جستاری در معنای «حکمت» با توجه به دیدگاه داوود قیصری و امام خمینی(ره)

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 بهار1400 _ مسلسل 47
چکیده:
اندیشمندان اسلامی گاه «حکمت» را شاخه‌ای از علم در نظر می‌گیرند؛ علم به احوال موجودات به گونه‌ای که در نفس‌الأمر است. تفسیر دیگر «حکمت» حکم‌نمودن است؛ چنان‌که حق‌تعالی حکم فرموده که نیکوکاران را به بهشت و تباهکاران را راهی دوزخ نماید. در تفسیر سوم «حکمت» معنای اتقان و انضباط را به خود می‌گیرد؛ یعنی درست و نیکو کارکردن. تمامی این تفاسیر حاکی از  حکیم‌بودن خداوند است؛ صفتی که ثبوت آن برای ذات باری ضروری است. اما آنچه در این مقاله بررسی می‌شود، مفهوم واژۀ «حکمت» از دیدگاه داوود قیصری و تعلیقۀ امام خمینی(ره) بر این دیدگاه است. نویسندگان این مقاله بنا به‎ نظر‌ این ‌دو اندیشمند، واژۀ پرارج‌ «حکمت» را واکاوی کرده به نقد و تحلیل این دو منظر و تطبیق آنها با دیدگاه‌های دیگر اندیشمندان خواهند پرداخت. «حکمت» در این پژوهش مرتبه‌ای درنظر گرفته می‌شود که عارف ‎و حکیم، مشتاق ‌و مجذوب رسیدن به آن هستند. صاحب حکمت عارف متألّهی خواهد بود که در مراتب باطنی و سرّی آن از عقل استدلالی گذر و شهود را تجربه می‌کند. این بررسی به شیوۀ پدیدارشناختی انجام گرفته، تلاش می‌کند «حکمت» را در معنای‌ سوم و به عنوان حکمت ذوقی و ‌شهودی در برخی حالات و مشاهداتِ عارفانی اعم از شرق ‌و ‌غرب که این تجربه را داشته‌اند، بیان کند تا از این طریق ریشه‌یابی عملی، سلوکی و جایگاه دست‌نیافتنی حکمت را نقبی زند.

قدرت از دیدگاه امام خمینى(ره)

نویسنده: محمد باوی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره دوم - پاییز 77

خودباورى و خودباختگى از دیدگاه امام خمینى ره

نویسنده: فاطمه وثوقی ،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1379 شماره 222

اجتهاد و سیاست از دیدگاه امام خمینی(ره)

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره پنجم - تابستان 78

مرجع امنیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1389 شماره 7 - تابستان 1389

انسان کامل از دیدگاه امام خمینی ره

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1378 شماره 58

مصلحت نظام از دیدگاه امام خمینى(ره)

مقاله نشریه: حوزه » سال 1377 شماره 86-85

حج ابراهیمى از دیدگاه امام خمینى ره

نویسنده: محمد صدقى ،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1378 شماره 219
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397