسماء» در این آیه از چهار منظر میپردازد: لغت، سیاق آیات قبل و بعد، ارتباط با آیات همموضوع و احادیث مرتبط با آیه. بر این اساس، «ویژگیها» مناسبترین معنای قابل برداشت است؛ همان صفات برتری که ویژه انسان است و او را بر ملائک برتری میبخشد؛ معنایی که با ریشه لغوی هماهنگتر و با آیاتی که این واژه در آنها بهکار رفته، سازگارتر است.
واکاوی مفهومی «أسماء» در کاربست آیه «وَ عَلَّمَ آدَمَ الأسماء»
1/1/1401 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
کاربست شوون معصوم در علم اصول
نویسنده:
سعید ضیائی فر
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1394 بهار 1394 شماره79
واکاوی مفهومی فراغت و سرگرمی از دیدگاه اسلامی
نویسندگان:
سیدعبدالله میرخندان
،
حسن خیری
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1401 شماره 12
قاعده قبح اغراء به جهل و کاربست آن در علم کلام
نویسنده:
مرتضی متقی نژاد *
،
مقاله نشریه: پژوهش های اعتقادی کلامی » سال 1397 تابستان 1397 شماره30
واکاوی مؤلفههای مفهومی «استنطاق قرآن» در روش تفسیری شهید صدر
نویسنده:
امید قربانخانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 شماره 102
واکاوی مراد از «الذِکْر» در آیه 44 سورۀ نحل
نویسندگان:
عباس اسماعیلی زاده
،
سمانه فتحی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 89
واکاوی تفسیر عفاف اخلاقی در آیه 60 سوره نور
نویسنده:
مهدی شجریان*
،
مقاله نشریه: پژوهش نامه اخلاق » سال 1402 دوره 16، شماره 59 (بهار 1402)
دبير اجرايي همايش( نظريه علم اسلامي و كاربست ان در آموزش و پرورش)
نویسنده:
سيد جابر نيكو
،
طرح پژوهشی: همكاران حضوري » از تاریخ: 1397/06/10 تا تاریخ: 1397/12/29
الگوی مفهومی سازه تصور از خدا براساس اسماء الهی در آیات و روایات با نگاه روان شناختی
مقاله نشریه: معرفت » خرداد 99 شماره 3
تحلیل و واکاوی گونه های روابط علم- دین
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1399 شماره 1(پیاپی 29)