جستاری در معنای «حکمت» با توجه به دیدگاه داوود قیصری و امام خمینی(ره)
نویسندگان:
مهدیه سید نورانی
،
هادی وکیلی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 بهار1400 _ مسلسل 47
چکیده:
اندیشمندان اسلامی گاه «حکمت» را شاخهای از علم در نظر میگیرند؛ علم به احوال موجودات به گونهای که در نفسالأمر است. تفسیر دیگر «حکمت» حکمنمودن است؛ چنانکه حقتعالی حکم فرموده که نیکوکاران را به بهشت و تباهکاران را راهی دوزخ نماید. در تفسیر سوم «حکمت» معنای اتقان و انضباط را به خود میگیرد؛ یعنی درست و نیکو کارکردن. تمامی این تفاسیر حاکی از حکیمبودن خداوند است؛ صفتی که ثبوت آن برای ذات باری ضروری است. اما آنچه در این مقاله بررسی میشود، مفهوم واژۀ «حکمت» از دیدگاه داوود قیصری و تعلیقۀ امام خمینی(ره) بر این دیدگاه است. نویسندگان این مقاله بنا به نظر این دو اندیشمند، واژۀ پرارج «حکمت» را واکاوی کرده به نقد و تحلیل این دو منظر و تطبیق آنها با دیدگاههای دیگر اندیشمندان خواهند پرداخت. «حکمت» در این پژوهش مرتبهای درنظر گرفته میشود که عارف و حکیم، مشتاق و مجذوب رسیدن به آن هستند. صاحب حکمت عارف متألّهی خواهد بود که در مراتب باطنی و سرّی آن از عقل استدلالی گذر و شهود را تجربه میکند. این بررسی به شیوۀ پدیدارشناختی انجام گرفته، تلاش میکند «حکمت» را در معنای سوم و به عنوان حکمت ذوقی و شهودی در برخی حالات و مشاهداتِ عارفانی اعم از شرق و غرب که این تجربه را داشتهاند، بیان کند تا از این طریق ریشهیابی عملی، سلوکی و جایگاه دستنیافتنی حکمت را نقبی زند.
اندیشمندان اسلامی گاه «حکمت» را شاخهای از علم در نظر میگیرند؛ علم به احوال موجودات به گونهای که در نفسالأمر است. تفسیر دیگر «حکمت» حکمنمودن است؛ چنانکه حقتعالی حکم فرموده که نیکوکاران را به بهشت و تباهکاران را راهی دوزخ نماید. در تفسیر سوم «حکمت» معنای اتقان و انضباط را به خود میگیرد؛ یعنی درست و نیکو کارکردن. تمامی این تفاسیر حاکی از حکیمبودن خداوند است؛ صفتی که ثبوت آن برای ذات باری ضروری است. اما آنچه در این مقاله بررسی میشود، مفهوم واژۀ «حکمت» از دیدگاه داوود قیصری و تعلیقۀ امام خمینی(ره) بر این دیدگاه است. نویسندگان این مقاله بنا به نظر این دو اندیشمند، واژۀ پرارج «حکمت» را واکاوی کرده به نقد و تحلیل این دو منظر و تطبیق آنها با دیدگاههای دیگر اندیشمندان خواهند پرداخت. «حکمت» در این پژوهش مرتبهای درنظر گرفته میشود که عارف و حکیم، مشتاق و مجذوب رسیدن به آن هستند. صاحب حکمت عارف متألّهی خواهد بود که در مراتب باطنی و سرّی آن از عقل استدلالی گذر و شهود را تجربه میکند. این بررسی به شیوۀ پدیدارشناختی انجام گرفته، تلاش میکند «حکمت» را در معنای سوم و به عنوان حکمت ذوقی و شهودی در برخی حالات و مشاهداتِ عارفانی اعم از شرق و غرب که این تجربه را داشتهاند، بیان کند تا از این طریق ریشهیابی عملی، سلوکی و جایگاه دستنیافتنی حکمت را نقبی زند.
جستاری در معنای «حکمت» با توجه به دیدگاه داوود قیصری و امام خمینی(ره)
3/21/2021 12:00:00 AM
قدرت از دیدگاه امام خمینى(ره)
نویسنده:
محمد باوی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره دوم - پاییز 77
آمریکا از دیدگاه امام خمینی (ره)
نویسندگان:
حسین شیداییان
،
پژوهشکده تحقیقات اسلامی نمایندگی ولی فقیه در سپاه
،
کتاب: -
بررسی فقهی تحمل هزینه های انقلاب اسلامی با توجه به مبانی اصولی امام خمینی ره
نویسندگان:
ابوالقاسم مقیمی حاجی
،
هادی جلالی اصل
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1397 شماره 1
حقوق مردم در حکومت از دیدگاه امام خمینی (س) با توجه به مبانی و ادله در منابع اسلامی
نويسنده:
سیفالله صرامی
،
کتاب: موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) - 1393
خودباورى و خودباختگى از دیدگاه امام خمینى ره
نویسنده:
فاطمه وثوقی
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1379 شماره 222
اجتهاد و سیاست از دیدگاه امام خمینی(ره)
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره پنجم - تابستان 78
مصلحت نظام از دیدگاه امام خمینى(ره)
نویسنده:
محمد صادق مزینانی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1377 شماره 86-85
حج ابراهیمى از دیدگاه امام خمینى ره
نویسنده:
محمد صدقى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1378 شماره 219