درآمدی بر روانشناسی تبلیغ
نویسنده:
سیدرضا مرویان حسینی
،
![سیدرضا مرویان حسینی](/Content/img/avatar_scholar.jpg)
مقاله نشریه: جستار » سال 1381 شماره 2
چکیده:
امروزه، تبلیغات ـ تلاش برای نفوذ بر دیگران به منظور نیل به مقام خاصی با دست انداختن به افکار و احساسات آنان ـ به عنوان ابزاری آگاهیبخش در دانش ارتباطات از اهمیتی دوچندان برخوردار است و در قلمرو تبلیغات، هر ابزار ارتباطی که دارای مخاطبان بیشماری باشد، به مثابه یک رسانه مورد استفاده قرار میگیرد. مبلغان با به کارگیری وسایلی مانند زبان، خط، تصویر و غیره میکوشند مفاهیم روشن و تاریک را با یکدیگر درآمیخته و جلوههایی خوشایند بدان ببخشند و به مردم عرضه دارند. نگارنده پس از اشاره به پیشینة تاریخی و اهمیت تبلیغات، به انواع تبلیغات در سه دسته ـ عمدی و غیرعمدی، علنی و غیرعلنی و پشت پرده ـ پرداخته و در پایان ارکان تبلیغات ـ پیامرسان، پیام، وسیلة ارتباطی پیام و ویژگیهای پیامگیران ـ را مورد بررسی قرار داده است.
امروزه، تبلیغات ـ تلاش برای نفوذ بر دیگران به منظور نیل به مقام خاصی با دست انداختن به افکار و احساسات آنان ـ به عنوان ابزاری آگاهیبخش در دانش ارتباطات از اهمیتی دوچندان برخوردار است و در قلمرو تبلیغات، هر ابزار ارتباطی که دارای مخاطبان بیشماری باشد، به مثابه یک رسانه مورد استفاده قرار میگیرد. مبلغان با به کارگیری وسایلی مانند زبان، خط، تصویر و غیره میکوشند مفاهیم روشن و تاریک را با یکدیگر درآمیخته و جلوههایی خوشایند بدان ببخشند و به مردم عرضه دارند. نگارنده پس از اشاره به پیشینة تاریخی و اهمیت تبلیغات، به انواع تبلیغات در سه دسته ـ عمدی و غیرعمدی، علنی و غیرعلنی و پشت پرده ـ پرداخته و در پایان ارکان تبلیغات ـ پیامرسان، پیام، وسیلة ارتباطی پیام و ویژگیهای پیامگیران ـ را مورد بررسی قرار داده است.
درآمدی بر روانشناسی تبلیغ
3/21/2002 12:00:00 AM