حقیقت فطرت از دیدگاه امام خمینی و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
فطرت
،
عشق
،
ولایت مطلقه
،
نفس
،
خمینی
،
روحالله
،
رهبر انقلاب و...
،
۱۲۸۰-۱۳۶۸
،
طباطبایی
،
محمدحسین
،
۱۲۷۰-۱۳۶۹
چکیده:
حقیقت فطرت حقیقت انسان است. در نگاه عرفانی امام خمینی انسان کون جامع است و وجود او از دو جنبه ملکی و ملکوتی تشکیل شده است و بعد ملکی آدمی در دار دنیا بالفعل است اما بعد ملکوتی او کههمان مظهریت اتم اسم جامع الله است، در انسان کامل به فعلیت تام رسیده است و مصداق اتم آن بالاصله حقیقت محمدیه و بالوارثه ائمه هدی هستند. این مقام در عرفان ولایت مطلقه است که به استشهاد آیه آمانة بر انسان عرضه شده و همه انسان ها آنر اپذیرفته اند. از این رو انسان ها نیز قابلیت و قوه و وصول به این مقام را دارند و به اعتقاد امام حقیقت فطره همان ولایت مطلقه است از دید علامه طباطبایی نیز فطرت به بعد روحانی وجود آدمی مرتبط است. فطرت در نظر ایشان همان چگونگی خلقت نفس آدمی در بدو تولد است که در جانب نظری قوه وصول به مقام الی ربک المنتهی و تبدیل به نفس قدسیه را دارد و در بعد عملی به طور بالفعل ملهم به فجور و تقوا است از طرفی به حکم وحدت شخصی یا سریانی وجود، همه موجودات شان یا نسخه رقیق شده حق تعالی هستند و به حسب حصبه وجودی خویش صفات وجودی حق تعالی را از جمله عشق به کمال مطلق را دارا هستند. از این رو می توان گفت همه انسان ها در بدو تولد با بینش حضوری به حق تعالی و گرایش حقیقی به سمت کمال مطلق پا به عرصه وجود می گذارند گر چه ممکن است به دلیل ضعف وجودی در تشخیص مصداق اشتباه کنند.
حقیقت فطرت حقیقت انسان است. در نگاه عرفانی امام خمینی انسان کون جامع است و وجود او از دو جنبه ملکی و ملکوتی تشکیل شده است و بعد ملکی آدمی در دار دنیا بالفعل است اما بعد ملکوتی او کههمان مظهریت اتم اسم جامع الله است، در انسان کامل به فعلیت تام رسیده است و مصداق اتم آن بالاصله حقیقت محمدیه و بالوارثه ائمه هدی هستند. این مقام در عرفان ولایت مطلقه است که به استشهاد آیه آمانة بر انسان عرضه شده و همه انسان ها آنر اپذیرفته اند. از این رو انسان ها نیز قابلیت و قوه و وصول به این مقام را دارند و به اعتقاد امام حقیقت فطره همان ولایت مطلقه است از دید علامه طباطبایی نیز فطرت به بعد روحانی وجود آدمی مرتبط است. فطرت در نظر ایشان همان چگونگی خلقت نفس آدمی در بدو تولد است که در جانب نظری قوه وصول به مقام الی ربک المنتهی و تبدیل به نفس قدسیه را دارد و در بعد عملی به طور بالفعل ملهم به فجور و تقوا است از طرفی به حکم وحدت شخصی یا سریانی وجود، همه موجودات شان یا نسخه رقیق شده حق تعالی هستند و به حسب حصبه وجودی خویش صفات وجودی حق تعالی را از جمله عشق به کمال مطلق را دارا هستند. از این رو می توان گفت همه انسان ها در بدو تولد با بینش حضوری به حق تعالی و گرایش حقیقی به سمت کمال مطلق پا به عرصه وجود می گذارند گر چه ممکن است به دلیل ضعف وجودی در تشخیص مصداق اشتباه کنند.
حقیقت فطرت از دیدگاه امام خمینی و علامه طباطبایی
3/21/2011 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
عصمت امام از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
نقش فطرت در تکامل اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبائی و شهید مطهری
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1398 پاییز 1398 شماره 4
بررسی تطبیقی گوهر و صدف دین از دیدگاه علامه طباطبایی و امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی حقیقت غایت و علت غایی از دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردانش
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
علم امام از دیدگاه شیخ مفید و علامه طباطبایی
نویسندگان:
ابراهیم علیپور
،
سکینه کلانتری
،
مقاله نشریه: نامه ی جامعه » شماره116
تأویل از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد هادی معرفت
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10
بررسی گوهر و صدف دین از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی(ره)
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1392 - [کارشناسی ارشد]