سرمقاله

نویسنده: ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 35-36
چکیده:
حقوق بشر که همپاى پیدایش و تولد نخستین افراد انسان سابقه دارد، چالش‌ها و مجادلات فکرى، عقیدتى و فلسفى گوناگونى را پشت سر نهاده و در سده شانزدهم میلادى با مطرح شدن حقوق طبیعى در اروپا رنگ نظریه به خود گرفت و در پوشش فلسفه سیاسى ظاهر شد. پس از چند قرن، در سال 1948 اعلامیه جهانى حقوق بشر تدوین شد. حقوق بشر، از آنجا که به روابط شهروندان و حکومت با یکدیگر مى‌پردازد مسأله‌اى اجتماعى - سیاسى است، اما با این همه نمى‌توان از ابعاد فلسفى و ایدئولوژیک آن غافل بود. نویسنده در ادامه به مقایسه انسان معاصر - انسان مدرن - با انسان سنّتى پرداخته و معتقد است انسان امروز هر چه حقوق‌دان‌تر شده کمتر حقوق‌گزارتر شده، بلکه بیشتر به زیر پا نهادن و پایمال کردن حقوق روى آورده است. سپس، اندیشمندان مسلمان را از جهت موضع‌گیرى در برابر اعلامیه جهانى حقوق بشر به افراطى - موافق کامل - و تفریطى - مخالف کامل - تقسیم کرده است و اشکالات این منشور جهانى را برشمرده است. در پایان، با اتخاذ موضعى اعتدالى، بر ضرورت تفسیر و تحلیل امروزین اسلام تأکید مى‌کند و پرداختن به این مهم، یعنى استنباط و استخراج برنامه و نظام حقوقى قرآن را وظیفه اندیشمندان اسلامى برمى‌شمارد.

سرمقاله

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1372 شماره 22

سرمقاله

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1379 شماره 101

سرمقاله

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1371 شماره 16

سرمقاله

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1364 شماره 42

سرمقاله

مقاله نشریه: فقه » سال 1373 شماره 2

سرمقاله

نویسنده: مجتبی احمدی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1379 شماره 98

سرمقاله

مقاله نشریه: حوزه » سال 1362 شماره 2

سرمقاله

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1377 شماره 83

سرمقاله

مقاله نشریه: حوزه » سال 1362 شماره 1

سرمقاله

نویسنده: حسن حکیم باشی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 35-36
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397