مدل عوامل تسهیل‌گر پرورش تفکر نقادانه در قرآن کریم مبتنی بر قصص قرآنی

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1402 شماره 108
چکیده:
پرورش تفکر نقادانه و عاملیت به آن، مهم‌ترین شایستگی انسان برای توسعه خود و تعالی جامعه خداگونه، حقیقت‌گرا و رهنمون به حق تعالی است و از نشانگرهای سنجش ظرفیت‌های یادگیری فراگیران شناخته شده است. اما باوجود این اهمیت، به‌طور گسترده در سیستم آموزشی مورد غفلت قرار گرفته است. قرآن، آخرین معجزه مشهود و شاهکار ادبی و هنری است و برای درک همه انسان‌ها با هر سطح آگاهی، بخشی از معارف زندگی و اصول اخلاقی و تربیتی خود را با زبان ادب و هنر و با استفاده از قالب قصه بیان کرده است. بسیاری از پژوهش‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که روش قصه‌گویی و به‌ویژه قصه‌گویی قرآنی، تأثیرات ویژه‌ای در رشد تفکر دارد. در این مطالعه تلاش شد تا با مرور منظم، ضمن بررسی منابع مختلف، مؤلفه‌های تسهیل‌گر در رشد تفکر انتقادی در قرآن و به‌ویژه قصه‌های قرآنی و فنون مورد استفاده در آن شناسایی و بازنمایی گردد. به‌واقع مطالعه با استفاده از روش توصیفی- ‌اسنادی و تحلیل مبتنی بر راهبرد تحلیل محتوای کیفی الزاید (1996) انجام شد و پس از تحلیل داده‌های اسناد، پنج مؤلفه شامل عوامل آموزشی-پژوهشی، سنجشگری، شخصیتی، اخلاقی-تربیتی و فنی-تخصصی، شانزده ملاک و یکصدوهفتادوپنج نشانگر شناسایی و بازنمایی و در نهایت مدل مربوط ارائه گردید.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

در آمدى بر جغرافیاى قصص قرآنى

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1383 شماره 1 - بهار - مسلسل 17

مدل دستگاه فهم و آینده اندیشی تمدن ساز مبتنی بر قرآن کریم

مقاله کنفرانس: چهارمین همایش ملی تمدن نوین اسلامی - 1397

جریان شناسی مدعیان دروغین بر اساس قصص قرآن کریم

مقاله نشریه: پژوهش های مهدوی » سال 1400 دوره 10، شماره 37 (تابستان 1400)

عوامل موٴثر بر هنجارسازی فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم

مقاله نشریه: آموزه های قرآنی » سال 1399 پاییز و زمستان 1399 شماره 32

تفکر سیاسی در قرآن

نویسنده: نجف لک زایی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1387   (پياپي 7)، زمستان 1387  شماره3

تفکر سیاسى در قرآن

نویسنده: نجف لک زایی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره هفتم - زمستان 78

تبیین و ترسیم مدل ارتباطات اجتماعی قرآن کریم

نویسنده: سعید امیرکاوه ، استاد راهنما: حمید پارسانیا ، استاد مشاور 1: بهجت پور ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [دکتری]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397