نفی علم حجت الهی به قرائت قرآن و قواعد عرب در جریانهای انحرافی با تأکید بر ادعای احمد اسماعیل بصری
نویسندگان:
محمد شهبازیان
،
فتح الله نجارزادگان
،
مقاله نشریه: جامعه مهدوی » سال 1400 شماره 1
چکیده:
یکی از ویژگیهای حجج الهی، دارابودن علم مخصوص به امامت است و متکلمان و محدثان شیعه محدودههایی را برای علم امام× تعریف کردهاند. آنچه تمام شیعیان بر آن اتفاق دارند علم امام به حلال و حرام الهی و معارف قرآنی است که از جمله معارف آن، علم به قرائت صحیح قرآن و قواعد ادبیات عرب ذکر شده است. در این میان، مدعیان دروغینی همانند احمد اسماعیل بصری، پس از رسوایی در قرائت ناصحیح قرآن، در نفی ضرورت قرائت صحیح قرآن و مذمت علم به قواعد ادبیات عرب تلاش کردهاند و به برخی ازآیات و روایات در این زمینه پرداختهاند. این تحقیق با روش آمیزهای تلفیقی و دادهپردازی توصیفی- تحلیلی، با ذکر پیشینهای از این نوع ادعاها، ضمن تبیین ادعای این جریان بدین نتایج رسیده است که نخست علم قرائت قرآن و آگاهی از ادبیات عرب از لوازم ادعای امامت است. دوم آیات مورد ادعای مدعیان دروغین درباره عدم فصاحت حضرت موسی× دلالتی بر اشتباهات این پیامبر در قرائت اشتباه ندارد، بلکه نهایتاً سخن در عدم فصاحت در ابلاغ است. سوم مراد روایات مورد ادعا ـ که دچار ضعف در سند و منابع نقلاند ـ افراط در ادبیات عرب و تغییر در قرآن با اجتهادهای بدون دلیل است.
یکی از ویژگیهای حجج الهی، دارابودن علم مخصوص به امامت است و متکلمان و محدثان شیعه محدودههایی را برای علم امام× تعریف کردهاند. آنچه تمام شیعیان بر آن اتفاق دارند علم امام به حلال و حرام الهی و معارف قرآنی است که از جمله معارف آن، علم به قرائت صحیح قرآن و قواعد ادبیات عرب ذکر شده است. در این میان، مدعیان دروغینی همانند احمد اسماعیل بصری، پس از رسوایی در قرائت ناصحیح قرآن، در نفی ضرورت قرائت صحیح قرآن و مذمت علم به قواعد ادبیات عرب تلاش کردهاند و به برخی ازآیات و روایات در این زمینه پرداختهاند. این تحقیق با روش آمیزهای تلفیقی و دادهپردازی توصیفی- تحلیلی، با ذکر پیشینهای از این نوع ادعاها، ضمن تبیین ادعای این جریان بدین نتایج رسیده است که نخست علم قرائت قرآن و آگاهی از ادبیات عرب از لوازم ادعای امامت است. دوم آیات مورد ادعای مدعیان دروغین درباره عدم فصاحت حضرت موسی× دلالتی بر اشتباهات این پیامبر در قرائت اشتباه ندارد، بلکه نهایتاً سخن در عدم فصاحت در ابلاغ است. سوم مراد روایات مورد ادعا ـ که دچار ضعف در سند و منابع نقلاند ـ افراط در ادبیات عرب و تغییر در قرآن با اجتهادهای بدون دلیل است.
نفی علم حجت الهی به قرائت قرآن و قواعد عرب در جریانهای انحرافی با تأکید بر ادعای احمد اسماعیل بصری
3/21/2021 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
نفی علم حجت الهی به قرائت قرآن و قواعد عرب در جریان های انحرافی با تاکید بر ادعای احمد اسماعیل بصری
نویسندگان:
محمد شهبازیان*
،
فتح الله نجارزادگان
،
مقاله نشریه: نشریه جامعه مهدوی » سال 1400 دوره 2، شماره 1 (بهار و تابستان 1400)
کاوشی در رجعت با تاکید بر انحرافات شیخیه، بهائیت و احمد اسماعیل بصری
نویسندگان:
سیدعلی حسینی
،
محمد شهبازیان
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1398 بهار 1398 شماره49
بررسی و نقد ایده تعدد قائم در جریان احمد اسماعیل بصری با تاکید بر روایات عصر ظهور
نویسندگان:
مسلم کامیاب*
،
محمد شهبازیان
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1399 دوره 14، شماره 54 (تابستان 1399)
بررسی حلیت خمس در عصر غیبت باتوجه به توقیع امام عصر و تکیه بر دیدگاه احمد اسماعیل بصری
نویسندگان:
احسان سامانی*
،
مجید احمدی کچایی
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1398 زمستان 1398 شماره 52
بررسی سنت ضلال الهی در قرآن با تأکید بر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
معناشناسی علم در قرآن با تاکید بر حوزه های معنایی
پایاننامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1390 - [کارشناسی ارشد]
بررسی سنت اضلال الهی در قرآن کریم با تاکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1392 - [کارشناسی ارشد]
بررسی سنت های الهی ناظر به انحرافات اخلاقی از دیدگاه قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تعامل علم و سیاست در قرون اول تا پنجم هجری قمری با تأکید بر علم کلام
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی و تحلیل رویکرد احمد بن محمد بن خالد برقی به روایات مهدوی با تأکید بر کتاب المحاسن
نویسندگان:
سیدعلی دلبری
،
مسلم کامیاب
،
مقاله نشریه: جامعه مهدوی » سال 1401 شماره2(پیاپی6)