چارچوبی برای حفظ امنیت و پیشگیری از نقض حریم خصوصی اطلاعات دیجیتال کاربران در صنعت دیجیتال پس از مرگ و مسائل اخلاقی آن

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 37
چکیده:
عصر دیجیتال با تکیه بر فناوری­های اطلاعاتی فرصت حضور افراد و آثار آن‌ها را در اینترنت و شبکه­های اجتماعی فراهم آورده است. حجم زیادی از فضای وب را اطلاعات کاربرانی اشغال کرده که از دنیا رفته‌اند. شرکت­های استارت­آپ تجاری با هدف کسب درآمد به کسب و کاری با عنوان صنعت زندگی دیجیتال پس از مرگ (DAI) روی آورده‌اند. هدف از این مقاله معرفی صنعت دیجیتال پس از مرگ و تبیین ضرورت تدوین چارچوب اخلاقی برای این صنعت است. روش پژوهش حاضر سندی یا کتابخانه­ای و متکی به رویکرد تحلیل مفهومی است. بر اساس یافته­های پژوهش، صنعت زندگی دیجیتال پس از مرگ، چهار دسته از خدمات پس از مرگ را در بر می­گیرد: 1- خدمات مدیریت اطلاعاتی 2- خدمات پیام­رسان پس از مرگ 3- خدمات یادبود و گرامی‌داشت آنلاین 4 - خدمات خلق دوباره. حفظ یا حذف کاربران در فضای دیجیتال به سیاست­ها و چارچوب اخلاقی ویژه­ای نیاز دارد که این شرکت­ها برای تضمین شأن و کرامت انسانی، حریم خصوصی و دیگر مسائل مرتبط اخلاقی باید این چارچوب‌ها را در نظر بگیرند. توسعه و رشد بقایای دیجیتال پس از مرگ در شبکه­های اجتماعی مسائل و مشکلات اخلاقی پیچیده­ای را پدید می‌آورد که به بررسی دقیق نیاز دارند.

الگویی اسلامی برای تحلیل مسائل زن و خانواده و کاربرد آن در عرصه سیاست گذاری

نویسنده: حسین سوزنچی ،
مقاله نشریه: دین و سیاست فرهنگی » سال 1393 تابستان 1393 شماره1

بنیادگرایی اسلامی و جایگاه آن در گفتمان غرب پس از حادثه 11 سپتامبر

دانشجو: رضا یوسفی مقدم ، استاد مشاور: منصور میراحمدی ، استاد راهنما: علی معنوی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید بهشتی - دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی - 1387 - [کارشناسی ارشد]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397