بررسی دلالی «تسبیحات اربعه» بر جمع بین تشبیه و تنزیه از منظر علامه طباطبایی (ره) و امام خمینی (ره)
نویسندگان:
نعیمه نجمی نژاد
،
داوود حسن زاده
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 بهار 1401 مسلسل 51
کلیدواژه:
تسبیحات اربعه
،
تشبیه
،
تنزیه
،
تعطیل
،
امام خمینی (ره)
،
علامه طباطبایی (ره)
،
وحدت شخصی وجود.
چکیده:
بحث از صفات الهی خصوصاً صفات خبری، همواره از مباحث مهم و بحثبرانگیز بوده است. سه نظریه تشبیه، تعطیل و تنزیه مهمترین رویکردها به این بحثاند. در این میان عرفا با استفاده از آموزه وحدت شخصی وجود به جمع میان تشبیه و تنزیه قائل شدند. در این نوشتار که به روش توصیفی- تحلیلی نگاشته شده است، به بررسی دلالت تسبیحات اربعه بر جمع میان تشبیه و تنزیه از نظر علامه طباطبایی (ره) و امام خمینی (ره) پرداخته و روشن میشود که ایشان به جمع میان تشبیه و تنزیه اعتقاد دارند و تسبیحات اربعه را نیز بر همین اساس تفسیر نمودهاند. البته در نحوه دلالت تسبیحات اربعه بین این دو متفکر اختلاف نظر وجود دارد؛ به طوری که هر دو مقام «تسبیح» را مقام تنزیه میدانند، هر دو مقام «تحمید» را دال بر تشبیه میدانند، در بیان مقام «تهلیل» طبق معنایی که تهلیل، توحید در الوهیت است، نظر علامه طباطبایی (ره) و امام خمینی (ره) یکسان و به معنای مقام جمع میان تشبیه و تنزیه است. در بیان مقام «تکبیر» علامه طباطبایی (ره) تکبیر را ناظر به مقام توحید اطلاقی و وحدت شخصی وجود میداند؛ اما امام خمینی (ره) طبق احتمالی مقام تسبیح را دال بر چنین مقامی میداند. اما آنچه با میراث عرفان اسلامی قابل تطبیق است، این است که مقام تکبیر فوق مقام تسبیح است.
بحث از صفات الهی خصوصاً صفات خبری، همواره از مباحث مهم و بحثبرانگیز بوده است. سه نظریه تشبیه، تعطیل و تنزیه مهمترین رویکردها به این بحثاند. در این میان عرفا با استفاده از آموزه وحدت شخصی وجود به جمع میان تشبیه و تنزیه قائل شدند. در این نوشتار که به روش توصیفی- تحلیلی نگاشته شده است، به بررسی دلالت تسبیحات اربعه بر جمع میان تشبیه و تنزیه از نظر علامه طباطبایی (ره) و امام خمینی (ره) پرداخته و روشن میشود که ایشان به جمع میان تشبیه و تنزیه اعتقاد دارند و تسبیحات اربعه را نیز بر همین اساس تفسیر نمودهاند. البته در نحوه دلالت تسبیحات اربعه بین این دو متفکر اختلاف نظر وجود دارد؛ به طوری که هر دو مقام «تسبیح» را مقام تنزیه میدانند، هر دو مقام «تحمید» را دال بر تشبیه میدانند، در بیان مقام «تهلیل» طبق معنایی که تهلیل، توحید در الوهیت است، نظر علامه طباطبایی (ره) و امام خمینی (ره) یکسان و به معنای مقام جمع میان تشبیه و تنزیه است. در بیان مقام «تکبیر» علامه طباطبایی (ره) تکبیر را ناظر به مقام توحید اطلاقی و وحدت شخصی وجود میداند؛ اما امام خمینی (ره) طبق احتمالی مقام تسبیح را دال بر چنین مقامی میداند. اما آنچه با میراث عرفان اسلامی قابل تطبیق است، این است که مقام تکبیر فوق مقام تسبیح است.
بررسی دلالی «تسبیحات اربعه» بر جمع بین تشبیه و تنزیه از منظر علامه طباطبایی (ره) و امام خمینی (ره)
1/1/1402 12:00:00 AM
بررسی گوهر و صدف دین از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی(ره)
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1392 - [کارشناسی ارشد]
بررسی و نقد دنیوی شدن از منظر علامه طباطبایی(ره)
ناقد:
علیرضا شجاعی زند
، ارائه دهنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1391
تغییرات فرهنگی از منظر علامه طباطبایی ره
نویسندگان:
مرضیه فخری
،
قاسم ابراهیمی پور
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1396 شماره 2
رابطۀ دو سویه معرفت با حب و بغض از منظر علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی(ره)
نویسنده:
محمد ثنائی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1397 شماره 34- تابستان 1397
بررسی نقش عقل در معرفتشناسی از منظر علامه طباطبایی(ره)
نویسنده:
فریبا خلیلی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1398 شماره 37- بهار 1398
بررسی اعتباری بودن علوم انسانی از منظر علامه طباطبایی (ره)
نویسنده:
قاسم ترخان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 105
بررسی تعامل معرفت با حب و بغض از منظر علامه طباطبایی و امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
عصمت امام از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
حقیقت فطرت از دیدگاه امام خمینی و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تفکر اجتماعی در غربشناسی از منظر علامه طباطبایی ره
نویسنده:
نصرا... آقاجانی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره2(پیاپی38)