الگوی رقابت رسانهای جبهه انقلاب اسلامی با جبهه غربی در فتنه 88 با محوریت فضای مجازی
نویسندگان:
کمیل خجسته
،
غلامرضا خواجه سروی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 شماره 1 (پیاپی 25)
چکیده:
انقلابِ فناوری اطلاعات، سبب تحول در نشانگرهای قدرت شده است. این تحولِ تکنولوژیکی، باعث شده تا عصر جدید مبتنی بر تکنولوژی ارتباطی را عصر اطلاعات بنامند. یکی از مسائلی که جمهوری اسلامی در این عصر با آن روبهرو است، طراحی الگویی برای مقابله با آرایش رسانهای و تاکتیکهای رسانهای غرب با توجه به عصر اطلاعات است.
دولت امریکا بارها با انواع روشهای رسانهای از تولید محصول تا ساختن زیرساختهای اینترنتِ پایه، تلاش کرده تا افکار عمومی جهانی از جمله ایرانیان را تحت تاثیر قرار دهد. فتنه سال 88، آغازی بر گسترهشدن سپهر مجازی بر جغرافیای ایران بود. در این تحقیق پس از کُدگذاریهای باز، محوری و گزینشی بر روی مجموعه اسناد و مصاحبهها، مفاهیم نظری «ظهور جامعه شبکهای بر بستر وب2» و «اتصال رسانههای فراملی و شکلگیری فضای خودمختاری» رویش کرده است.
یافتهها نشان میدهد، الگوی مطلوب تقابلی در مقابل رسانههای رقیب بر دو پایه تولید محتوا و برقراری اتصال شبکهای استوار است که با ایجاد آرایش چندلایهای تلاش میکند تا محتوا و پیام موردنظر خود را به عملیات و کُنش تبدیل کند. این لایهها بر اساس ماموریت خود به لایههای: تولید و توزیع محتوا، لایه عملیات شبکه و لایه عملیات حقیقی تبدیل میشوند. تمام تلاش این لایهها آن است که ابتدا پیام خود را تولید و توزیع کنند و سپس با جذب اکانتها بتوانند شبکۀ خود را بسازند. در نهایت، شبکهای را که ایجاد شده است بتواند تبدیل به یک کُنش حقیقی شود و بر محیط حقیقی تاثیر گذارد.
انقلابِ فناوری اطلاعات، سبب تحول در نشانگرهای قدرت شده است. این تحولِ تکنولوژیکی، باعث شده تا عصر جدید مبتنی بر تکنولوژی ارتباطی را عصر اطلاعات بنامند. یکی از مسائلی که جمهوری اسلامی در این عصر با آن روبهرو است، طراحی الگویی برای مقابله با آرایش رسانهای و تاکتیکهای رسانهای غرب با توجه به عصر اطلاعات است.
دولت امریکا بارها با انواع روشهای رسانهای از تولید محصول تا ساختن زیرساختهای اینترنتِ پایه، تلاش کرده تا افکار عمومی جهانی از جمله ایرانیان را تحت تاثیر قرار دهد. فتنه سال 88، آغازی بر گسترهشدن سپهر مجازی بر جغرافیای ایران بود. در این تحقیق پس از کُدگذاریهای باز، محوری و گزینشی بر روی مجموعه اسناد و مصاحبهها، مفاهیم نظری «ظهور جامعه شبکهای بر بستر وب2» و «اتصال رسانههای فراملی و شکلگیری فضای خودمختاری» رویش کرده است.
یافتهها نشان میدهد، الگوی مطلوب تقابلی در مقابل رسانههای رقیب بر دو پایه تولید محتوا و برقراری اتصال شبکهای استوار است که با ایجاد آرایش چندلایهای تلاش میکند تا محتوا و پیام موردنظر خود را به عملیات و کُنش تبدیل کند. این لایهها بر اساس ماموریت خود به لایههای: تولید و توزیع محتوا، لایه عملیات شبکه و لایه عملیات حقیقی تبدیل میشوند. تمام تلاش این لایهها آن است که ابتدا پیام خود را تولید و توزیع کنند و سپس با جذب اکانتها بتوانند شبکۀ خود را بسازند. در نهایت، شبکهای را که ایجاد شده است بتواند تبدیل به یک کُنش حقیقی شود و بر محیط حقیقی تاثیر گذارد.
الگوی رقابت رسانهای جبهه انقلاب اسلامی با جبهه غربی در فتنه 88 با محوریت فضای مجازی
3/21/2019 12:00:00 AM
فضای مجازی جبهه تو در مقابله با فضای سایبری
نویسنده:
محمد لسانی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1398 شماره 167 رمضان
تصرف؛ الگوی مواجهه اصیل جمهوری اسلامی با تمدن غربی
نویسنده:
سید محمدحسین متولی امامی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 شماره 4 (پیاپی 24)
اصول و راهکارهای حلال بینی رسانهای در فضای مجازی؛ مورد مطالعه کاربران جوان ایرانی
نویسنده:
مرتضی محقق ورسی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 46- تابستان1400
چالش های جهانی شدن و فضای مجازی بر مسائل سیاسی قومیت در جمهوری اسلامی ایران (با تمرکز بر مسائل قومیت در آذربایجان غربی)
مقاله نشریه: نشریه سیاست پژوهی جهان اسلام » سال 1401 دوره 9، شماره 4 (زمستان 1401)
بررسی نقش عوامل خانوادگی در تشدید آسیبهای فضای مجازی در جامعۀ اسلامی
نویسندگان:
مجید امیری
،
ستاره موسوی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 50