پژوهشی در رَوایی یا ناروایی تفسیر فلسفی

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1400 شماره 100
چکیده:
قرآن کریم از عصر نزول تا کنون با روش‌های مختلف و متفاوت تفسیر شده است. یکی از روش‌های تفسیری آن که در رَوایی یا ناروایی آن اختلاف شده، تفسیر فلسفی است. شماری از فیلسوفان روابودن آن را مسلّم و مفروغ‌عنه دانسته و سوره‌ها و آیه‌هایی از قرآن را با روش فلسفی تفسیر کرده‌اند، و دسته‌ای دیگر از عالمان دینی با آن مخالفت کرده، بر ناروایی آن به وجوهی استدلال کرده‌اند. در این مقاله، نخست مهم‌ترین دلایل  مخالفان تفسیر فلسفی با عناوین  روایات دلالت‌کننده بر دور بودن تفسیر قرآن از عقل انسان،  روایات نهی‌کننده از طلب هدایت از غیر قرآن، مغایرت تعقّل با تفلسف، و اختلافی بودن و یقین‌آور نبودن استدلال‌های فلسفی بررسی و نقد می‌شوند، سپس برای روابودن تفسیر فلسفی و لزوم یا دست‌کم جواز بهره‌گیری از یافته‌های فلسفی در تفسیر آیات استدلال و در پایان  نتیجه‌گیری می‌شود که تفسیر فلسفی با شرایطی رَواست.  

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

پژوهشی در تفسیر یعقوب چرخی

نویسنده: مهدی آریان فر ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1387 شماره 113

بازخوانی اندیشه اجتماعی و فلسفی لایب نیتس در آیینه آثار پژوهشی

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 46- تابستان1400

پژوهشى درباره تفسیر عرفانى امام صادق (ع)

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1375 5-6

پژوهشی تازه دربارۀ تفسیر برادر شیخ حرّ عاملی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1401 شماره 193

سیر تفسیر فلسفی قرآن کریم از ابن سینا تا ملاصدرا

نویسنده: سیدابوالفضل سیدی دمیرچی ، استاد راهنما: احمد عابدی ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 2: هادی وکیلی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1384 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

قواعد تفسیر در تفسیر صافی

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 46-47
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397