نفی علم حجت الهی به قرائت قرآن و قواعد عرب در جریانهای انحرافی با تأکید بر ادعای احمد اسماعیل بصری
نویسندگان:
محمد شهبازیان
،
فتح الله نجارزادگان
،
مقاله نشریه: جامعه مهدوی » سال 1400 شماره 1
چکیده:
یکی از ویژگیهای حجج الهی، دارابودن علم مخصوص به امامت است و متکلمان و محدثان شیعه محدودههایی را برای علم امام× تعریف کردهاند. آنچه تمام شیعیان بر آن اتفاق دارند علم امام به حلال و حرام الهی و معارف قرآنی است که از جمله معارف آن، علم به قرائت صحیح قرآن و قواعد ادبیات عرب ذکر شده است. در این میان، مدعیان دروغینی همانند احمد اسماعیل بصری، پس از رسوایی در قرائت ناصحیح قرآن، در نفی ضرورت قرائت صحیح قرآن و مذمت علم به قواعد ادبیات عرب تلاش کردهاند و به برخی ازآیات و روایات در این زمینه پرداختهاند. این تحقیق با روش آمیزهای تلفیقی و دادهپردازی توصیفی- تحلیلی، با ذکر پیشینهای از این نوع ادعاها، ضمن تبیین ادعای این جریان بدین نتایج رسیده است که نخست علم قرائت قرآن و آگاهی از ادبیات عرب از لوازم ادعای امامت است. دوم آیات مورد ادعای مدعیان دروغین درباره عدم فصاحت حضرت موسی× دلالتی بر اشتباهات این پیامبر در قرائت اشتباه ندارد، بلکه نهایتاً سخن در عدم فصاحت در ابلاغ است. سوم مراد روایات مورد ادعا ـ که دچار ضعف در سند و منابع نقلاند ـ افراط در ادبیات عرب و تغییر در قرآن با اجتهادهای بدون دلیل است.
یکی از ویژگیهای حجج الهی، دارابودن علم مخصوص به امامت است و متکلمان و محدثان شیعه محدودههایی را برای علم امام× تعریف کردهاند. آنچه تمام شیعیان بر آن اتفاق دارند علم امام به حلال و حرام الهی و معارف قرآنی است که از جمله معارف آن، علم به قرائت صحیح قرآن و قواعد ادبیات عرب ذکر شده است. در این میان، مدعیان دروغینی همانند احمد اسماعیل بصری، پس از رسوایی در قرائت ناصحیح قرآن، در نفی ضرورت قرائت صحیح قرآن و مذمت علم به قواعد ادبیات عرب تلاش کردهاند و به برخی ازآیات و روایات در این زمینه پرداختهاند. این تحقیق با روش آمیزهای تلفیقی و دادهپردازی توصیفی- تحلیلی، با ذکر پیشینهای از این نوع ادعاها، ضمن تبیین ادعای این جریان بدین نتایج رسیده است که نخست علم قرائت قرآن و آگاهی از ادبیات عرب از لوازم ادعای امامت است. دوم آیات مورد ادعای مدعیان دروغین درباره عدم فصاحت حضرت موسی× دلالتی بر اشتباهات این پیامبر در قرائت اشتباه ندارد، بلکه نهایتاً سخن در عدم فصاحت در ابلاغ است. سوم مراد روایات مورد ادعا ـ که دچار ضعف در سند و منابع نقلاند ـ افراط در ادبیات عرب و تغییر در قرآن با اجتهادهای بدون دلیل است.
نفی علم حجت الهی به قرائت قرآن و قواعد عرب در جریانهای انحرافی با تأکید بر ادعای احمد اسماعیل بصری
3/21/2021 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی حلیت خمس در عصر غیبت باتوجه به توقیع امام عصر و تکیه بر دیدگاه احمد اسماعیل بصری
نویسندگان:
احسان سامانی*
،
مجید احمدی کچایی
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1398 زمستان 1398 شماره 52
بررسی سنت ضلال الهی در قرآن با تأکید بر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
معناشناسی علم در قرآن با تاکید بر حوزه های معنایی
پایاننامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1390 - [کارشناسی ارشد]
بررسی سنت های الهی ناظر به انحرافات اخلاقی از دیدگاه قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تعامل علم و سیاست در قرون اول تا پنجم هجری قمری با تأکید بر علم کلام
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی و تحلیل رویکرد احمد بن محمد بن خالد برقی به روایات مهدوی با تأکید بر کتاب المحاسن
نویسندگان:
سیدعلی دلبری
،
مسلم کامیاب
،
مقاله نشریه: جامعه مهدوی » سال 1401 شماره2(پیاپی6)
بررسی تحلیلی تعارض بدوی میان روایت «عالم اذ لامعلوم» و علم پیشین الهی با تاکید بر اندیشه حکمت متعالیه
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان عربی *
،
محمد عباسی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1400 دوره 9، شماره 16 (بهار و تابستان 1400)
نقش اخلاق در تبیین و اجرای قواعد حقوق بشر دوستانه با تاکید بر آموزه های اسلامی
نویسندگان:
حسین دیبا
،
علیرضا مکتبدار *
،
مقاله نشریه: مشکوه » سال 1396 زمستان 1396 شماره137
جستاری در آراء و اندیشههای صبحی منصور با تأکید بر نماز در قرآن
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 93
اصول و روشهای تربیتی کمالجویانه در قرآن با تأکید بر سوره لقمان
نویسندگان:
یاسر اصلانی
،
اکبر صالحی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 93